Respekt, Elbæk

Af Anne Sophia Hermansen 61

Uffe Elbæk har brudt med de Radikale efter barselsdrop, sagen om ROJ-tv, vedtagelsen af offentlighedsloven og Bjarne Corydons melding om, at velfærdsstaten er en konkurrencestat. Respekt. Uffe Elbæk har gjort det, mange flere politikere burde gøre – han har taget sit gode tøj og har forladt et projekt, han ikke længere kunne stå inde for.

Uffe Elbæk tilhører en efterhånden uddøende race i Folketinget. Han har nemlig skabt noget, før han blev valgt ind og er ikke bare blevet spyttet halvstuderet ud af den politiske pølsefabrik Statskundskab eller har brugt sin ungdom på at spille magtbingo i en ungdomsorganisation. Hertil kommer, at han ikke var under 30 år, da han blev valgt ind i Folketinget.

Til flere medier udtaler han, at opgivelsen af mandebarsel var en famøse dråbe, der fik bægeret til at flyde over, og en sådan dråbe eksisterer netop for mennesker, der er i politik, fordi tingene betyder noget for dem. Uffe Elbæk er alt andet end levebrødspolitiker, taburetten klæber ikke til ham og modsat de tøsedrenge, der lader Thorning køre sig over forfra og bagfra, er han i stand til at sige fra overfor en regering på værdimæssig afveje. Stærkt.

Uffe Elbæk er en af de eneste, der har udrettet noget som helst i eget navn i Folketinget. Han er en af de eneste iværksættere. Han er vel næsten det eneste menneske, der personligt repræsenterer noget, et lag en tilgang til livet, en optimisme, fremskridtstro virketrang – og ja – gu’ fanden er der meget irriterende Aarhusgøgler i Uffe, men kigger man udover resten af Folketinget, så er der jo næsten lutter revisorsjæle.

Folketinget trænger til et selvopgør, til at gøre op med sin overvægt af selvovervurderende, forvoksede ungdomspolitikere og deres magtsyge pseudoledere. Som regeringen med Helle Thorning-Schmidt i spidsen har demonstreret mange gange nu – det handler bare om at have magt, ikke om at have et projekt at sætte magten bag.

Uffe Elbæk gad ikke deres beskidte og perfide tilsvininger og destruktive aggressivitet som kulturminister, det var ikke en værdig kultur. Ingen ville vælte ham, alligevel gik jagthundene i pressen og oppositionen på ham, som om der var noget rigtig galt. Det var der ikke. Han gik. Og nu er han færdig med at stå og lade som om han mener absurde ting, tale imod det alle ved han og de fornuftigste i både de Radikale og Socialdemokraterne mener. Men hvor mange andre dukker sig og afslører sig som opportunister, der tænker på næste ordførerskab og måske en ministerbil i en undergangsregering, så viser Uffe Elbæk – gøgleren fra Aarhus – at han er den eneste med røv i bukserne.

Ved at bryde med sit parti har han gjort det, et menneske, som kender sig selv, må gøre for at bevare sin selvrespekt. De fleste andre i Folketinget har ikke levet et liv, der har udstyret dem med særlig meget personlig integritet, så måske er det urimeligt at forlange noget lignende af dem. Det er således et af de sidste rigtige mennesker, der nu forlader regeringsprojektet.

Tænk på, hvad det er, vi har siddende tilbage.

61 kommentarer RSS

  1. Af Lonny Fischer Olsen

    -

    @Birgit Hviid L.–Jeg ved noget om franske skoler ! -Der er lærerne sammen med børnene til kl. 16.00 hver dag incl. lørdag ! –Saa har børnene fri om onsdagen ! –Saa det er om onsdagen de retter opgaver ! –Men franske børn har stort set ikke lektier for ! –Naar de gaar hjem kl. 16.00 –Saa har de altsaa fri ! –Jeg har talt med nogle af børnene : De siger alle, at de er saa glade for at gaa i skole –Og begrebet “mobbere” –eksisterer ikke ! –Hvilket jo er modsat i DK.! –Jeg ved noget om de danske skole-gymnasielærere – fordi jeg fulgte med i konflikten & “guroen ” BONDO –Han har systematisk fortalt lærerene, at det gælder om, at arbejde saa lidt som muligt – og saa faa saa meget som muligt for det ! –Det fortalte jeg i Frankrig ! –De troede først ikke paa det ! –Indtil jeg oversatte de danske aviser for dem ! –Resultatet af skole/gymnasielærerenes facon –Er overhovedet ikke til, at komme uden om vel ? –Danske skolebørn er dummere end nogensinde ! –Og m. hensyn til de s.u., studerende (findes heller ikke i Frankrig) –Saa kan du og andre bare ved, at følge med i pressen konstatere – at denne extremt dyre for samfundet generation –stort set er arbejds-løse undt. de som er sluppet ind i det offentlige ikke sandt ?

  2. Af Lonny Fischer Olsen

    -

    @ – Morten Christensen ! Jeg kan godt forstaa, at du undrer dig -Det tror jeg ogsaa, at der er mange andre, der gør ! -Men ingen gør noget ved det !

  3. Af Arne Rud

    -

    Overskuddet fra pølsevogne i Smilets By går til feriekolonier hos Børnenes Kontor, men vest for Himmelbjerget havde spejdere i 2012 Landslejr ved Holstebro med 35.000 deltagere fra mange lande uden skæve eksistenser og telte, for undervisere fra alle erhverv i alle aldre var altid til stede, spejderlejre er velfungerende jordenom, og flygtningelejre med skovhøjskoler og gartnerier på Samsø, Ærø og Lolland er en opgave for DUI-LEG og VIRKE, spørg Dalgas.

  4. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Lonny Fischer-Olsen

    Det kommer altid an på realiteterne i en hverdag, også for lærere – og ligedan hvilke aviser, der læses højt af, såvel som lærerne af mange også udenfor systemet har været opfattet som for lavt – og udd for ringe.

    En overset ‘klasse’, der igennem årtier, og som du udgyder, er herset med og været udskældt for også lange ferier, hvor de også i disse forbereder til næste skoleår, såvel som det er både hårdt og anstrengende at undervise og tage sig af folks børn.

    Børn er allerede programmeret inden skolealderen, så det er små forskellige personligheder, der skal tages af og hensyn til – og alle har ikke haft lige heldige forældre, så derfor hårdt.

    Du nævnte ikke i dit tidl indlæg om franske forhold – og dem er jeg ikke klar over heller lønningsmæssigt el leveomk. i forh til DK.

    Og – jeg tror ikke kun på aviser og meget andet, der er både venstresnoet og/el højresnoet; men tager bestik af forholdene, der også oplyses – men også for visse overhøres.

    Jeg har ikke tid til at disk. om lærer etc. yderligere i denne omgang. Mvh BHL

  5. Af Arne Rud

    -

    Vrøvl flyver højere end Rundetårn, selv Gåsetårnet står på jorden.

  6. Af Lonny Fischer Olsen

    -

    @ –Birgit Hviid L. –Jeg synes, at du har rigtig meget ret i, hvad du skriver ! –Jeg kunne heller ikke tænke mig at være skolelærer ! –Saadan som det hele har udviklet sig ! –Er det sikkert ikke særligt morsomt at være i en skole-klasse ! –Her maa jeg lige indskyde AT franske børn ! Er helt anderledes end dk-erne ! –Jeg blev paa et tidspunkt inviteret ind i en fransk skole-klasse !–Der var saa stille ! At man kunne høre en knappenaal falde “paa gulvet” ! –Hvorfor mon det ? –Nemlig fordi børnene ( der begynder naar de er 4 aar- -Lige paa det tidspunkt, hvor de stadigvæk er “nuttede” (ligesom løveunger) —Men den store forskel er AT – det bliver de tilsyneladende ved med at være !–venlig hilsen

  7. Af Arne Rud

    -

    Undervisning er enkle og letforståelige tegninger, se hulemalerier.

  8. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Lonny Fischer-Olsen – 19.9. – 12:58

    Jeg ved så ikke helt konkret om de ganske alm franske skoler, om det betyder ‘tidlig dressur’ el en frivillig respekt, fordi børnene også er spændte på situationen.

    Vedr. danske skoler, så har jeg ærligt talt ikke interesseret mig voldsomt for disse, da min søn ikke gav anledning til dette, selv ønskede skoleskift på et tidspunkt, da han ikke følte, at han lærte noget det gjorde vi så. Dog – en enkelt gang var jeg med til at få stoppet en lærers hjemmelavede, politiske slagsange i lige den samme skole, da min søn også var flyttet med mig til en anden kommune og væk fra en så glimrende folkeskole.

    Men da den nuværende regering satte ind, så blev jeg forarget på lærernes vegne, at de ikke fandt mere lydhørhed – men var udsat for politisk styring, hvor hele Danmark skulle indordnes under, hvad der langt fra var evidens for – fremfor, hvad der i forvejen var, enkelte skoler, der var med i disse forsøg omkring lektielæsning. Nu ville man tvinge alle – og de der ikke havde brug for lektiehjælp, de kunne så fordybe sig .. bla, bla, bla .. efter en lang skoledag i forvejen.

    Det er i hv f heller ikke liiige det, jeg har lært om mennesker og indlæring, denne en slags kollektiv form på visse stræk, hvadenten den er venstresnoet el højredrejet, hvor man ofte allerede har taget lysten fra børn allerede før skolealderen, el deres evne til at kunne lære, være interesserede nok, gå til eksamen uden besvær mm.

    Man får ikke mennesker til at fungere optimalt ved at styre dem ‘udefra’ – men give dem tilbud, se til at de kan følge med i disse og motivere dem, så de indefra sig selv kan få ‘lysten’ til at drive værket, udvikle sig yderligere – og individuelt få og føle styrken.

    Det er en anden form for pædagogik, og det kræver fleksibilitet i en undervisning, såvel som al undervisning/læring bygger på dette at kunne identificere sig. Derfor er læreren vigtig, derfor skal denne ikke stresses unødigt – og på anden vis vil børn af sig selv være i en rivende udvikling.

    Når det er sagt, så har familien også et stort ansvar, der nu er delegeret ud til andre pædagoger forud for skolestart.

    Og – det uanset hvor veloplagt, optimistisk og velmenende en minister for området kan være for sit projekt og på børnenes vegne.

    Men – det var dog på tide og udmærket, at der kom flere timer til enkelte fag. Det har ‘man’ så haft tiden til siden Ritt Bjerregaards vælde! Også den borgerlige regering.

    Derfor blandede jeg mig overfor denne ‘oppefra’ styring – som vi også har helt nede på endog vuggestueplan.

    Det med ‘lysten’ er et ‘fy-ord’ for mange voksne, børn skal – hvad de selv synes og vil, det går slet ikke, fordi vi heller ikke har tid og dermed forståelse for også det individuelle, og at det er lige dét, der skal styrkes.

    Hvad angår denne lektielæsning på skolerne hørte jeg, at det er få der anvender en sådan, i de skoler, hvor det er indført.
    —–

    Forældre har ikke tid til ‘at gå med barnet’, lytte nok – men afbryder konstant og styrer biksen for det.
    MEN – jeg så et herligt syn i forgårs, hvor en far omkring de vel 6 gange tog rulletrappen i et center først op, så ned med sin lille dreng, der kun lige med fingerspidserne kunne nå op at holde ved gelænderet.

    Og med den yngre dater på armen samtidig, siden skulle drengen hænge i ‘fars arm’, hvor han legede ‘abe’ – egtl ville han gerne op ligesom sin lillesøster – men faren var venlig hele tiden og morede sig egentlig, så det endte med, at drengen kom op på skuldrene af ham og pigen stadig på armen og så ud igennem svingdøren.

    Aang. trappen, hvor jeg var ved med i første forsøg, fordi jeg sad på en bænk lige nedenfor, var jeg først skrækslagen, da jeg så drengen helt oppe, foran faren med lillesøster – uden at drengen blev anvist at række op til gelænderet for at holde (selv om det ville forslå som lig med intet i situationen, hvis han fik overbalance, så var det på hovedet durk ned i en masse jern med skarpe kanter, men drengen tog selv initiativ til at række op, selv om dette ville forslå som en skrædder i helvedet.

    Drengen hoppede nemlig også – men fint kunne han også spadsere nogle af trinene .. børn skal også erfare, også at de kan slå sig, hvor de lærer at mestre osv – men det var lige en tand for ‘morsomt’ først at overvære på grund af faktisk stor fare, gik noget galt for denne vel 5-årige dreng.

    Men herligt at se rolige forældre, der tager sig tid og glæder deres børn. Dem har jeg heldigvis set et par stykker mere af i min nærhed. Rolige forældre, der giver sig tid og kan indstille sig på en langsomhed hos børnene, indgyde dem tillid og tillid til hinanden!

    Og – de jeg lige taler om til slut er ikke de hjemmegående forældre.

    God weekend – jeg når ikke mere!

  9. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Udover den selvtillid barnet får, så giver det også dette et selvværd, som det har noget at have dette i, hvor det ikke blot fungerer som en opblæst boble for det.

    Det giver personlighed og styrke. 🙂 Mvh BHL

    PS. Jeg havde nylig på stranden ved et tilfældigt møde med en mand, der ikke selv havde børn, viste det sig – men havde fin kontakt til yngre familiemedlemmer, denne snak omkring selvtillid og selvværd, hvor han af sig selv talte om forskellige mandetyper og og så kom ind på dette omkring selvtillid og selvværd, forskellen – og andet.

    En herlig samtale – og helt uventet og tilfældigt, sjovt og berigende, hvor vi havde flere berøringsflader, viste det sig.

    Glemmer vi ikke for tit at melde ud om de glade ting, fordi vi altid mener, at det er problemerne, der skal fokuseres ideligt på?

    Kunne vi dermed ikke udlede, at der er for mange af dem for os?

    Det må vi gøre noget ved aht til næste generation/er?

    Det er derfor, jeg gider skrive.

    Også fordi jeg selv har erfaringer, egne og andres, hvor skuden enten ikke tipper – el kan vende til noget mere positivt!

    Og – hvad Elbæk angår så tror jeg, at han er en type, der kan gøre langt mere gavn ‘derude’. Mvh BHL

  10. Af Arne Rud

    -

    En skolegård i en sogneskole er et legecenter med en friluftsscene med skolekomedier, cirkus, dukketeater og terrasseskak, skolegården har boldbaner, skateboardbane, tavler og byggelegeplads med sognebetjent Søren som pedel, idrætslærer, tryllekunster, dirigent i et cirkusorkester og gårdvagt med en cykeltræningsbane på skolens parkeringsplads; om vinteren er der skøjte- og curlingbane med curlingelever.

  11. Af Hans Andersen

    -

    Jeg kan godt forstå at den fhv. cirkusminister forlader det radikaliserede venstre da partiet importerer mennesker, der når de for magt vil hænge alle homofile ligesom de gør i Iran.

    I mellemtider nøjes de importerede med at give de homofile nogen på frakken:-)

Kommentarer er lukket.