Kære KVINFO

Af Anne Sophia Hermansen 42

Jeg har med usædvanlig stor interesse læst jeres stillingsopslag og ansøger hermed om den ledige stilling som direktør. Ligestillingsspørgsmål har længe optaget mig, og jeg føler mig overbevist om, at jeg kan give Kvinfo en mere nuanceret og moderne profil. I efterlyser en person, der er visionær, henvender sig bredt og kan udvikle institutionen. Det har jeg et godt bud på, hvordan skal gøres.

Her er en række forslag til jeres forandringsdagsorden, lad os kalde det visioner for Kvinfo:

  • Kvinfo skal bevæge sig derhen, hvor man erkender, at ligestilling ikke (kun) handler om kvinder. Det svage køn, der i dag har brug for omsorg, støtte og forståelse, er mandekønnet: De dårligste liv i Danmark er mandeliv. Kvinfo har længe ført en ren interessekamp for at udvide kun kvinders muligheder og har helt tabt sit sociale kompas.
  • Institutionen skal arbejde for, at kvinder holder op med at bruge deres køn som bortforklaring på manglende ambitioner. Kvinfos strategi må være at sætte ambitioner på dagsordenen som en kvindelig udfordring og ikke hjælpe med at fastholde kvinder i falske krænkelsesoplevelser.
  • Kvinfos kvindeekspertdatabase vil blive nedlagt og erstattet af en henvisning til Google. At der er relativt få kvinder i medierne i forhold til mænd skyldes ikke, at journalisterne ikke kan finde dem. Det kan de godt. De kan bare ikke få dem til at stille op. Rigtig mange kvinder vil gerne betakke sig for at sidde i Deadline kl. skod om natten for at skændes med en eller anden, der er castet fra en anden planet. De vil hellere sidde hjemme hos deres familie. Sådan har jeg det også selv. Ekspertdatabasen er det mest overflødige offentlige IT-projekt, og det siger ikke så lidt.
  • Kvinfo vil samarbejde med virksomheder om at få mænd til at tage mere barsel. Danske virksomheder ser mere progressivt på farbarsel end regeringen, der helt har solgt ud på denne dagsorden. Hvis mænd skal have den rolle overfor deres børn, som mange brændende ønsker sig, skal de have rettigheder overfor de kvinder, der ofte tænker på børnene som personlig ejendom. Kvinfo skal arbejde for, at mødre og fædre juridisk ligestilles som udgangspunkt i deres selvvalgte forældreskab.
  • Kvinder har fri abort, og det skal mænd også have. Mænd skal have mulighed for “fri juridisk abort”, dvs. manden skal indenfor de første tre måneder kunne vedkende/frakende sig faderskab. Vælger kvinden at få barnet uden mandens samtykke, er barnet alene moderens, og hun bærer det økonomiske og juridiske ansvar.
  • Kvinfo vil gøre en særlig indsats for at styrke drengene i folkeskolen. I dag forlader op imod hver 4. dreng skolen uden de fornødne færdigheder til at få en uddannelse, et job, en selvstændig tilværelse. Det er mere relevant at beskæftige sig med dem end med den lille kvindepromille, der gerne vil sidde sammen med 10-15 gamle nisser omkring et bestyrelsesbord. Det er et spørgsmål om at geninstallere proportioner og et socialt kompas i ligestillingsarbejdet, et kompas, Kvinfo fuldstændigt har tabt i dag.
  • Endelig skal Kvinfo gøre sig fri af statsstøtte og privatiseres. Ligestillingssagen er en tværpolitisk sag og skal ikke være en særinteresse for særligt kvinder i Folketinget. Kvinfo skal en dag nedlægges helt (ligesom fagbevægelsen) og udstilles på Nationalmuseet sammen med keramik fra stenalderen, rustninger fra middelalderen og andet fra dengang, der var virkelig ulighed til.

Jeg uddyber naturligvis gerne ovenstående i forbindelse med en samtale, og jeg mener ligesom jer, at I har brug for en anden vision end den, der har besjælet institutionen siden verden af i går,

med venlig hilsen

Anne Sophia Hermansen

——————————————-

KVINFO skriver nu på hjemmesiden, at de har modtaget – og ligefrem takker for – min ansøgning. De skriver dog også, at de håber på “mange flere ansøgninger”, men det skal de jo nok skrive. Jeg ser i al fald meget frem til jobsamtalen og vil medbringe flere gode forslag: http://forside.kvinfo.dk/nyhed/anne-sophia-hermansen-skriver-aaben-ansoegning-til-kvinfo

Også bragt som klumme i Berlingske den 20. november 2013

42 kommentarer RSS

  1. Af Lars Busk

    -

    Kære ASH

    Du har givetvis kvalifikationerne,men desværre ikke det rette sindelag til at få dette job.

    Nytænkning er ikke populært på den front.

    ” Es muss wass geschehen, aber passieren darf nichts!”

  2. Af Søren sørensen

    -

    “Kvinder har fri abort, og det skal mænd også have. Mænd skal have mulighed for “fri juridisk abort”, dvs. manden skal indenfor de første tre måneder kunne vedkende/frakende sig faderskab. Vælger kvinden at få barnet uden mandens samtykke, er barnet alene moderens, og hun bærer det økonomiske og juridiske ansvar.”,

    Et yderst fornuftigt tiltag…Mænd skal ikke tvinges ind i faderskabet her hvis uønsket. Hvor mange kvinder leder ikke efter en måde at blive “underholdt” på? Og der er for mange livsstil tilvalg der, enlige mødre der blot vil børn, men ikke mænd, men gerne betaling! Yderst fornuftigt!

    Og ja, mænd er det nye svage køn som der ikke bliver satset på..Du burde få jobbet…

  3. Af Michael Christensen

    -

    Du skriver mange rigtige ting i dette indlæg , og var det ikke fordi at du gentagne gange har vist at dit incitament til dit skriv er et andet en at kigge på problemer omkring køn ville det til en hvis grad være fornuftigt. Nu har jeg blot læst tilstrækkelig mange af dine indlæg til at jeg ved at du udelukkende har et ønske om at hjernevaske så mange som muligt til at tro at manden er det svage køn, tabermanden etc. dette nu sammen med din linie i denne tekst: Det svage køn, der i dag har brug for omsorg, støtte og forståelse, er mandekønnet.

    Det er så åbenlyst at din interesse er at fjerne fokus for kvindens utilstrækkelighed og muligvis din egen formåen(det sidste kan jeg af gode grunde ikke vide)

  4. Af Christine Flamsholt Jensen

    -

    Anna Sophia Hermansen, kan du ikke uddybe hvad du refererer til med ‘falske krænkelsoplevelser’?

  5. Af Mette Bundgaard

    -

    Ha ha ha ha, det er simpelthen den sjoveste joke i år, jeg kan slet ikke stoppe med at grine…
    Åhhh hvor er jeg glad for du ikke fik den stilling 🙂
    Jeg er helt og aldeles uenig i dine holdninger og kan virkeligt ikke tage dem alvorligt. Beklager dybt!

    Der er så mange huller i ovenstående at det er helt pinligt og selvom jeg er STOR fan af Google, så vil jeg godt nok være ærgelig over at skulle overlade vores kulturarv i amerikanernes hænder 😉

    Mvh Mette

  6. Af Michael Christensen

    -

    når nu du vil tale så nedladende om mænd ville det så ikke i det mindste være på sin plads at dokumenter din påstand om at:

    “hver 4. dreng forlader skolen uden de fornødne færdigheder til at få et job, eller en selvstændig tilværelse?”

  7. Af Thomas K. Rasmussen

    -

    ASH er alt for moderne, køn og ikke venstreorienteret nok til at få sådan en stilling! Men god ansøgning!

    Denne Kvinfo sammenslutning består jo mest af mandehadende og ikke særligt attraktive åreknuder som stadig er låst fast i 68’ernes stereotyper! Utroligt at en sådan sammenslutning kan få statsstøtte! Måske man også skulle oprette en Manfo for mændene og bruge statsstøtten til at komme i dialog med kvinderne på div. natklubber m.m.?

  8. Af John H

    -

    Stakkels stakkels dig Anne.
    Det du skriver er meget fornuftigt og langt over, hvad man som mand kan håbe at få igennem på ligestillingsfronten. Min holdning til ligestillingen er, at den kun gælder for et køn.
    Men du jokker på de fleste af feministenes ømme tæer og de er både arrige og særdeles skrivende, så regn med at blive svinet helt vildt til, fordi du har sagt sandheden.
    Og Mette, de kvinder, der er kvalificerede og vil have en bestyrelsespost er jo for længst headhuntet til Norge for at opfylde kvoten der.

  9. Af Hellena Blumensaadt

    -

    Held og lykke med din ansøgning. Jeg håber du får stillingen.

    Som fri og moderne feminist, er jeg så enig.
    Ligestilling gælder mand som kvinde og handler også om ansvar.
    På arbejdsmarkedet, i hjemmet og for de børn vi sammen vælger at sætte i verden.

    Jeg har læst, at 75 % af alle skilsmisser sker på kvindens initiativ, fordi parret ikke kan få det hjemlige cirkus til at virke.

    Nå, men så skulle vi kvinder nok lade være med at skælde vores mænd ud som små drenge, når vi er i IKEA.
    Eller bliver mændene skældt ud fordi de opfører sig som små drenge når de er ude at købe puder og lys, fordi de hellere ville blive hjemme og rode med biler?

  10. Af Ulf Timmermann

    -

    Jeg vil ikke “ligestilles”. Jeg definerer mig selv. Og i mit tilfælde er det som en mand.

  11. Af Marque Pierre Sondergaard

    -

    Hold da op!

    Jeg er godt nok imponeret. (Alt dette er sagt fuldstaendig uden sarkasme) Jeg husker da jeg startede med at laese din blog var der meget med “hvorfor er der ikke flere maend som gider debatere paa aerlig vis” osv. osv. Du har virkelig faaet oejnene op for en helt anden verden (som har eksisteret paralelt med Kvinfo’s verdenssyn hele tiden). Hvordan? Hvad har afstedkommet dette store paradigmeskift? Maaske at se verden gennem een soens oejnene? En ny og god mand i dit liv? Jeg spoerger fordi, man tit har taenkt, “om man dog bare kunne goere dem (en saerlig type kvinder) det forstaaeligt?” Undskyld de personlige spoergsmaal, men et paradigmeskift er ikke i smaatingsafdelingen, og kunne det repliceres, saa kunne man virkelig udrette noget her i verden…

  12. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    KVINFO har ikke for alvor taget fat på den sytematiske, religiøst begrundede diskrimination, som alt for mange muslimske piger og kvinder bliver udsat for – sikkert af angst for at “gå Dansk Folkepartis ærinde”.

    Men det er jo desværre et faktum, at kvindelige indvandrere – samt deres efterkommere – langt oftere bliver udsat for vold fra mandlige familiemmedlemmer, end andre kvinder i Danmark gør.

    Indvandrere bliver også langt oftere straffet for at have begået vold mod deres børn – f.eks. når børnene selv vil vælge deres kæreste.

    KVINFO bør selvfølgelig primært kæmpe for de allermest undertrykte kvinder i Danmark.

    Alligevel sidestiller en del af de toneangivende feminister alt for ofte kritikken af dem selv med kritikken af de voldelige, islamistiske mænd, der undertrykker piger og kvinder af religiøse grunde.

    Det skal dog siges, at svenske og danske feminister svigter deres muslimske medsøstre i langt højerere grad, end de danske feminister gør.

    Feministernes kritik af ikkemuslimske mænds mandschauvenisme kan først tages alvorligt, når de uforbeholdent begynder at kritiserer de islamistiske mænd for deres systematiske, religiøst begrundede vold mod piger og kvinder.

    Der er simpelthen brug for en modig, feministisk islamkritik, der tager fat om ondets rod:

    Sharia – og haditherne.

    For sharia – og haditherne – bruges til at retfærdiggøre omskæring af piger, vold mod “ulydige”, kvindelige familiemedlemmer og ægteskabsvoldtægt:

    Det er ikke et tilfælde, at Det Muslimske Broderskab forsøgte at forhindre, at FN vedtog en erklæring, der sidestiller ægteskabsvoldtægt med andre former for voldtægt, da broderskabet stadig var ved magten i Egypten.

    Det Muslimske Broderskab hævdede ligefrem, at det ville “slå islam ihjel”, hvis FN forbød religiøst og kulturelt begrundede krænkelser af pigers og kvinders menneskerettigheder – herunder ægteskabsvoldtægt og vold mod “ulydige”, kvindelige familemedlemmer.

  13. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Rettelse:

    “Det skal dog siges, at svenske og norske feminister svigter deres muslimske medsøstre i langt højere grad, end de danske feminister gør.”

  14. Af Søren sørensen

    -

    Skrevet af Jakob Schmidt-Rasmussen, 20. november 2013 kl. 11:07

    Hvordan er ligestillingen i Scientology? Når men ser alle de saglige dokumentarer om dem, lader det til at hver eneste af jeres ledere er mandlig? Er det således at religion er for vigtig til at overlade til kvinder?

    Har hørt mange historier om seksual misbrug af kvindekønnet i scientology…

    http://xscientologywomen.com/
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2170761/Astra-Woodcrafts-terrifying-ordeal-hands-Scientology.html
    http://www.youtube.com/playlist?list=PL57949E6289C2589A

    Nettet er fyldt med kvinde og børne misbrug begået af kirken scientology´s medlemmer..Da vel samme konservative systematiseret system som Islam´s og kristen fundamentalisters idé om kvindekønnet?

    Udover at du her blander islam endnu engang ind i debatten om at mænd er det nye svage køn som statistikkerne beviser..

    Udover en “kvindfo” repræsentant for Scientology burde i også ha en “Bøssefobi” repræsentatnt og “barnets tarv repræsentant” hvor indoktrinering af børn i en sekt ikke får råderum…

    “Main article: Homosexuality and Scientology
    In 1950 Hubbard published Dianetics: The Modern Science of Mental Health, introducing his “science of the mind,” Dianetics. He classified homosexuality as an illness or sexual perversion, taking a view that was somewhat more extreme than most, but according to Jeffrey S. Siker in Homosexuality and Religion still within the mainstream of opinion at the time.[7]
    Hubbard’s “tone scale”, a means of classifying individuals and human behaviour on a chart running from +40 (the most beneficial) to -40 (the least beneficial). Sexual perversion, a category in which he included homosexuality, was termed “covert hostility” and given a score of 1.1, “the level of the pervert, the hypocrite, the turncoat, … the subversive.” Such people were “skulking coward[s] who yet contain[] enough perfidious energy to strike back, but not enough courage ever to give warning.”

    Tror vi roligt kan slutte af med at konkluderer at religiøse altid svigter kvindekønnet men i Scientology´s tilfælde også mandekønnet og børn…Ny rekord i kønsdeskriminering..

  15. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    @Søren

    Der er masser af kvindelige ledere i Scientology.

    Det er faktisk en af grundene til, at jeg blev interesseret i Scientology, og ikke i f.eks. islam.

    Jeg kan simpelthen ikke tolere religiøst begrundet kønsdiskrimination; det er både ulogisk i spirituel forstand og amoralsk i humanistisk forstand!

    Du beviser med andre ord kun, at du ikke ved noget om Scientology.

    Dit indlæg er både fordomsfyldt og irrelevant for denne debat.

  16. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Mænd kan vist selv!

    Men – aht til barnet skal mænd ikke kunne fritages økonomisk, hvis et barn er født. Moren kan sætte bidrag ind på en konto for barnet. Hvorfor skulle det ringerestilles end andre børn, der er født – og så skal faren have ret til at se barnet, moren ikke nægte dette, hvis hun vælger at føde.

    Hvorfor tænkes der ikke heller i en ligestillings navn på, at denne gi’r sig af sig selv, hvis man følger et barns rytme og udvikling!!!

    Hvis mænd skal have orlov med deres børn – udover de første uger sammen med moren, hvor nogle også ønsker sig et par uger mere, så vil de fleste mænd formentlig foretrække dette, når også barnet er bare lidt større igen, hvorfor 3-4 års alderen vil være mere ‘attraktiv’ i denne henseende og til bedste for barnet, både pige og dreng aht til (også) deres køns udvikling.

    Fri os for ‘ammende’ fædre til erstatning for moren. Det er ganske enkelt af flere grunde ikke barnets interesse el behov, selv om det smiler til enhver, der vil tages sig af det.

    Hvorfor i himlens navn skal kvinde og mand trænges her inden for kun et første år af et barns barndom?
    Så der kan siges:

    ” Juhu, nu har vi hver taget 3 mdr.s orlov” – blæse være med, at moren stadig ammende, og så kan forældre yderligere sige:

    ” Juhu, vi har selv passet vores barn, så nu har vi ligestilling – uanset at moren i årtier og længere endnu har kæmpet for at få tid sammen med sit eget barn – men hvor udviklingen er gået helt skæv, og hvor ingen har interesseret sig for barnet, vitterligt. Dets behov.

    Erhvervslivet?

    At tænke på det .. jamen da god fornøjelse.

    Dette har ikke tidl vist interesse for børn – og ser ikke, hvordan de egentlig får disse gode medarbejdere på forskellig vis.

    De er fuldstændig lige glade med barnet, de interesserer sig kun for egne behov og pengene, de kan tjene, så blæse være med mennesket – og hvordan man får disse medarbejdere.

    Mennesket, BARNET, er ringere stillet dér – det er kun erhvervslivets behov, der tæller. Intet andet – det er jo ‘de andre’, der får børn!!!

    Hvis vi ikke havde gjort ‘det naturlige’ endnu mere ‘unaturligt’, så havde havde også mændene endnu tidligere kommet med på banen i forholdet til deres børn.

    Men – mændene, her erhvervslivet, de har i allerede årtier værer forventet at gå forrest. Nul putte – de fatter ikke en brik, og jeg håber heller ikke, at de ‘fatter’ denne vanvittige ‘øremærkede barsel’, hvor mænd skal erstatte ammende kvinder.

    Så – har de dog forstået en smule.

    Familierne skal selv bestemme og indrette sig – og dette ‘øremærkede’, det skal være frit – ikke mindre frit end kvindernes barsel/periode, hvor de selv kan tilrettelægge tid og muligheder, også den økonomiske, hvor staten ikke skal blande sig i øvrigt; MEN blot sørge for, at muligheden for mænd også er til stede.

    Det gør en væsentlig forskel – og vil være det bedste for barnet.

    Førskole-alderen er altså mere end det første halve -til hele leveår! Så – hvis man vil det optimale for et barn – ET BARN ER FORRESTEN OGSÅ ET MENNESKE! Den senere VOKSNE MAND eller VOKSNE KVINDE – så skal der altså noget mere til end:

    “Juhu – vi har haft orlov”, 3 mdr til hver, “Juhu, hvor det går .. for os”!

    Gør det?

    Hvad med barnet og dets behov?

    Det er ganske ligeglad med en forpulet ligestilling, fordi det går ud over det, det er på dets bekostning, i hv f den, der er fremme hos de såkaldt ‘tone-angivende, selvfede, narcissistiske ‘eksperter’.

    Goddaw do – hvad er ændringen her, udover nogle flotte ord om at overflødiggøre sig selv. Det har været psykoanalysens formål i sig selv nærmest, når der granskes i de forhold, der er og bliver budt mennesket. “Neurosefri på 3 generationer” hed det optimistisk engang. Det tidsperspektiv er allerede opgivet.

    Det vil tage meget længere tid – det vil næppe ske, også fordi psykoanalysen, og de, der stadig beflitter sig på emnet her i DK ikke har samme muligheder som fx psykologer, hvis kognitive navle de selv og andre er så glade for – ikke ser, hvad de ikke kan udrette.

    Hvor skulle de også vide det fra. De er ligeså store modstandere ofte – om end de beskæftiger sig med det psykologiske, hvor de ikke kender til det ubevidste plan og dets medvirken for mennesket.

    Go’ gerning ses i bedste fald halvt forstået.

    Visse steder er udlandet ses at være kommet længere i disse spørgsmål- i forh til dette at kunne give tilskud.

    KVINFO bliver næppe nedlagt, næppe privatiseret – der skal begyndes forfra af andre, da KVINFOs medlemmer næppe vil være mange, der ikke er interesset i status quo – men foreningsdannelsen er jo fri i Danmark; men det vil kræve sit at få en hyre hjem til sig og medarbejdere, så heller overtage det gamle …??

    Ja, god fornøjelse – medlemmerne kan man vel ikke smide ud, og går de selv, så ..?? Det ved jeg ikke – måske nedlægges det?

    Det sidste ville jeg ikke være ked af – er der brug for foreninger m/k, så få dem selv op at stå efter eget hoved og behov.

    Som det kører i Danmark, så ser jeg ligefrem ‘kronede tider’. God vind og fornøjelse, Danmark. BHL

  17. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg kan nu for 2den gang dd konstatere, at jeg må da vist være blevet slettet til netop dette emne på denne blog.

  18. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg ser og beklager. Det er så ikke tilfældet – men jeg skrev tidligere i dag et længere indlæg, og det sås ikke/ses heller ikke nu at være kommet på, ligesom dette ovenfor altså heller ikke gjorde umiddelbart, som var det blot røget ud i Cyper-Space. Mvh BHL

  19. Af Søren sørensen

    -

    Skrevet af Jakob Schmidt-Rasmussen, 20. november 2013 kl. 15:38

    Så afgjort er min kommentar mere relevant end din hvor du blander islam end i at Danske mænd er det nye svage køn..

    Det er en skamplet på Danmarks kortet at vi har tilladt Scientology at fungerer her og også at de har fået lov at få deres Europæiske hovedkontor her. I er en pengebaseret sekt hvor indsigt kun fåes efter betalingens størelse sådan ca. hvad 300.000 dollars for toppen?

    http://altreligion.about.com/od/controversymisconception/a/scientology_cos.htm

    Og for hvor mange penge jeres rekruterings eksperter får..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_as_a_business

    Ingen kønsdeskrimenation i Scientology?
    http://www.thefrisky.com/2013-01-25/pray-tell-what-women-should-know-about-scientology/

    “1. They have forced or coerced women to get abortions.
    Members of Scientology’s Sea Org – the Church’s most loyal and devoted members, who sign billion year contracts (yes, that’s billion) – are discouraged from having children, lest that distract them from their work responsibilities. Several ex-members have spoken out saying that they were pressured to get abortions, even if they didn’t want to. One, Laura DeCrescenzo, alleged that she was forced to get an abortion ”

    “2. They have forced couples to divorce each other.
    As a Sea Org member, you can be assigned anywhere in the world where the Church needs you. In many cases, that means that married couples have been split up for years at a time. Some couples have been ordered to divorce each other – for example, if one half of a couple has security clearance and the other one does not, so they won’t be able to work together anymore, or if one wants to leave the Church and is declared a “suppressive person” (Scientologist-speak for a bad guy who wants to hurt the Church).”

    “3. They have put pregnant women in their Rehabilitation Project Force, which is basically jail.
    Former Sea Org member Nancy Many published her memoir, My Billion Year Contract, in 2009. (This video is a section of a recent dramatization of her book that appeared on a Canadian TV network.) Among her shocking revelations was the one that she had been sentenced to the Church’s Rehabilitation Project Force (RPF) while she was pregnant. The RPF is a form of Scientology jail, and people are given open-ended sentences. While in the RPF, they wear boiler suits, perform manual labor, and are not permitted contact with friends and relatives. While Nancy was on the RPF, she had to sleep in a garage and inhaled car fumes. Her son was born with respiratory problems.”

    ” Do you know what the highest term of esteem is for a female Scientology executive? Sir.”

    Ligheden i Scientology er til at tage og føle på,ligesom hos de andre sekter og religioner…

    ” L. Ron Hubbard’s jabberings a reward you might earn in exchange for having blown thousands of hours and dollars. (Scientology is to religion what Farmville is to games.)
    But what do you do when your founder drops this in a cheap-o paperback?

    “A society in which women are taught anything but the management of a family, the care of men, and the creation of the future generation is a society which is on its way out.”

    That’s from “A Woman’s Creativity,” a chapter omitted from reprints of Hubbard’s 1965 book Scientology: A New Slant on Life.”

    Frankrig har vist en fornuftig vej MHT til Scientology og anderkender jer jo ikke..Heldigvis gør Danmark heller ikke men er ikke kritisk nok der..Frankirig giver bødestraffe mv. for jeres penge griskhed..

    http://politiken.dk/udland/ECE2105563/scientologi-faar-millionboede-for-at-lokke-medlemmer/

  20. Af Lars Christensen

    -

    Tak for et godt indlæg. Ja, debatten savner i den grad fokus på drenge og mænd. Jeg har prøvet at diskutere emnet med diverse feminister og nu også hovedstadens nye regionsformand Sophie Hæstorp Andersen.

    Desværre er reaktionen ofte den samme fra disse kvinder : I mænd må bare kæmpe for jer selv og selv søge indflydelse hvis I vil have bedre forhold for jeres køn.

    Det synes jeg faktisk er ret frækt at sige. Hvorfor kan en kvinde på posten ikke også varetage og kæmpe for mændenes interesser?? Kan vi overhovedet regne med at Sophie Hæstorp Andersen varetager befolkningens interesser og ikke kun sit eget køns interesser som ny regionsformand?

    I forvejen er det et problem overhovedet at få mænd til at gå til lægen. Da han oftere end kvinder bliver ramt af kræftsygdom som følge af sit job og livsstil, samt oftere får psykiske lidelser, herunder risiko for selvmord – er det så rimeligt at sige at han da selv må sørge for at forholdende bliver bedre eller kan vi regne med at hovedstadens nye regionsformand tager mandens liv og helbred alvorligt når nye sundhedstiltag og tilbud til befolkningen skal etableres?

    Jeg er alvorligt bange for at det koster på mændenes livskvalitet og sundhed, at sundhed og tilbud om sundhedsfremmende initiativer såsom systematiske screeninger, efterhånden kun varetages af kvinder??

    Hvor langt efter i levealder og livskvalitet skal mændene halte efter før kvinderne begynder at kæmpe for ham også????

    Så tak for et meget nærværende indlæg for en mand som mig i 40erne, der begynder at frekventere sundhedssystemet lidt oftere end for 10 år siden og nu opdager at mænd SELV må henvende sig, hvis de vil screenes for de mest almindelige kræftformer – for der er sgu ikke nogen kampagner for mig, selvom jeg har et job og en livsstil (i følge statistikken) der langt oftere resulterer i kræftsygdom end hos kvinder.

    Der er ikke nogen lyseblå sløjfe til støtte for os

  21. Af Lars Christensen

    -

    I øvrigt vil jeg lige tilføje, INDEN diverse feminister siger at vi mænd har Movember, at sådan en kampagne ville først være noget VÆRD hvis den blev fulgt op med et tilbud om screening for de meste almindelige kræftformer hos mænd.

    Bare sådan noget som modermærkekræft udvikler sig langt oftere farligt hos mænd end hos kvinder, (selvom hun oftere får det end ham) simpelthen fordi han ikke i tide går til lægen med symptomerne. Sundhedstilbud skal jo netop indrettes til at henvende sig til de mest udsatte og der er mænd mere udsatte end kvinder.

  22. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Ku’ vi ikke for en gangs skyld tale om danske kvinder – og ikke er verdensslæb af etniske andre kvinder, islam el andet!

    KVINFO var mig bekendt opr. for danske kvinder, så så længe etniske kvinder ikke selv, her i Danmark, melder ud, så hverken kan el skal vi løse verdens problemer for så selv at sakke bagud og dvs yderligere. Ligedan er mænd af nyere dato i KVINFO-regi, og antallet er vist til at overse.

    Kunne vi for én gangs skyld tale om os selv og ikke alle andre verdensdeles dårligdomme – i hv f i samme åndedrag!

    Ellers ser jeg, at der er tale om en slags forflygtigelse, som om vi var bedre – Fej for egen dør, før du fejer for andres, hvilket her skal forstås som: Find først ud af dine egne problemer, før du søger at løse andres.

    Så har den enkelte måske noget at have det i.

    Og – fri enhver for Scientology, der udnytter og misbruger folks tillid, så de må reddes siden på anden vis og se til at være undsluppet en religiøs/kapitalistisk/sekts grådighed i forh til en uendelig pengestrøm-maskines uophørlighed, hvorfor ‘de søgende’ får svært ved at undslippe sådanne klør.

    Det er muligt, at folk får en ‘luns’ af et el andet – men sekten fastholder mennesker, fordi den er afhængig af disse, dvs deres moneter i en lind strøm el måske i stride strømme, hvorfor de ikke får den rette hjælp og frisættelse til at fortsætte eget liv – og ikke sektens paroler for sådant!

  23. Af Indadvendt.dk » Blog Archive » Fri abort til mænd

    -

    […] Dette forslag har fået en masse folk, fortrinsvis kvinder, op ad stolen: […]

  24. Af Søren sørensen

    -

    Lars Christensen@

    Du har ret. Mænd er blevet overset på alle områder, og kvinder har brugt mere tid og energi på repræsentation end mænd. Det er jo et levn fra dengang hvor de var det svage køn og det er jo ikke mange dage siden så over repræsentationen er til at forstå…Men fejl retter men op på og følger med tiden!

    Altid mærkeligt hvorledes borgerlige kvinder overhovedet stemmer borgerligt når nu de ved at de får forældet macho retorik der, da endda ikke gør noget for sit eget nu svage køn men røvrander det!

    Der skal selvfølgelige satses langt mere på mænd nu. Men retter fokus på hvor der er behov. Sådan er det!

    Skrevet af Ulf Timmermann, 20. november 2013 kl.10:26

    “jeg vil ikke “ligestilles”. Jeg definerer mig selv. Og i mit tilfælde er det som en mand.”

    “In America everybody is of the opinion that he has no social superiors, since all men are equal, but he does not admit that he has no social inferiors, for, from the time of Jefferson onward, the doctrine that all men are equal applies only upwards, not downwards.”
    ? Bertrand Russell

    “Being all equal and independent, no one ought to harm another in his life, health, liberty, or possessions.”
    ? John Locke

    “…to bring a child into existence without a fair prospect of being able, not only to provide food for its body, but instruction and training for its mind is a moral crime, both against the unfortunate offspring and against society”
    ? John Stuart Mill

    “The craving for equality can express itself either as a desire to pull everyone down to our own level (by belittling them, excluding them, tripping them up) or as a desire to raise ourselves up along with everyone else (by acknowledging them, helping them, and rejoicing in their success).”
    ? Friedrich Nietzsche

    “Equality lies only in human moral dignity. … Let there be brothers first, then there will be brotherhood, and only then will there be a fair sharing of goods among brothers.”
    ? Fyodor Dostoyevsky

    “That all men are equal is a proposition to which, at ordinary times, no sane human being has ever given his assent.”
    ? Aldous Huxley,

    “In order to approximate those shapes and attitudes which are considered normal and desirable, both sexes deform themselves, justifying the process by referring to the primary, genetic difference between the sexes. But of forty-eight chromosomes only one is different: on this difference we base a complete separation of male and female, pretending as it were that all forty-eight were different.”
    ? Germaine Greer, The Female Eunuch

    “To call woman the weaker sex is a libel; it is man’s injustice to woman. If by strength is meant brute strength, then, indeed, is woman less brute than man. If by strength is meant moral power, then woman is immeasurably man’s superior. Has she not greater intuition, is she not more self-sacrificing, has she not greater powers of endurance, has she not greater courage? Without her, man could not be. If nonviolence is the law of our being, the future is with woman. Who can make a more effective appeal to the heart than woman?”
    ? Mahatma Gandhi

    “If women(men now) are expected to do the same work as men(women), we must teach them the same things.”
    ? Plato, The Republic

    “Once made equal to man(women), woman(man) becomes his(her) superior.”
    ? Socrates

    “Democracy arose from men’s(humankind) thinking that if they are equal in any respect, they are equal absolutely.”
    ? Aristotle

    “The only stable state is the one in which all men(humankind) are equal before the law.”
    ? Aristotle

    “In societies where men(humankind) are truly confident of their own worth, women are not merely tolerated but valued.”
    aung san suu

    I think of a hero as someone who understands the degree of responsibility that comes with his(or hers) freedom.
    Bob Dylan

  25. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Lars Christensen – 18:02

    Du forstås – men der ligger en vis kvalitet i selv at kæmpe og opnå noget, og da ‘det syge væsen’ ikke kun er forbeholdt kvinder, så er der faktisk lige adgang her.

    Det er også fortalt, at kvinder har svært ved at få deres partner el ægtefælle til at gå til læge: Jeg fejler jo ikke noget, hedder det.

    Og – det er synd! En vis opdragelse el blot følelsen af således ikke at være en ‘rigtig’ mand, dvs mandfolk, hvor alt klarer sig selv, dvs går væk af sig selv, kan ses som en forklaring/årsag.

    Ligedan ‘angsten’ for, at der vitterligt er noget galt. Den deler de med kvinder, der også ses at udskyde ‘noget alvorligt’.

    Vi bør som mennesker naturligvis støtte hinanden – og der bør være lige så meget obs og tilbud til mænd som til kvinder, så gerne også en lyseblå sløjfe fra ‘det syge væsen’ til mænd, ikke mindst i forebyggelsesøjemed, hvis og hvor det kan hjælpe.

    Men – at gå til lægen, det kan andre så ikke gøre for hverken mand el kvinde. Det må de selv gøre og helst i tide.

    Kvinder ved og kan heller ikke ‘alt’ – mænd har godt af at bruge deres energier selv og komme ind i kampen om det gode liv, se til og sørge godt for sig selv!

    Det har de ikke fortjent mindre end kvinder; men kvinder ved ikke altid bedst på heller andres vegne og vice versa.

    Vi er alle ens, når vi er ængstelige el decideret bange og angste; men måske lidt mindre, hvis vi adresserer tingene, tager hul på dem og dermed kræfterne i os selv.

    Og – hvis det er tilfældet: “Store drenge græder ikke”. Så få cuttet den ‘ordre’ – den kan slå selv den bedste mand ihjel og kan derfor ikke bruges til andet end at berolige andre end den netop udsatte/berørte.

    Livet er også ‘et stunt’, hvor vi hver især er nødt til at være modige og springe på hovedet ud i ret så mange ting, så vi kan få øvelsen i at klare os, også selv se til at klare sig og både ville og kunne.

    Det er dét, der giver styrke i mange forhold. Selv de bitte små. Det giver livsglæde og selvtillid. Vi skal bare give os selv lov, nå til den erkendelse, at vi har retten på vor egen side her. Mvh BHL

  26. Af Søren Jensen

    -

    Fint skrevet, måske skal det indføres at ikke alle mænd ønsker barsel, det er muligvis en defekt, men sådan er det bare.

  27. Af Ulf Timmermann

    -

    Søren Sørensen,

    et par gode citater iblandt, blandt andet Bertrand Russell-citatet. Her noget andet han er citeret for:

    “We are faced with the paradoxical fact that education has become one of the chief obstacles to intelligence and freedom of thought”.

  28. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Søren Jensen – 03:52

    Det skal være frit, fordi alle mænd vil ikke kunne klare el føle sig egnet til opgaven, såvel som det vil være og er en proces i et samfund, at mænd kommer mere ind i billedet, hvad der er uhyre vigtigt, også for dem selv.

    Kvinder, hvis de vil have børn, kan ikke frasige sig orlov på samme vis; men det skal ikke gå ud over barnet, fordi den nu fravalgte ‘øremærkede barsel’ ville tvinge enhver mand/far, hvor barnet så blev ladt i stikken, fordi moren ikke måtte fortsætte barslen.

    Det var så uhyrligt et forslag i denne ligestillings navn. Anne Sophia Hermansen har på en vis måde – men her på en tildels forudtaget måde, at det gælder alle kvinder – at de sætter sig på (pasningen) børnene, så mændene ikke kan komme til.

    Men – det skal staten ikke blande sig så direkte i, at fravriste på denne måde. Det vil også være en proces for nogle .. men det skal der ikke lovgives om.

    Der skal være en slags frit slag i bolledejen for en mor og en far, dette med at tage orlov aht til familien og barnet især.

    Det bør optimalt være, firkantet sagt, 2 år til hver – og så kan det fx glimrende kombineres med børnehave, når barnet er modent her .. og nedsat arbejdstid til børne-forældre, en kombi.

    Det er for mig at se, hvis det skal gå bedst muligt, være variabelt, og vi alle kan kun være interesseret i (også) flere børn og en fin håndtering af disse i denne sarte tid for deres udvikling og videre færd i fremtiden.

    Men – naturligvis en samlet periode – og ikke to dage her og en uge der, medmindre folk har deltidsjobs med 2-3 ugedage el lign. – men det er jo noget, der skal arbejdes med både økonomisk og tidsmæssigt aht til alle. Sådan cirka.

    Og selvfølgelig er det jeg siger ‘ugle set’, fordi det ses at gå skævt af et erhvervsliv og dette, at nye par/ægtepar og med børn ikke ser anden udvej end at købe lejligheder, da der ikke er nok lejeboliger el anden form for leje (ligesom ungdomsboliger – endog til studerende), hvorfor de også er blevet bildt ind, at der helst skal stå 2 biler i garagen samtidig.

    Så – det er en kovending at se til: ikke ALT på én gang samt diverse ferier om året, sat hårdt op her.

    Systemet har ikke indrettet noget familievenligt – samtidig med at kvinderne kom (mere) ud på arbejdsmarkedet, så ALLE blev klemt; man tror og troede, at bare der var nogen, der passede barnet, så var den fjong. Og – hvor man vist nærmest slet ikke tænkte el indkalkulerede mulighederne for en far. Sådan cirka.

    Udvikling er godt – men vi skal ikke skære os selv midt over, så det egtl går ringere end tidligere med børn og unge. Det har samfundet og slet ikke forældrene glæde af, hvis for meget går alt for galt.
    Og – da helst slet intet. Men det ville være utopi.

    Oplysning på forhånd er bedre, fordi heri ligger den egentlige forebyggelse. Se til de mange terapi-former, de mange visninger af børn/forældre med problemer til at håndtere ‘de uvorne unger’. 🙂

  29. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Ja, rigtig mange gode citater fra Søren Sørensen – og tak for dem, de kunne hvert og ét fortjene en kommentar; men tiden rækker ikke.

    Og – apropos Ulf Timmermann’s citat af Bertrand Russel om det paradoksale omkring uddannelse, så hænger det tillige sammen med opdragelsen, ikke at være alt for ‘autoritetstro’ og dermed heller ikke tro, at det lige ’studierte’ er hele sammenhængen og rummer alt el ikke rummer yderligere og kan inddrage andet igen osv.

  30. Af M Kristensen

    -

    Kære Anne Sophia!

    Jeg håber, du får stillingen – og allerede DAGEN EFTER nedlægger hele skidtet.
    Det er et urimeligt dyrt foretagende (30 millioner om året – TREDIVE MILLIONER!!!) – for absolut ingenting.
    Lad nu de visne gimper uddø sammen med den gamle direktør – én gang for alle.
    Du kan selv sagtens finde et andet job.

    Held og lykke med det!

  31. Af Søren sørensen

    -

    Ulf Timmermand@

    “Do not try to do everything. Do one thing well.”,steve jobs

    Han var en tyran og var ikke den store originale tænker han beskyldes for..

    Next to enjoying ourselves, the next greatest pleasure consists in preventing others from enjoying themselves, or, more generally, in the acquisition of power.
    Bertrand Russell

    Marriage is for women the commonest mode of livelihood, and the total amount of undesired sex endured by women is probably greater in marriage than in prostitution.
    Bertrand Russell

    Aristotle maintained that women have fewer teeth than men; although he was twice married, it never occurred to him to verify this statement by examining his wives’ mouths.
    Bertrand Russell

    Advocates of capitalism are very apt to appeal to the sacred principles of liberty, which are embodied in one maxim: The fortunate must not be restrained in the exercise of tyranny over the unfortunate.
    Bertrand Russell

  32. Af John Henriksen

    -

    Zenia Stampe fra De Radikale har også søgt stillingen, så hun har noget at falde tilbage på, efterhånden som de for alvor bliver trætte af hende i Rad V.
    Hun vil være en fin repræsentant for sit køn og et omkringvandrende bevis på, at alle kan det samme som det modsatte køn.

  33. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jakob Schmidt-Rasmussen

    In Hubbard’s vision of an ideal society, women serve only one purpose:

    “A society in which women are taught anything but the management of a family, the care of men, and the creation of the future generation is a society which is on its way out.” …

    “The historian can peg the point where a society begins its sharpest decline at the instant when women begin to take part, on an equal footing with men, in political and business affairs, since this means that the men are decadent and the women are no longer women. This is not a sermon on the role or position of women; it is a statement of bald and basic fact.”

  34. Af Søren sørensen

    -

    “kvinder holder op med at bruge deres køn som bortforklaring på manglende ambitioner.”

    Ambition should be made of sterner stuff.
    William Shakespeare

    Ambition is the last refuge of the failure.
    Oscar Wilde

    The universe is not required to be in perfect harmony with human ambition.
    Carl Sagan

    “Kvinfo vil samarbejde med virksomheder om at få mænd til at tage mere barsel.”

    “It was not my strength that wanted nursing, it was my imagination that wanted soothing.”
    ? Joseph Conrad, Heart of Darkness

    “Endelig skal Kvinfo gøre sig fri af statsstøtte og privatiseres. Ligestillingssagen er en tværpolitisk sag og skal ikke være en særinteresse for særligt kvinder i Folketinget. Kvinfo skal en dag nedlægges helt (ligesom fagbevægelsen) og udstilles på Nationalmuseet sammen med keramik fra stenalderen, rustninger fra middelalderen og andet fra dengang, der var virkelig ulighed til.”,

    Overså fagbevægelsen..Den skal udvides, stats garanteres og liste Ø kritik mod dens manglende indsats over for lønmodtagere de sidste mange år udvides således at alle urepræsenteret kommer med-for mange fagforeninger er jo blevet elitære ved at repræsenterer visse grupper men ikke andre. Fagforening skal være en lovforpligtelse og der skal ikke være a og B lønmodtagere i Danmark i fremtiden hverken i forhold til løn, rettigheder MV. Fagforeninger er blevet for elitærer og hele systemet skal laves om via mere magt i folkets hænder da regeringsrepræsentantet udover liste Ø ikke repæsenterer dem.. …..

    Der er ingen lighed for hverken kvinder eller mænd uden en fagforening men kun borgerlige elitære fritz lang “metropolis” tilstande…Danmark skal retur til basis..

    “The trade union movement represents the organized economic power of the workers… It is in reality the most potent and the most direct social insurance the workers can establish.
    Samuel Gompers”

    Our labor unions are not narrow, self-seeking groups. They have raised wages, shortened hours and provided supplemental benefits. Through collective bargaining and grievance procedures, they have brought justice and democracy to the shop floor.

    JOHN F. KENNEDY, speech, Aug. 30, 1960

    With all their faults, trade-unions have done more for humanity than any other organization of men that ever existed. They have done more for decency, for honesty, for education, for the betterment of the race, for the developing of character in man, than any other association of men.

    CLARENCE DARROW, The Railroad Trainman, Nov. 1909

    To a right-winger, unions are awful. Why do right-wingers hate unions? Because collective bargaining is the power that a worker has against the corporation. Right-wingers hate that.

    JANEANE GAROFALO, Majority Report, Jun. 3, 2005

    The proper business of a labor union is to get higher wages, better hours and good shop conditions for the workmen. But when labor en masse plunks its vote for its own party, then the spirit of party loyalty begins to obscure labor’s objectives — high wages, short hours, decent shop conditions. Thus class-conscious labor leaders become more interested in their party welfare than in the fundamental objectives of the labor unions. So we shall have the class-conscious political worker trading his vote not for the immediate objective of wages, hours and shop conditions, but for power for his political labor boss.

    WILLIAM ALLEN WHITE, speech, Sep. 20, 1937

    The labor movement did not diminish the strength of the nation but enlarged it. By raising the living standards of millions, labor miraculously created a market for industry and lifted the whole nation to undreamed of levels of production. Those who attack labor forget these simple truths, but history remembers them.

    MARTIN LUTHER KING, JR., speech to AFL-CIO on Dec. 11, 1961

    The unions are the first feeble effort to conquer the industrial jungle for democratic life. They may not succeed, but if they don’t their failure will be a tragedy for civilization, a loss of cooperative effort, a baulking of energy, and the fixing in American life of a class-structure.

    WALTER LIPPMANN, Drift and Mastery

    The labor movement was the principal force that transformed misery and despair into hope and progress. Out of its bold struggles, economic and social reform gave birth to unemployment insurance, old-age pensions, government relief for the destitute and, above all, new wage levels that meant not mere survival but a tolerable life. The captains of industry did not lead this transformation; they resisted it until they were overcome. When in the thirties the wave of union organization crested over the nation, it carried to secure shores not only itself but the whole society.

    MARTIN LUTHER KING, JR., speech to the state convention of the Illinois AFL-CIO, Oct. 7, 1965

    To remember the loneliness, the fear and the insecurity of men who once had to walk alone in huge factories, beside huge machines—to realize that labor unions have meant new dignity and pride to millions of our countrymen—human companionship on the job, and music in the home—to be able to see what larger pay checks mean, not to a man as an employee, but as a husband and as a father—to know these things is to understand what American labor means.

    ADLAI STEVENSON, speech, Sep. 22, 1952

  35. Af Søren sørensen

    -

    Skrevet af Niels Juul Hansen, 21. november 2013 kl. 22:42

    Spildt luft der! Jakob schmidt rasmussen ønsker ikke at deltage i en diskussion om religiøs mishandling af kvinder og slet ikke i Scientology..

    De bliver fortalt der af hovedkontoret ikke at deltage. En special form for religiøs ytringsfrihed hvor ytringsfriheden kun er for religionen..Den fungerer dog også til dels-ikke helt så ekstremt dog- men iblandt frimurer, muslimer. Først spørg lederen hvad er fordelagtigt information der kommer ud!

    De radikale- og ja lad os være ærlige her- alle andre partier kører samme mantra. Demokratiet er ikke stor nok til ærlighed..Men at den totale sandhed-religionen- heller ikke er, er dog interessant? Eller hvad?

  36. Af Søren sørensen

    -

    “Endelig skal Kvinfo gøre sig fri af statsstøtte og privatiseres. Ligestillingssagen er en tværpolitisk sag og skal ikke være en særinteresse for særligt kvinder i Folketinget.”,

    Statstøtten skal ud af landbrugs Danmark der beholder så mange i uproduktiv champagne produktion med penge gemt i schweiz men en lille jordreform kunne udlodde storgods ejerens jorde af 2000 hektar til 1ooo mand af 4o hektar…Ikke så usselt endda…Og på tide at det sker for udvidet landbrugsproduktion, ejerskab af folket og generel samfunds helhed..Vi skal til at rykke ved ejendomsretten som er en forældet borgerlig nedsæt bedømmelse af forældet skikke som skal afløses af bedre og større samfundsløsninger der gavner folket i -90%!

    “Tværpolitisk”, er jo et ord tit brugt negativt af sorte feminister…Du ved arbejde sammen med folk på tværs af politik for et køns lighed? Ja, utopi er denne under borgerlige med deres religiøse/macho/penge indblanding i køns lighed!

    Har dog selv mødt ret så mange Danske kvinder med frihed udover denne utopi af borgerlighed! Måske ønsker ASH deres tlf ved fremkommende artikel?
    Det drejer sig som altid blot om at hjælpe..

    I fremtiden skal jeg vidst til at læse de sidste 3 linier af ASH´s indlæg også..Må erindre denne!

  37. Af Ulf Timmermann

    -

    Birgit Hviid Lajer,

    tja, det her med “autoritetstro”, du nævner i forbindelse med Russell’s udsagn, at uddannelse svækker vores intelligens og evne til kritisk tænkning. Jeg forstår godt, at du sætter det i anførselstgn, det her ”autoritetstro”. For hvad vil det sige i dansk sammenhæng? Vi der er så ”sexless, classless & free” borgere i et netop Oplysnings- og Videnssamfund og som sådanne ligeså exceptionelle i hele verden som amerikanerne.

    Ved ikke, hvad Bertrand Russell havde i tankerne, om han filosoferede over grundene eller blot så sig omkring og tog det til efterretning, men formodentligt skyldes det flere eller mange faktorer, det gør det meste, hvortil naturligvis skal lægges samspillet mellem disse faktorer. Men en enkelt, som jeg umiddelbart tænkte på, da jeg første gang læste citatet, er at vores uddannelses-”system” berøver os, tilsigtet eller utilsigtet, vores autencitet som mennesker – i den forstand, at det frakobler os fra vores egne livserfaringer og reflektioner over dem. Vi udgør ikke noget selvstændigt korrektiv, vi er ophørt med at være frie, selvstændige individer – med at være civilister i vores eget liv. Det skal blandt andet KVINFO nok sørge for, men det står langt fra alene. Vi er indesluttet i en altomfattende påvirknings- og fremmedgørelsesindustri.

    Og under alle omstændigheder, magten forstået som ”systemet” har intet at frygte fra en menig befolkning, hvor mænd og kvinder slider hinanden op i en Kvindekamp, der altid først lige er begyndt.

  38. Af Allan Skovmand

    -

    God ansøgning. Jeg er ved at oprette “Mandfo” og har brug for en direktør samt en 20-30 mio kr i støtte. Send mig dit CV, herunder oplysning om din erfaring med fundrasing. Jeg tænker at dit vindende væsen nemt kan få en politiker til at skrive en check. Velfærdssamfundets overflødighedshorn mangler åbenbart flere “ofre” at bruge sine penge på…

  39. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    @Ulf Timmermann – 07:46

    Jeg satte ‘autoritetstro’ i citationstegn, selv om det ikke sprogligt kan gøres, hvis man vil sætte noget el mene, at noget findes i forskellige grader af et ord, her autoritetstro. Altså noget individuelt – fordi jeg fandt dette bare at skrive autoritetstro uden videre var en smule for hårdt, i hvert fald ud fra min tanke om meningen med ordet i denne sammenhæng.

    Jeg er tilbøjelig til at give dig ganske ret, og dette at formulere det så præcist og med ordene ‘vores autencitet som mennesker’, finder jeg flot, og jeg vil gentage, at det begynder allerede for nogle i større el mindre grad, nok for os alle, at vi allerede i barndommen bliver sat så meget ‘på plads’, ar vi i forvejen og tildels må give afkald på den oprindelige og medfødte autenticitet. (Min stavekontrol afviser den moderne måde at skrive det sidste ord på).

    Når jeg skriver ‘nok os alle’, så er der næppe et eneste menneske, der går fri af en el anden form for ‘indoktrinering’ allerede i barndommen, hvorfor vi egentlig ikke kan siges at være blevet, de mennesker, vi egentlig kunne have været.

    Og – jo værre i en barndom, jo sværere siden for det enkelte menneske, at finde frem netop sit autentiske, altså oprindelige jeg, fordi der er grebe forstyrrende ind, og hvor der for nogle har været tale om decideret afretning, ikke bare opdragelse.

    Andre igen er helt ubevidste om, at nogle ting kunne have været anderledes for dem osv., hvor vi som børn for det første er prisgivet på godt og ondt det også sociale miljø, vi fødes ind i – men hvor vi også indånder ‘musikken’, der skal og må, må el skal, danses efter i livet fremover, ‘nedarvet’ som en ‘falsk arv’, dvs påduttet os mennesker i alle samfund igennem generationer, der fortæller os, hvordan tingene bør være her el dér, hvor vi ikke bare måske også helt ubevidst har efterlignet/identificeret os med mennesker og omgivelser.

    Identifikation kan som bekendt ske helt ubevidst, delvist bevidst el helt bevidst. Det sidste at forstå, at en bekendt har købt et stykke tøj el redskab, hvor vi så gør det samme – om end dette også kan foregå ubevidst i den identifikation, a vi ikke har gjort os bevidst, at det er det vi er ude i – en efterligningen, fordi det var en god idé.

    Nå – jeg når ikke at sige mere her, er lidt for træt nu.:-)

  40. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Re: mit indlæg @Ulf Timmermann lige ovenfor, hvor der burde være sluttet af med ordene i lste afsnit.

    Og – da jeg siden brugte ordet ’studierte’ lidt kunstigt, så hang det på anden vis igen meget godt sammen, i hv f som en slags fremhævelse .. . Sorry, det ikke kom med i samme åndedrag. Mvh BHL

  41. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    KVINFO – Ja, ansøgningen minder mere mere om et ‘hvil i fred’ til de nye veninder dér.

    Hvem hylder mændene i (også) disse dage? Det er ligesom der ikke rigtig er kapløb om alle disse job, som der i denne orkan udføres af de mange også modige mænd?!

    Hvem har alle disse også risikable jobs. Det har mændene – og der er ikke ligefrem ‘run’ på disse jobs, skidt3t skal bare fungere for disse for mig at se forkælede kvinder, der bare kræver ind – og specielt bestyrelsesposter, ‘hen’-begreb og ‘barsel’ til mænd, det sidste uden anden smålig skelen end til egne behov!

    KVINFO har fra start begået den fejl, at der ikke var tale om mennesker, både mand og kvinde, men kun kvinder. Ikke – at det ikke kan være en forening, hvor kvinder mødes; men det blev åbenbart en forening for såkaldte ofre, kvinder, og hvor mænd blev lagt for had, og hvor jeg i et konkret TV-interview i nyere tid med direktøren, Elisabeth Møller Jensen, og Hans Bonde (omkring universiteter) kunne konstatere en vis kvindechauvinistisk tilgang til emne og dermed må for kvinder.

    Hvorfor HYLDER vi ikke mænd i disse dage, de mænd, der modigt kører vore tog, busser og taxi trods risici derved, de, der fjerner træer, biler, sågar mennesker, de, der kører de store transporter med også fødevarer til os alle, fly og skibe med ditto samt mennesker, der skal frem, de, der kører sandsække pt fra Haderslev til Odense og andre steder, de, der rykker ud med Falck, de, der reparerer gade og vej, elmaster, vore havne og meget andet undervejs og efterfølgende, de, der rydder sne og efterfølgende salter for os, de, der sejler og flyver med risici .. 99,99 % er mænd, hvor der kræves mod, håndkraft og styrke, også mentalt – hvor vejr, vind og risici ikke er en mangelvare!

    Og – så tales der elitært om bestyrelsesposter og qvoter .. hvad med lidt kvindemod i disse dages orkan-vejr?! Det glemmes behændigt, bare man kan snakke om sig selv og bestyrelsesposter og så dette ‘hen’-begreb, i stedet for ‘han’ og ‘hun’ om de to køn.

    Næh, skidtet skal bare fungere – og så ser dette segment ganske henover hovedet på de mange mænd OG kvinder, der dagligt fungerer – også nu på vore sygehuse, på vore alarmcentraler mv – overvejende mænd, såvel som de hjemmehjælpere, der stadig – måske med politi, SKAL ud til deres patienter, der er hjemmeboende og ikke er plejehjems-beboere – og så de redningsfolk i form af politi, der skal evakuere folk fra nu Rømø og fra en beboelse i den by, jeg bor i her på Sjælland.

    Verden er altså større en dette segment, der i deres egen selvforståelses øjemed ser sig selv som ganske progressive. Det er de ikke, de er som også den kvinfo’ske metode alt for ofte at kritisere – og ynke!

    I øvrigt til lykke med det nye job. KVINFO ville være blevet en ren dødssejllads, er jeg bange for. Mvh BHL

  42. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Rettelse, hvor der i 4de afsnit, de 3 sidse ord skal være: mål(ikke må) for kvinder. Beklager BHL

Kommentarer er lukket.