Kvindehjernen er kun et vedhæng?

Af Anne Sophia Hermansen 156

Det er blot en uge siden, at tabloidpressen og royalisterne gik i selvsving over det britiske kronprinspar William & Kates baby. De stolte forældre poserede kort efter fødslen med royal baby, og det var forfriskende at se, hvordan Kate holdt hånden under sin stadig svulmende mave. For sådan ser kvinder ud, når de lige har født: Som om der stadig er en derinde.

Ugebladet OK! Magazine, der udkom 48 timer efter fødslen, nøjedes dog ikke med at hylde tronarvingen. Bladet fokuserede på Kates vægt og havde endda fået hendes personlige træner til at udtale sig om prinsessens fysiske form, særligt maven, som åbenbart var helt uhørt stor at se på.

Sådan plejer prinsesser heller ikke at se ud. Slet ikke vores egne, der gang på gang er trådt åleslanke frem for pressen eller iklædt flagrende ventekjoler har fremvist den ene royale baby efter den anden. Den britiske kronprinsesse, som er ret cool, demonstrede format og fremviste både baby OG post-baby-mave.

Nævenyttige OK! Magazine fik heldigvis kærligheden at føle. Kritikken haglede ned over bladet, og de sociale medier gik i forargelsesselvsving, for det var not OK! at diskutere prinsessens vægt så kort tid efter fødslen. En kvindelig talsperson fra ugebladet gik til sidst ud og undskyldte.

Her er forsiden, bemærk også boksen med den eksklusive prinsessediæt og ikke mindst den serviceorienterede shape-up plan:

OKMagazine

Selvfølgelig er det fint med en beklagelse, men man kan undre sig over, hvad det er for mennesker, der sidder på redaktionerne og godkender så latterlig en forside.

Ligesom man kan undre sig over, hvad det er for kvinder, der i sidste måneds Eurowoman placerede en sygeligt tynd – og i øvrigt ret ulykkeligt udseende kvinde – på forsiden.

eurowoman

Stik hende en pølse. Teenagemodellen har ca. en BMI-værdi på 16, og jeg vil minde om, at man taler om sultegrænse og underernæring, når det ligger mellem 16,5 og 18. Forsiden skabte en del røre, men chefredaktør Anne Lose afviste pure kritikken: Modellen var naturligt slank, sagde hun og så noget snak om, at modellen bare mimede en Twiggy-positur fra 60’erne. Også et godt forbillede, Eurowoman. Twiggy inspirerede kvinder verden over til at stikke en bette finger i halsen og viste os, hvordan modeindustrien ikke mindst er en bulimiindustri.

Tilsvarende så vi tidligere på året, hvordan Eva Kruse, adm. direktør for Copenhagen Fashion Week, forsvarede den duknakkede og tændstiktynde model, som modeugen brugte som blikfang. Hendes argumentation var enestående: Kritikken var urimelig og udtryk for diskrimination af den naturligt tynde model. Nå da.

CFW13

Det lader til, at repræsentanter for dansk modeindustri er ude af trit med, hvad der kan betegnes som ”naturligt tyndt”. Det lader også til, at kvinder på diverse redaktioner er særdeles leveringsdygtige i at få andre kvinder til at få et forskruet forhold til deres krop. Undertrykkelsen af kvinder kommer ikke fra mænd og deres blikke og hvad feministerne ellers har fundet på, men fra andre kvinder og deres evige trang til at gøre hinanden usikre. Og det kalder de så et ”ideal”. Hvilken eufemisme for social kontrol.

Euroman viser også modeller og popsangere på deres forside, men ikke kun det. De bruger også politikere og forfattere. Det sidste er naturligvis utænkeligt for Eurowoman. Bladet lærer os, ligesom OK! Magazine, at kvindekroppen og kvinders udseende er det eneste interessante – hjernen er kun et tilfældigt vedhæng, og hvad der kommer ud af munden er lallende ligegyldigt. Kvinder vurderes i høj grad på, om de er tykke eller tynde, smukke eller grimme og i mindre grad på, om de er kloge, interessante eller talentfulde.

Således er ræset mod bunden af BMI-kurven og seksualiseringen af den knapt kønsmodne kvinde dikteret af kvinder, ikke af mænd. For mænd foretrækker for en stor dels vedkommende kvinder som Sophia Loren, Brigitte Bardot eller Kim Kardashian, og mon ikke også William foretrækker en begavet kone, der buler lidt ud efter sin graviditet frem for en surmulende anorektiker? Det tror jeg.

Havde mænd – og her tænker jeg ikke på bøsserne i modeindustrien – den magt, som de traditionelt tillægges, gik vi alle rundt og var 5-10 kilo tykkere. For ingen mænd tænder på sure, frigidt udseende kvinder; det gør kun kvinder, der vil kontrollere andre kvinder. Gid vi ikke var så beskæftiget med at bygge fængsler til hinanden og i stedet ville beskæftige os med, hvad vi kan lære af hinanden.

156 kommentarer RSS

  1. Af Arne Rud

    -

    Undervisning er tegning, se julemalerier, men en kullet trold er en maler, der aldrig har lært at tegne.

  2. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Så slipper vi lige gullasch-skeen af syne et øjeblik, det tager jo alligevel sin tid med det kød, og vender blikket endnu engang mod Kerteminde og tillige Skagensmalerne, hvor der nu på Johannes Larsen museet er en udstilling med fisk og fiskere fra disse to kunstnergrupper – og ifølge artiklen dd af Torben Weirup i Berlingske, så slår Fynbo-malerne Skagens ditto, når det påstås, at Fynboerne ses at være mere af miljøet end tilrejsende, som Skagensmalerne jo var det.

    Johs. v. Jensen har så i 1920-erne sat sig i spidsen for en landsindsamling, der skulle erhverve nogle af disse store og formidable malerier af Johannes Larsen til Christiansborg.

    Der er vist 3 af disse med i Kerteminde – det ene “Edderfugletrækket” er gengivet til avisens artikel.

    Selv har jeg været så heldig at se nogle af disse store og helt fantastiske malerier på Louisiana for en hel del år siden .. WOW – uforglemmeligt og formidable gengivelser fra den danske natur med også havet og dens fugle- og dyreliv.

  3. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Det varer ikke længe, inden jeg selv skal ud og glo på østkysten her, såvel på mennesker som Sund og dyreliv, der måtte vise sig, som det gjorde så smukt, da jeg nylig en eftermiddag sad i Rungsted Havn, og et svanepar udstrakt fløj over disse havne-huses spidse tage side om side – utroligt smukt og op mod den lyseblå himmel, betagende.

    Min yndlingsfugl – og jeg tror ikke, at svaner har ligefrem spiseforstyrrelser. Det er kun, når vi fx propfodrer fugle til dit og dat, at det går galt for dem.

    God søndag!

  4. Af Arne Rud

    -

    Trolde bruger passer og lineal, for de lever i pakhuse, men har gerne et hus i Dragør, Rudkøbing, Kerteminde, Æbeltoft eller Sønderho.

  5. Af Henrik Knage

    -

    Pund til pund metoden, og pæreformen er begge moderigtige klassikere – sammen udgør de et utroligt makkerpar.

    Mærkeligt de aldrig er med på moden. Pæreformen går aldrig i stykker, den har vist sit værd gennem generationer, den er fødedygtig – som regel lyst af sind, som regel åben og glad, ofte med et kønt ansigt.

    Af klassiske malere ofte portrætterede, i al deres frodighed og skønhed.

    Her på den jyske hede, i midten af Søhøjlandet, fra Den Jyske Højderyg, vil jeg gerne slå et slag for pæreformens overlevelse i modeverdenen ud fra følgende. Den er fødedygtig, mild og rund og så kan den lave en god sovs, der hænger ved kartoflen – ikke det der tynde suppe – sovs, som ingen rigtig mand kan li.

    Pund til pund – det er godt.

  6. Af Arne Rud

    -

    Kundskabens træ er et pæretræ.

Kommentarer er lukket.