Står husligt arbejde og dovne mænd i vejen for kvinders karriere?

Af Anne Sophia Hermansen 79

Husligt arbejde står i vejen for kvinders karriere. Det står der i dag i Berlingske, og det er årsagen til, at vi har så få kvindelige topledere. Det plejer ellers at hedde sig, at det er virksomhederne, der ikke er åbne overfor at rekruttere kvindelige ledere, eller at kvinder mangler de rigtige kompetencer, f.eks. indenfor økonomi og IT. Men nu skyldes det altså vasketøjet og de – oh skræk – sneboldestore nullermænd. Og man kan grine meget af det, men noget er der altså om snakken.

Anledningen til at debattere noget så usexet som huslige pligter er regeringens udvidelse af BoligJob-ordningen, der nu skal målrettes serviceydelser i hjemmet – samtidig med at skattefradraget hæves. Det skal altså være nemmere at betale sig fra husligt arbejde, og det bifaldes af to kvindelige topchefer, der mener, at unge kvinder sidder i en umulig klemme, fordi det er i de unge år, at de stifter familie og hjem, men samtidig også skal lægge fundamentet til resten af deres arbejdsliv og karriere.

Polemisk kan man spørge, om unge mænd ikke også sidder i denne klemme, for mig bekendt stifter de også familie og hjem. Medmindre de flytter ind i lejligheder, der er selvrensende og får børn, som selv kan gå i skole fra fødslen. Hvilket jeg også gerne vil have! Men så skulle jeg nok have giftet mig med en kvinde, da y-kromosomet åbenbart gør, at ens arme falder af, når der er en baby eller støvsuger i nærheden.

Spøg til side. På trods af kvindefrigørelse, stort optag af kvinder på universiteterne, ligeløn, mulighed for mandebarsel, fine skilsmissemuligheder (har jeg hørt fra en ven) og synlige rollemodeller er det stadig et fåtal af kvinder, der søger magten og indflydelsen. Og det kan virke besnærende at forklare det med, at husligt arbejde og dovne mænd står i vejen for kvinders karriere.

Ligesom det kan virke besnærende at forklare det med glasloft, usynlige strukturer og mandschauvinisme og helt se bort fra, at det næppe er alle virksomheder, der styres af så inkompetente typer, at de hellere ser røde tal på bundlinjen end ambitiøse kvinder i ledelsen.

Forklaringsmodellerne er i det hele taget mange, og jeg hælder personligt til den, der handler om, at hjemmet stadig mangler at blive revolutioneret. At vi har været progressive på arbejdsmarkedet, men reaktionære i hjemmet.

Spørgsmålet er dog, om kvinder selv foretrækker at påtage sig ansvaret for de huslige pligter, eller om de har giftet sig med mænd, der mener, at det er kvindearbejde at sortere vasketøj og tømme blespand. Hvis det er det sidste, må de jo se at blive skilt, og hvis det er det første, kommer en udvidet Boligjobordning næppe til at ændre på det. For så er det en mental barriere og en selvvalgt fastholdelse af kønsroller.

Spørger man kvinder, hvorfor der ikke er flere kvindelige chefer, kan de altid komme i tanke om 117 forklaringer, men sjovt nok handler det næsten aldrig om egne valg. Det handler f.eks. om, at barslen er ulige fordelt, og at mænd skal tage mere barsel, men det er altid de andre mænd, for kvinderne selv har ikke lyst til at afgive tiden med børnene. Eller det handler om, at mænd forsømmer de huslige pligter og skal tage mere ansvar derhjemme; det skal bare ikke være for indretningen, for dertil har de for dårlig smag, og det skal heller ikke være for vasketøjet, for så bliver silkeskjorterne bare kogevasket. Indkøb kan mænd heller ikke finde ud af – maden skal jo være økologisk, ellers får børnene allergier og hjerneskade.

Endvidere fremhæves det igen og igen, at kvinderne bliver stressede af alt det arbejde, og at det er meget synd, for så kan det være svært at nå til yoga og på café med veninderne, og det må nødvendigvis gå ud over karrieren. Eller det handler om fordelingen af børn i forbindelse med skilsmisse, hvor parterne har mulighed for en 7/7-ordning, men hvor mor er bedst, så far kan få to dage hver 14. dag. Og hvis han så bruger de øvrige 12 på at arbejde, mens supermor går på deltid, er det naturligvis døduretfærdigt og det patriarkalske samfunds skyld, at han bliver forfremmet og får lønforhøjelse.

Kort sagt: Vi bliver nødt til at forholde os til, at den største hindring for kvinder i ledelse meget ofte er kvinderne selv og vores egne livsvalg. At det lyder herligt med en udvidelse af Boligjobordningen, men sålænge vi hænger fast i gamle kønsroller og henter identitet fra et smukt hjem, hjemmelavet mad, at være supermor og tilbringe meget tid med børnene, så tvivler jeg på, at vi vil se flere kvindelige ledere. Derfor er det ikke først og fremmest et skattefradrag, der er brug for, men et selvopgør. Og før vi har fået et selvopgør, nytter et skattefradrag ikke ret meget.

Det gavner kun de kvinder, der forlængst har sagt farvel til at komme i supermor-ligaen, og som lever fint med, at takeaway-emballage ikke er adgangsbillet til Bo Bedre. De klogeste af dem har desuden fundet en mand, der kan finde ud af at lave mad – eller en drink – til dem.

79 kommentarer RSS

  1. Af r. vangkilde

    -

    KVINDERS KARRIERE ER IKKE ET POLITISK VALG. – med sociale og demokratiske forhindringer
    efter laveste og ligestillet fællesnævner ELLER, når det modsatte er den personlige erhvervs karriere efter højeste fællesnævner på konkurrence i uddannelse, erfaring, investering i vilje
    til magten, at være ud- og vedholden i parametre, som også måles på den globale scene.
    ELLER mener Hermansen, at det privat personlige parforhold med børn, husholdning og samliv er en forhindring til professionelle private aftaler om tillid og kærlighed.

  2. Af Richard B. Larsen

    -

    Professor Nina Smith, Arhus Universitet, viste allerede for 10 år siden for Rockwool Fonden, at mænd alt i alt arbejder lidt mere (derhjemme+ude) end kvinder. Det karakteristiske er dog, at det er forskellige opgaver M/K løser. Kvinderne varetager mere de tidsbestemte opgaver og vælger også job derefter.

  3. Af Trine Kollerup

    -

    Hvis vi bare kunne komme ud over rampen i Danmark og få den tiltrængte hjælp fra en ung dreng/pige/pensionist til at hente vores børn i børnehaven, vuggestuen eller i de små klasser om eftermiddagen, så ville der være overskud i det lille hjem, hver dag!
    En udskældt aupair, ville nok også hjælpe meget på problemet og måske en person til at gøre rent og befrie os for nullermændene, bare en gang i mellem.
    Alle andre lande her i verden finder hjælp til at klare de “sure” pligter, så familien ikke bryder sammen, når begge forældre skal og vil arbejde ude, men bare ikke i Danmark, hvorfår?
    Måske kunne vi også søge om hjælp fra de mange mennesker som ønsker at komme op til vores breddegrader og her ville alle få god indsigt i hinandens kulturer og sprog!
    Ja, der er sikkert mange gode løsninger, men først må vi befrie os fra den fængslende tankegang, at vi bare selv SKAL lave det hele selv…….., det kan vi ikke……
    Måske skulle der ligefrem være fradrag til disse vitale områder og hermed nedsætte skilsmisse statetikkerne……..og igen spare samfundet for mange penge, inden det hele skal deles i to!

  4. Af Jan Petersen

    -

    Visse blogemner hænger mig en ½ meter ud af begge ender. At mænd og kvinder vælger forskelligt har uden tvivl den enkle forklaring, at de er to vidt forskellige køn. Vel logik for selv perlehøns!

  5. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Trine Kollerup

    ASH skriver om kvindelige ledere i erhvervslivet.

    Jeg tror ikke, at det er et problem for disse ledere at betale for ekstra hushjælp – enten danskere eller au pairpiger på ‘kulturudveksling’.

  6. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    De fleste mennesker vil gerne have et hjem – og med familie, så hvorfor nedgøre dette i en sådan grad, at dette forhold ligestilles med egtl karrierer og ikke bare et alm job, og hvor mennesker stadig kerer sig om sådant.

    Det er denne tro på, at mennesker har det bedst i et arbejdsliv og mest muligt af de vågne timer tillige og hvor husene og dermed hjem står tomme.

    Ingen er der.

    Børnene er out-sourcet, far og mor græder, barnet græder – ingen vil noget med barnet, registrerer det. De gider ikke mig, siden de ikke bruger tid på mig.

    De farer så forvildet rundt i institutioner fra alt for tidlig alder – og far skal nu tvinges til at tage halvdelen af den for og af kvinder hårdt tilkæmåede orlove, fremfor at se, at orlov til barnet skal ske på hvert sit tidspunkt, først moren de første år, så faren i forhold til også drengs og piges kønsudvikling de næste par år, hvor vi kunne have den eftertragtede lighed eller ligestilling, hvis vil følger barnets udvikling. Sådan groft skitseret.

    Men – familiepolitik er en by i Rusland, og kvinder der gider dette arbejde, de er helt på månen. Rigtignok findes der for omklamrende mødre, der heller ikke under faren en ordentlig nok position til barnet; men den skal han have og tilkæmpe sig, fordi det tjener barnet og dets udvikling.

    Men – ikke denne ombytning af køn, hvor faren skalhjem som ‘den ammende mor’, fordi moren her ikke kan komme hurtigt nok ud på arbejdsmarkedet, hvorfor han skal tvinges i en eller anden misforstået kønskamp.

    Kvinderne har nok set eller mærket, at de i stor grad har magt, når de passer deres eget barn. Og – det er der positivt set, hvor den ikke misbruges til omklamring osv., mere relevans i, i nogle år af barnets tidlige liv, hvor også faren på lige fod siden kan komme på banen omkring 3-4-års-alderen hos barnet og få den samme tid og dermed indflydelse til gavn for både pige og dreng.

    Den magt eller indflydelse på eget barn vil mange kvinder helst ikke give fra sig forståeligt nok. Bevidst eller ubevidst er de klar over deres vigtige rolle for barnet – ligedan er en far; men tradition har været, at hans rolle er blevet minimeret, hvor vi nu er obs på hans rimelige mulighed og vigtige rolle – helt på lige fod med en mors!

    Det er sådant vi skal være obs på og så dette, at vi alle har et arbejdsliv på 40-50 år, så hvorfor kan vi ikke være til stede for egen avl så at sige., fremfor at tro på fremmede pædagogers bedre indflydelse. Et helt andet og friere barneliv tillige – og så kan en børnehave bruges i nogle timer hver dag; men som en pædagog sagde til mig en dag: Mine børn havde det meget mere frit end børn nu om dage, de løb frit rundt og legede.

    Nu går alle i snor og lige rækker – kontrol udøves, alle skal for ofte gøre det same og på samme tid udvise en interesse – fremfor selv at finde på, individuelt osv.

    Vi ved, at det er blevet værre for børn – men vi gør ikke en dyt ud af denne viden, som vi i forvejen havde i forhold til vores egne børn.

    Vi leger masochister på jobbet som voksne, hvor der skal arbejdes for meget – ikke noget med nedsat til til både far og mor i nogle år, hvor børnene er små – og udøver en vis sadisme overfor vore børn! Og – vi ved det og tror ikke, at det står til at ændre, at et er udviklingen osv. Løgn og latin.

    Vi kan sagtens ændre, fordi hvor der er en vilje er der her en vej.

    En mor, jeg en dag talte med, og som åbenbart stod overfor nu at skulle aflevere sit andet barn i børnehave bildte sig selv og forsøgte at bilde mig det samme ind: at samfundet har brug for, at jeg også tjener penge. Nej, det har det ikke .. når vi taler om disse få første år af et barns liv,, fordi det siden koster kassen, og det er der ingen, der vil se, at vi har langt flere og ofte alvorligt syge børn, der nu også kræver hospices! Altså slev helt små børn og ligedan unge og yngre mennesker kræver ligefrem behandling! De fleste får en omgang piller – og andre begår ligefrem selvmord.

    Det er indstillingen, fordi sådan var min barndom også – og jeg klarede den, hvorfor selv et erhvervsliv i dag er styret af frygt og gerne vil involvere børn på institution s tidligt som muligt i forh til læring. Hold grabberne væk!

    Fordi: nu er dette at børn skal krøbet helt ned i vuggestuealderen, fremfor at se og vide om at børn gerne vil og selv kan finde vej, hvis de ikke kommer fra egtl marginaliserede hjem – og så er det ikke ipad osv., de skal lære at betjene.

    IT skal børnene nok siden lære – de skal kigge ud og på hinanden, på sig selv for at udvikle en forståelse for krop og køn, kunne føle empati, so læres i det sociale samvær med andre børn, såvel som opleve omgivelserne uden for en institution og ikke føres som tremmekalve på tur engang imellem! Mvh BHL 🙂

  7. Af jan andersen

    -

    Danmark har længe haft kurs mod et kommunistisk/feminiseret/totalitært samfund. Undervejs mod lykkelandet/utopia-Danmark har partierne smadret løs på alt med traditioner, familieværdier og infrastruktur. Mændene er blevet bagtalt og nedværdiget de sidste tre årtier. Husmødrene blev drevet ud af hjemmene med hetzkampagner, mandlige forsørgere blev mistænkeliggjort, børnene blev fra små overtaget af STATEN/SYSTEMET og støjende, støvede, urolige, fremmedgørende og smittefarlige institutioner. De sidste tre regeringer e sætter kronen på værket. Postvæsnet, forsvaret, skattevæsnet, velfærden, demokratiet, sundhedsvæsnet, ældreplejen og retsvæsnet m.m.m. er skåret ned til ukendelighed. Den personlige frihed og tryghed samt privatlivet er ved at blive afskaffet….. splittede familier, retsløse mænd og faderløse børn er nu det normale. Og man er gået i gang med at forandre Danmark til et multi-etnisk land hvor danskerne udnyttes og diskrimineres, og hvor skandaler, forringelser, gadeoverfald/hjemmerøverier, patientdødsfald, sociale ulykker og mange andre unødvendige tragedier hærger overalt i landet. Danmark er holdt op med at være et trygt og velfungerende land.

  8. Af jan andersen

    -

    Danmark har længe haft kurs mod et kommunistisk/feminiseret/totalitært samfund. Undervejs mod lykkelandet/utopia-Danmark har partierne smadret løs på alt med traditioner, familieværdier og infrastruktur. Mændene er blevet bagtalt og nedværdiget de sidste tre årtier. Husmødrene blev drevet ud af hjemmene med hetzkampagner, mandlige forsørgere blev mistænkeliggjort, børnene blev fra små overtaget af STATEN/SYSTEMET og støjende….. (10 linjer mangler, ses måske ovenfor?)

  9. Af jan andersen

    -

    Danmark har længe haft kurs mod et kommunistisk/feminiseret/totalitært samfund. Undervejs mod lykkelandet/utopia-Danmark har partierne smadret løs på alt med traditioner, familieværdier og infrastruktur. Mændene er blevet bagtalt og nedværdiget de sidste tre årtier. Husmødrene blev drevet ud (14 linjer mangler, ses måske ovenfor?)

  10. Af Lene Kattrup

    -

    “De klogeste af dem har desuden fundet en mand, der kan finde ud af at lave mad – eller en drink – til dem.”

    Tjah. Jo, jo. Det er faktisk rigtigt nok. Men jeg har set mange veninder finde den helt rigtige, og det gik fantastisk. Men da barn nummer to var kommet, så var det som om, han ikke mere kunne finde ud af det. Hun stod efterhånden med stort set hele arbejdet i hjemmet. En del af dem lod sig skille alene af denne grund.
    Noget tyder på, det er blevet lidt bedre i dag, men træerne vokser vist ikke ind i himlen.

  11. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Hvorfor handler det ikke om en bedre familiepolitik, så både voksne og børn tilgodeses? Børnene giver naturligvis selv udtryk for, at de behøver tid med forældrene, når de også vokser til?

    Hvorfor overhøre det til stadighed og i årtier, hvor helt små børn og unge bliver mere syge?

    Hvorfor skal børn overlades til den tanke, at mine forældre gider mig ikke ?

  12. Af Jonas Oplev

    -

    Står husligt arbejde og dovne kvinder i vejen for lesbiske kvinders karriere?

    I bekræftende fald, så er det måske forklaringen på, at der begås mere partnervold i homoseksuelle parforhold, end i heteroseksuelle parforhold.

  13. Af Martin Jørgensen

    -

    Står husligt arbejde og dovne mænd i vejen for kvinders karriere.
    Aner det ikke-men et nært familieliv med gensidig respekt for hinandens ønsker- og med lidt hjælp fra bedsteforældre- hyggeonkler -skyggetanter og gode naboer, så plejer det at gå alligevel.
    Hvorfor er det at man skal betale sig fra dagligdagens pligter, for at kunne realisere sig selv, når hjælpen i mange tilfælde findes i den nære omgangskreds.

  14. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos overskriften om “dovne mænd”, en artikel fra 2013 om det emne:

    «Kvinder er en ”underskudsforretning”
    Næsten 40 år efter kvindernes indtog på arbejdsmarkedet er der fortsat overraskende stor forskel på, hvor meget kvinder og mænd økonomisk bidrager med til velfærdsstaten. Som velfærdssamfundet er skruet sammen i dag, er kvinder en ”underskudsforretning” målt over hele livet, mens mænd betaler mere til samfundskassen, end de får ud af den.»

    https://www.mm.dk/artikel/kvinder-er-en-underskudsforretning

  15. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Ja det kan være tilfældet.

  16. Af Flemming Lau

    -

    Egoistiske mænds og kvinders overspændte ambitioner, sabotere desværre ofte grundlaget for det gode enkle liv. Det har store omkostninger for samfundet, som for afkommet!

    Iøvrigt var det på sin plads at ASH gav det udemokratiske og hysteriske mareridt, silkesnoren!

  17. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos overskriften om “dovne mænd” – her lidt tekst fra en mandag morgen artikel fra 2013.

    «Kvinder er en ”underskudsforretning”
    Næsten 40 år efter kvindernes indtog på arbejdsmarkedet er der fortsat overraskende stor forskel på, hvor meget kvinder og mænd økonomisk bidrager med til velfærdsstaten. Som velfærdssamfundet er skruet sammen i dag, er kvinder en ”underskudsforretning” målt over hele livet, mens mænd betaler mere til samfundskassen, end de får ud af den.
    En nyfødt dansk pige vil i snit modtage 1,6 million kr. mere fra det offentlige i form af overførsler og offentlige velfærdsydelser, end hun kommer til at bidrage med via skatter og afgifter gennem sit liv.
    For en nyfødt dreng er det lige omvendt. Han vil i snit komme til at bidrage med 0,6 million kr. mere, end han vil modtage i sit liv – altså en forskel på 2,2 millioner kr. sammenlignet med den nyfødte pige.»

    Google selv resten af artiklen, kan desværre ikke henvise til link på denne blog.

  18. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Mange kvinder søger ind i det offentlige på grund af familielivet. Kvinder laver stadigvæk mere i hjemmet end mændene. Se Danmarks Statistik og flere undersøgelser. Arbejde i det offentlige giver kortere arbejdstid, lavere livsløn, men god pension. Jeg valgte et mandefag i det private med højere livsløn. Der er desværre stadigvæk mange kvinder, der ikke tør gå ind i mandefagene, men i fremtiden bliver de flere.

    Hvad kan man bruge lukkede blogindlæg, til andet end, en slags moraliserene enetaler, hvem end det drejer sig om. Og kære J..H. du er ikke en af boggerenes bedste børn, hvad angår grov tale. Du er selvfølgelig ikke den eneste. Du agerer bare venstreorienteret, de andre er højreorienterede. Jeg er selv til venstre for midten, men du kan ganske enkelt ikke lade være med at hænge mennesker, som er uenige med dig, ud. Du moraliserer over andre, men hvad gør du selv. Hænger deltagerne ud. Mange bloggere her på avisen har på det sidste valgt denne ukommenterede enetale. Deres blogindslag kunne ligeså godt være en klumme. Der er ingen mulighed for dialog.

  19. Af J. HANS EN

    -

    AF R. HARALD KRISTIANS EN – 14. SEPTEMBER 2017 17:57

    Så begynder Harald med sine personangreb, stråmænd og løgnehistorier igen.
    Hans syge, paranoide og perverterede interesse for anstændige mennesker er uønsket.
    Han udstiller jo bare, at han er en person uden dannelse og uddannelse.

  20. Af Rikke Nielsen

    -

    Jeg tror, jeg ville forfalde til enighed med dig – hvis jeg ikke lige var stødt frontalt ind i “drengeklubberne” ude på arbejdspladserne. “Drengeklubberne” er mænd, der allierer sig med andre mænd på arbejdspladsen og danner et fagligt fællesskab – og skider på, at der er en enkelt kvinde i samme afdeling, der hermed bliver udstødt af fællesskabet. Det er inden de bliver chefer.

    Jeg har selv prøvet det på egen krop i et tidligere arbejde for mange år siden, og ellers oplevet mange kvindelige kollegaer blive udsat for den samme strukturelle udstødelse.

  21. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Jan Petersen
    Ingen giver reelt overskud i Norden, andre end højt betalte norske mænd.
    Du må regne med, at kvinder tjener mindre. Der er stadigvæk forskel i lønindtægt. Kvinder føder børn og tjener derved mindre end mænd. Kvinder arbejder mere i det offentlige, som jeg beskrev før og tjener mindre. Stor del af offentlige ledere er iøvrigt mænd Jan. De få de højeste løn. Bestyrelsesposter bliver stadigvæk besat af mænd og vi kan fortsætte. Kunne du tænke dig, at kvinder holdt op med at få børn? Er det vejen frem.

  22. Af R. Harald Kristiansen

    -

    moraliserende enetaler skulle der stå.
    Kvinder er ikke kvinder værst. Magtsyge har intet køn.

  23. Af R. Harald Kristiansen

    -

    J..H.. Kunne du forklare mig hvad ordet dannelse indeholder i dit univers? Videregående uddannelse har jeg, trods dine påstande. Omkring 9 årig videregående uddannelse.

  24. Af J HAN SEN

    -

    AF R. HARALD KRISTIAN SEN – 14. SEPTEMBER 2017 18:29

    Hvad ved Harald om kvinder?
    En sørgelig, ondskabsfuld og bizar type som ham har næppe nogensinde været gift.

  25. Af Jan Petersen

    -

    Kvinderne “feder den af” i den offentlige sektor, i øvrigt betalt af mænds skattekroner. Endnu engang fra en mandag morgen artikel fra 2013:

    “Det kønsopdelte arbejdsmarked
    Det kønsopdelte arbejdsmarked har tre dimensioner: en horisontal, en vertikal og en ”glidende” opdeling.
    Den horisontale kønsopdeling består i, at kvinder og mænd arbejder i vidt forskellige sektorer, brancher og arbejdsfunktioner. Knap 2 ud af 3 ansatte i den private sektor er i dag mænd. I den offentlige sektor er ca. 7 ud af 10 ansatte kvinder, hvoraf mange arbejder på deltid. Ud af de ca. 500.000 ansatte i kommunerne er 76 pct. kvinder, og heraf arbejder kun lige knap halvdelen – 46 pct. – på heltid. Det samme mønster gælder for regionerne.”

  26. Af R. Harald Kristiansen

    -

    J..H
    Jeg er en gift kvinde.

  27. Af Hr. J Ha nsen

    -

    AF R. HARALD KRIST IANS EN – 14. SEPTEMBER 2017 18:41

    Dine evindelige løgnehistorier om dine “uddannelser” er helt uinteressante.
    Dine gentagne forsøg på at ødelægge alle blogs med injurier, personangreb og løgnehistorier ligeså.
    Dine personlige forhold kommer ikke andre ved.

  28. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, så er jeg bare træt af at høre om “de dovne mænd”, der reelt er hele grundlaget for mange kvinder på offentlig ydelse – ansat i det offentlige eller bare snabel nede i statskassen på anden vis!

  29. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Jan det du skriver lyder ikke klogt. Fedter børnehavepædagoger, lærere, sygeplejersker, jordemødre etc. den af?

  30. Af Martin Jørgensen

    -

    “Kvinderne feder den af i den offentlige sektor”
    Personligt priser jeg mig lykkelig for at der kvinder( omsorgs og plejegenet) der påtager sig det opslidendende arbejde at være sygeplejerske eller andet plejekrævende arbejde. Og som på grund af deres skiftende arbejdstider, må stille store krav til familien.
    Men det er nok ikke disse kvinder eller deres familier ASH tænker på, når hun retter blikket mod karrierekvinder og deres hverdagsproblemer.

  31. Af Niels Larsen

    -

    J. HANS EN

    Anne Lise Marstrand-Jørgensen var en i egne øjne (og næppe mange andres) bedrevidende person.

    Bortset fra, at det næppe kan siges at være sandt, så var hun også meget enøjet i sin fremstilling af tingene.

    Hun savnes næppe af flere end dig.

  32. Af Hr. J HA NSEN

    -

    AF NIELS LARSE N – 14. SEPTEMBER 2017 19:22

    Niels Larse n.
    Typer som dig frygter intelligente, dygtige, respekterede og selvstændige kvinder.

  33. Af Anders Højgaard

    -

    Det kunne være fordi de fleste kvinder simpelthen ikke kan regne. Matematik og logik er, om man vil det eller ej, grundlaget for al rationel tænkning, og det vil/gider/kan kvinder simpelthen ikke. Og så er man bare mindre værdifuld på arbejdsmarkedet. Da jeg gik på UNI, så vi årgang efter årgang af håbefulde piger starte på matematik og aktuar uddannelserne. Efter et halvt år var de væk.

    Når man ikke er i stand til at regne efter om man har ret, så har man jo bare endnu et ligegyldigt synspunkt uden værdi eller autoritet.

  34. Af jørgen kristensen

    -

    Hvad er det dog for et asocialt regime vi er kommet til at leve under? Vi har nu et flertal af radikalt tænkende ministre som kun tænker på at forgylde de i forvejen rige. De millioner af danskere som er ramt af økonomiske og sociale problemer, såsom jobtab, skilsmisse, sygdom, overfald/røveri/mord, uretfærdighed, nedskæringer, alder, hjemløshed og andet, skider man på. Regimet ligner nu det i Sverige, hvor man er i færd med at massakrere befolkningens velfærd, fred og sikkerhed. Se den korte, snsapha, 180gr og 24nyt.dk.

  35. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er tidsspilde, at prøve at drøfte noget med dig. J..H.. Du er en uintelligent mand. Jeg læser ikke dine tekster mere. Du er ikke i stand til at reflektere over noget. Farvel.

  36. Af jørgen kristensen

    -

    Hvad er det dog for et asocialt regime vi er kommet til at leve under? Vi har nu et flertal af radikalt tænkende ministre som kun tænker på at forgylde de i forvejen rige. De millioner af danskere som er ramt af økonomiske og sociale problemer, såsom jobtab, skilsmisse, sygdom, overfald/røveri/mord, uretfærdighed, nedskæringer, alder, hjemløshed og andet, skider man på. Regimet ligner nu det i Sverige, hvor man er i færd med at massakrere befolkningens velfærd, fred og sikkerhed. Se den korte, snapha, 180gr og 24nyt.dk.

  37. Af jørgen kristensen

    -

    Udviste, men fortsætter med at malke systemet. Udviste, men har større rettigheder end danskere. Udviste men fortsætter med kriminalitet. Udvist flere gange, men stadig i Danmark på tiende år. Udviste, men lever her i sus og dus og med store biler. Store kassevogne fyldt med tyvekoster kører ud af Danmark. Udviste, men stadig med i voldelige bander. Se den korte avis, 24nyt.dk, 180gr og snap hanen.

  38. Af J. HANSE N

    -

    AF R. HARALD KRISTIANS EN – 14. SEPTEMBER 2017 19:42

    Ingen har da tvungent Harald til at overfalde ordentlige mennesker med stråmænd, løgn og personangreb.
    Hans gentagelser om de uddannelser som han tydeligvis ikke har er også trættende.
    Haralds må affinde sig med, at primitive personer som ham får et passende svar.

  39. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Anders Højgaard har du regnet dit udsagn ud, eller har du tænkt det igennem. Jeg kender i øvrigt en kvindelig aktuar. En af mine gode venner er professor i matematik. Det er rigtigt, at nogle kvinder interesserer sig ikke for matematik, men dem der gør, er ofte dygtige. Der er også masser af mænd, der ikke kan regne. Jeg har undervist på en højere læreanstalt i mange år, jeg kan hilse og sige, at mange mænd ikke kan regne. Jeg kender flere kvindelige fysikere og kemikere.
    Problemet ved nogle mænd er, at de kun kan se egen og andre mænds navler. Læs om Angela Merkel. Jeg kender flere kvindelige matematikere og ingeniører og der bliver flere af dem.
    Nu er jeg kvinde og både ingeniør og arkitekt, således finder jeg dit udsagn både arrogant og ubegavet. Jeg vil understrege, at jeg arbejder sammen med mange mænd og jeg har intet imod mænd, men udsagn som dine har jeg noget imod.

  40. Af Jan Petersen

    -

    Tror i øvrigt godt de fleste ved, hvad jeg mener med “feder den af” betyder, hvad kvinder angår. Offentlige chefstillinger er stort set eneste sted, kvinder kan opnå en toppost. Bortset fra MSM fake news medier (f.eks DR), hvor de bare scorer kassen!

  41. Af Anders Højgaard

    -

    Fru Kristiansen, du misforstår. Der er flere mænd end kvinder, der kan regne. Derfor er der ikke ligestilling. Hvis vi skal have ligestilling, handler ikke om at lave mænd om, det handler om at få kvinder til at have interesse for logik og matematik. Indtil da, er de simpelthen ikke lige værdifulde på arbejdsmarkedet. Man kan ikke tale sig til, at følelser og meninger har samme vægt som statistik. Jeg vil hellere end gerne have ligestilling, den kommer bare først når begge parter kommer med værktøjer af samme tyngde.

  42. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt en meget god pointe – kan kvinder overhovedet regne? Eller vel nærmere – har de egentlig lyst til at vide, om 2+2 er lig med 3, 4 eller 5? Uanset, hvad de bruger af penge – på ligegyldig junk og ragelse – betaler mænd / staten bare differencen. Bortset fra det, så er kvinder de mest “miljøvenlige” – griner højt!

  43. Af Maria Due

    -

    Er der efterhånden noget, der ikke står i vejen for kvinders karriere?

    Mænd, børn og hjem og en hel masse menneskerer de største anstødssten, hvis ofrene selv skal sige det. Men hvornår når de frem til det, der gør virkeligt ondt? Jeg tænker på tidsrøvere som internettet i almindelighed, krimiserier, facebook og twitter. Alene tv-kikkeri skulle efter sigende snuppe det meste af tre timer dagligt fra hr. og fru Danmark, og tænk hvor mange nullermænd der kan støvsuges om ugen, hvis man blot skifter nogle af de 21 timer ud med rengøring. Det er ikke tid, der mangler men lyst til at støvsuge.

  44. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Inden I nu sover kære mænd på bloggen, jer der synes kvinder fidter den af i det offentlige, vil jeg minde jer om, at plejehjemmet venter på os alle, hvis vi lever længe nok. Her er det så, at kvinderne fedter den af, som plejepersonale, med bleer og sukkerfrit saftevand og måske lidt papmad, som mændene har regnet budgettet til.
    P S J…H… Husk at tage din stråmand med.
    God nat og sov godt.

  45. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Minus ét jer beklager.

  46. Af Ole Parnel

    -

    Det er jo en endeløs diskussion. Kvinder kom nu op på hesten.

  47. Af Flemming Lau

    -

    R. Harald Kristiansen.
    En lille korrektion: plejepersonalet “Fedter” ikke, men “Feder” den måske!

  48. Af J. HANS EN

    -

    AF R. HARALD KRISTIANS EN – 14. SEPTEMBER 2017 22:54

    Ingen tror, at kvinder bare “fidter” den af i det offentlige.
    Som Harald kalder det.
    Midt i den anden flaske hjemmebrændt.
    Den eneste som “fidter” den af er vel nasseren Harald.
    Hans interesse for arbejdende kvinder virker sygelig.

  49. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Flemming Lau, der skulle have stået fedtet af. Det står rigtigt længere ned i teksten. Beklager

  50. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Ja Flemming Lau du har nok ret i feder (dovner den) den af. Tak for rettelsen. Mvh Rosa

Kommentarer er lukket.