Ellers manga tak

Af Anne Sophia Hermansen 135

”Eventen er lavet for alle mænd, der bare vil have EN enkelt dag vi kan kalde for vores og for kvinder der gerne vil lære om hvad rigtige mænd egentlig vil have. Eventen skal ses som en hyldest og en gave til ham, der ikke er bange for at lade lysterne styre.”

Sådan står der på et skilt i et vindue i Classensgade, Østerbro. Ved siden af skiltet har kunstneren Artpusher, hvis civile navn er Søren Vilhelm, opstillet et såkaldt trussetræ – et træ, der er inspireret af børns suttetræ, men som her henvender sig til en lidt anden aldersgruppe. Og dog. Lad os se nærmere på det.

Selv skriver kunstneren om trussetræet: “De fleste forældre har hørt om et suttetræ, et træ voksende i en park eller lignende, hvor barnet tages hen for at lave “begravelses ceremoni” for den nu overflødige sut. Med udgangspunkt i dette koncept, har Artpusher skabt et trussetræ, et træ der henvender sig til den voksne mand.”

Den voksne mand? Ok, men hvorfor hænger der så børnetrusser på træet?

“Henvendt til den voksne mand” er der trusser med Hello Kitty og Nuser. De er ”brugte og uvaskede”, og nederst i vinduet efterlyser kunstneren flere af samme slags. Omhyggeligt er de lyserøde, pink og lilla børnetrusser hængt op i små plastiklommer og sorteret efter kategori. Indeholder de sperm, blod, sekret eller andet? Et lyserødt par med Hello Kitty, som engang har tilhørt “Sophie”, bærer heldigvis hverken præg af sperm eller blod. Der er krydset af i kategorien “andet”.

Og lader man blikket glide fra træet i vinduet til væggene i butikken, vil man desuden kunne se en række værker med mangapiger med rottehaler og barnlige træk. Naturen har været så generøs at udstyre pigerne med store bryster, og de poserer lystigt i hofteholdere og med spredte ben. For far. De længes alle efter FAR.

Rent semiotisk skal man vist være usædvanlig umusikalsk for ikke at forbinde trussetræet, den lumre tekst og mangapige-pædokunsten med hinanden. Artpushers budskab er åbenbart, at rigtige mænd enten vil have kvinder, der minder om små piger – eller bare små piger. Som her igen:

Sødt, ikke?

Det er en velkendt lyst, begæret efter den purunge og uberørte pige, men hvor den russisk-amerikanske forfatter Nabokov engang satte ord og elektricitet til et Lolita-kompleks og elegant omdannede pædofili til litteraturhistorie, er Artpushers trussetræ bare en klam joke. Humbert Humbert, Nabokovs hovedperson, er udmærket klar over, at noget vist ikke helt er, som det burde være, men hos Artpusher er det mere virkeligheden, der ikke er, som den bør være overfor den rigtige, voksne mand. Derfor skal han i det mindste have een god dag, Fars Dag, hvor lysterne styrer, som det så lækkert hedder.

Som installation kan Artpushers børnetrussetræ minde lidt om Phillippe Starcks Gun Collection – hvilket ikke er ment som en kompliment. Måske er det til at begynde med lidt sjovt med et træ fuld af trusser, ligesom det første gang kan virke originalt med en maskinpistol af guld, der holder en lampeskærm. Men den dårlig smag trænger sig hurtigt på.

Starcks guldpistol er således en model af en ak47’er, der årligt dræber i omegnen af en kvart million mennesker i verdens mest forarmede konflikter. Men herhjemme ses den som Hellerup-Hornsleth-provokunst bag veluxruderne i BMW-hjemmene. Forarmelsen er kulturel.

Ligeledes skyder trussetræet, der adresserer mænds seksuelle appetit på purunge piger, uskønt op i et politisk landskab af debatter, lovforslag og tiltag, der skal begrænse pædofili på baggrund af en lang række tragiske sager. Men her leges der med maskulinitet og perversion i et derangeret flor af purunge mangapiger.

Bliver vi provokeret af pædo-kunsten, forstår vi ikke kunstens præmis, og bliver vi forargede, er vi bornerte – eller humorforladte. Nå ja. Sådan udtrykte kunstneres sig forleden på min Facebook, da jeg blev opmærksom på installationen og kommenterede den på min væg.

Kombinationen af Artpushers lumre tekst om rigtige mænd, der lader lysterne styre, træets lyserøde børnetrusser og den øvrige butiksudstilling af mangapiger, som liderligt længes efter far, er dog alt andet end humoristisk og beundringsværdigt kunstnerisk.

Muligvis er det en provokatorisk pointe i sig selv, at børnetrussetræet er plantet på lige netop Østerbro, bydelen, hvor børn hyldes som religiøse ikoner og bæres i guldstol fra arrangement til arrangement af tilbedende forældre, men alligevel. Kunst kan også blive for plat.

For altmodisch i sin længsel efter at provo-forarge det bedre borgerskab og for forudsigelig i sin ambition om at skabe debat, nu hvor virkemidler som blod, sex, drab og nekrofili må siges at prelle af på beskueren.

Starcks maskinpistollamper står således i hver eneste karnap på Strandvejen, og mens Lemmerz har borgerliggjort nekrofilien med dronningeapplaus, er drabet blevet gjort til en happening af Nørgaard. Kun pædofilien er tilbage som virkemiddel, og trussetræet lider formentlig den forudsigelige skæbne at blive plantet uden for Gammel Hellerup Gymnasium, hvis rektor i sidste uge demonstrerede en himmelråbende mangel på moralsk kompas, når det kommer til seksualitet.

Trussetræet demonstrerer – ligesom pistollamper og døde heste – tarveligheden og uvedkommenheden i et kunstnerisk projekt, der alene søger grænserne for det, der kan kaldes kunst. Ikke andet. Og når man evindeligt søger overskride den næste grænse, kommer man også udover det menneskeliges grænse, som når realityprogrammer og Gl. Hellerup forvandler unges sex og kærlighed til dyrisk zoo-knepperi.

Artpusher jagt efter en opmærksomhed, han ikke fortjener, peger på et sørgeligt projekt, der hverken er menneskeligt eller vedkommende. I sin iver efter at overskride en grænse ender hans installation som en bøvet negation af kunstens præmis om forskønnelse eller opklaring.

Trussetræet er alene et figenblad for tendenser, der ikke kan beskrives som andet end pædofile. Det er pædo-kunst i Speltbæltet – ellers manga tak.

135 kommentarer RSS

  1. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Så kom Hitlerkortet på banen.

    Du indser altså på forhånd, at du har tabt diskussionen, for du bringer jo ikke ét argument på banen, og må derfor nøjes med et forkølet, men ekstremt aggressivt, forsøg på, at begå karaktermord på mig.

    Men du må argumentere for, hvorfor du bilder dig ind, at jeg er nazist, blot fordi jeg forholder mig kritisk til det frygtelige faktum, at Danmark i realiteten, historisk set står bag bærnepornoepidemien, samt at pusheren blot vælger, at profitere på denne lavkulturelle tendens, i stedet for at forholde sig kritisk til den.

    For det er helt hen i vejret at påstå, at jeg – ligesom f.eks. den talentlæse billedkunstner Hitler, der også leflede for borgerskabets dårlige smag – vil diktere kunstnere, hvad der er tilladt – eller god – kunst, blot fordi jeg er kritisk overfor en tom modekunstner, der ret præcist kalder sig selv for kunstpusher.

    Hvilket enhver vil vide, der har fulgt mig som debattør.

    Det kan simpelthen ikke blive mere forkert…

    For jeg støtter – nsten – konsekvent billedkunsteneres ret til at udtrykke sig frit, hvad enten de er kritiske eller ej.

    Men det betyder selvfølgelig ikke, at jeg ikke også kan forholde mig lige så kritisk overfor billedkunstnere, som overfor alle andre, der ytrer sig offentligt.

  2. Af Frederik Du Lac

    -

    Godt så. Jeg studsede blot over begreberne “dekandent” og “lavkulturel”. Det er præcis de begreber, som borgerskabets puritanere altid har brugt om kunst, de ikke forstår og/eller ikke kan lide.

    Personligt siger Artpusher’s “Fars Dag”-kunst mig ikke noget, men jeg kunne aldrig drømme om at tage de begreber, som du bruger i min mund. Jeg vil til hver en tid forsvare Artpusher’s frihed til at udtrykke sig. Og det er blot det, jeg gør.

  3. Af j b

    -

    Trussetræ?

    Tja på børsens sidste dag med fysisk aktiehandel, var der journalister tilsted. Da den sidste handel var afsluttet, foreslog min gamle bekendte, der arbejdede på børsen, at man skulle byde på en af de kvindelige journalisters underbenklæder..

  4. Af Artpusher Artpusher

    -

    Kære alle.

    Jeg undrer mig stadigvæk over denne børneporno diskution ? Man skal vist være mere end alm. kreativ for at kunne definere min kunst i denne kategori 🙂
    At kalde Hitler for billedkunstner må vist være fra samme skuffe.( manden blev afvist på akademiet ).
    Disse konklusioner må vist være for vedkommendes egen regning.

    God dag

    Artpusher

  5. Af Artpusher Artpusher

    -

    Kære Jakob

    Vi har INGEN kulturel baggrund for at kunne forstå Manga !

    Nogle kunsthistoriker mener at traditionen stammer helt tilbage fra det 12. århundrende og Manga læses dagligt af flere mennesker end der er indbyggere i Danmark. Det er en helt naturlig og integreret del af det Japanske samfund.

    ( Man kan faktisk købe brugte pigetrusser i automater i det offentlige rum – så kan vi more os over det, hvis vi ønsker 🙂 )

    2 udstillinger og en omtale i Information kan vist næppe kaldes for en kulturel baggrund ?

    Syntes diskutionen svarer lige til at forsøge at forklare en ironisk vittighed til en Tysker 🙂

    God dag

    Artpusher

  6. Af Frederik Du Lac

    -

    Well, well, well.. Jeg ved virkelig ikke, hvad ASH’s ærinde er, men måske-måske er hendes blogindlæg blot en aflægger af hendes evindelige sparken-ud efter mandekønnet: Tabermænd, Underbuksemennesker, BØV – og hvad hun ellers har kaldt dem igennem tidens løb.

    Prøv lige at tænk det igennem: Hvis det virkelig skulle passe – som det påstås i blogindlægget – at de trusser, der hænger på træet er småpigetrusser fyldt med sæd, blod etc. – siger det så ikke mere end (alle?) de mænd på Østerbro, som har doneret dem end den kunstner, der har hængt dem op på et træ?

    En fuldstændig vild og absurd tankegang.

    I fremtiden vil det klæde ASH at droppe sine fordomme og gøre lidt grundigere research. Igennem det seneste år er kvaliteten af hendes blogindlæg desværre faldet dramatisk.

  7. Af Lars Mogensen

    -

    @Artpusher Artpusher, først fik jeg tanken, at ASH fik penge for at promovere din udstilling/vare. Så læste jeg så en artikel af retorikstuderende Helene Oldgaard Hansen og forstod – hvad vi alle godt vidste – at kvinder giver/sælger sex for penge (og det penge kan købe)

    Problemet er så, at salg af brugte trusser (kunne også være sexarbejder, LoveDolls, Kvinder fra andre dele af verden, sex mand og mand imellem, porno på internet…og jeg skal komme efter dig) underminerer kvinders forretningsgrundlag.
    Ren brødnid – om jeg så må sige.

    Er det ikke på tide at vi får prissat kvinders ydelser – så vi kan få et frit og gennemskueligt marked?
    – Det er ikke utænkeligt, at et køb af brugt trusse kan bero på uvidenhed om prisniveau, på ex fysisk kontakt med en kvinde!
    Vi har godtnok Velfærdskommisionens rapport der fortæller os, at enhver etnisk dansk kvinde, over et livsforløb i gennemsnit koster 2.4 millioner kroner MEN, hvad skal skal vi bruge dét til? når vi ikke, mere konkret ved, hvad enkelt ydelser koster!? – Hvad koster det ex at gifte sig og få barn med en mellemuddannet brunhåret middelsvær 28 årig kvinde, fra en omegnskommune af København!? (heri også medregnet omkostninger når hun, i mere end 70% af tilfælde, vil skilles)

    Og hvad er nytteværdien af en kvinde, i forhold til ex brugt trusse!?

  8. Af jenni c

    -

    Trussetræet er alene et figenblad for tendenser, der ikke kan beskrives som andet end pædofile. Det er pædo-kunst i Speltbæltet – ellers manga tak.

    De Thailandsrejsende.

  9. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “Vi har INGEN kulturel baggrund for at kunne forstå Manga”

    Nej, det har “I” tydeligvis ikke.

    Desuden jeg forstår jeg ikke helt, hvorfor en plat modekunstner, som dig, pludselig omtaler sig selv i Majestætis Pluralis.

    – Men det gør dronningen jo også en gang i mellem, og hun er jo også en habil, men tom, hobbykunstner, som (andre) dele af det mondæne borgerskab – der heller ikke ved en disse om kunst – også har taget til sig.

    Det fremgår tydeligt af den popplatte, og yderst vestlige måde, som du beskæftiger dig med manga på, at du ikke engang prøver at forstå manga.

    Men hvorfor beskæftiger du dig så med den form for tegnet softporno, når du hverken har et kunstnerisk, eller æstetisk – endsige metakritisk – bud på, hvad manga kan bruges til, uden for Japan?

    Desuden er pornografisk kunst, der forestiller små børn, ikke et uforståeligt, japansk fænomen, som bør omfattes med en særlig tolerance, i forhold til f.eks. for pædofile tegneserier, der er skabt af f.eks. danskere, amerikanere eller arabere.

    Et overgreb, eller en forbrydelse, bør aldrig kunne undskyldes med, at der er om “kultur”.

    Derfor er det også ekstremt hyklerisk – og typisk svensk – at det ikke er strafbart at besidde pædofil billedkunst i Sverige – f.eks. mangamalerier – mens det er strafbart at besidde pædofil manga, hvis billederne ikke defineres som kunst.

    Et af multikulturalismens værste, etiske problemer er jo netop de etiske – og endda juridiske – dobbeltstandarder, som den alt for medfører – i den multikulturelle tolerances, eller i kunstens navn.

  10. Af Artpusher Artpusher

    -

    Hej Jakob

    Først var det børneporno og Hitler – nu er vi over i Dronningen og pædofile svenskere 🙂

    Tror du ikke bare du skulle gå ud i solen og få en is – husk hat med skygge 🙂

    God weekend

    Artpusher

  11. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Pusher.

    Du udstiller mangamalerier, hvor kvinder med babyansigt ligger an på far…

    Men, som jeg har skrevet flere gange, så forestiller dine malerier kun incestuøse, unge kvinder; de er på ingen måde børnepornografiske.

    Når jeg skriver om børnepornografisk manga, er det for at hæve denne diskussion til et principielt niveau, der netop handler om kunstnerisk ytringsfrihed!

    Det skyldes selvfølgelig, at Socialdemokraterne, SF og DF overvejer at efterligne Sverige og forbyde besiddelse af tegnet, pædofil porno, hvilket især vil ramme dem, der bruger børnepornografisk manga.

    Men svenskerne stadig tillader de samme mangategninger, hvis de rubriceres som kunst, og det mener de danske Socialdemokrater bør efterlignes, fordi den undtagelse angiveligt beskytter ytringsfriheden. Undtagelsen gælder, så vidt jeg ved, også børnepornografisk kunstfotografi!

    Den diskussion er tydeligvis for avanceret til en modekunstner, som dig, selvom den netop handler om grænserne for din ytringsfrihed.

    Du har heller ikke har bemærket, at det var en anden debattør, der bragte Hitler på banen, fordi han HELLER ikke forstod, hvad jeg skrev.

    Men der er jo også andre, end dig og ham, der deltager i denne debat.

  12. Af Lars Mogensen

    -

    “Trussetræet er alene et figenblad for tendenser, der ikke kan beskrives som andet end pædofile. Det er pædo-kunst i Speltbæltet – ellers manga tak.

    De Thailandsrejsende.”

    De Gambiarejsende.

    De Egyptenrejsende.

    De Pragrejsende.

    De Kenyarejsende.

    De De Caribiske Øer-rejsende

    (Hver fjerde (25% – 1.000 kvinder, hvert år) solgte billet til Gambia er solgt til kvinde der rejser alene – måske hendes trusser efterfølgende kan være genstand for en slags kunst. Måske andet hun bringer med sig hjem kan!?)

    Muligvis tror kunst sig forud for samtid – virkeligheden overrasker dog altid, og i stedet kunne der være relevans i træ med brugt afrikansk herretrusse!

    Om afvigelsen/sygdom pædofili; min 25% af pædofile er kvinder, og hvor henter de pædofile kvinder “inspiration” fra, mon!?
    – Er det via vindueskiggeri, deres arbejdsplads ell!?

    Velfærdssamfund burde stille til omfordeling, brugte trusser for alle.
    Opstilling af (ikke UFF-container) “Hej SKAT” beholdere, hvor borgere kan glæde og mæske sig, i henholdsvis aflevering og selvhenter sporten, “Nyd en bedre brugt trusse”
    – Kunsten kan så være, at søge at genfinde egen tidligere trusse. Og glæde sig over inspiration ved nye dufte og anderledes farvesammensætning.

  13. Af Artpusher Artpusher

    -

    Hej Jacob

    Jeg forstår sådan set udemærket hvad du siger og mener.

    Og det var da også din bedste og mest forståelig indlæg indtil videre 🙂

    Nu har da vi nu endeligt fastslået, at min kunst intet har med børneporno at gøre, tak 🙂

    Så nu er det jeg ikke rigtigt forstår, hvorfor min person og min kunst skal blandes ind i en diskussion om børneporno ???

    Artpusher

  14. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Jeg har ikke set din udstilling, pusher.

    Min kommentarer tager selvfølgelig udgangspunkt i ASH’s blogindlæg, som taler for sig selv…

  15. Af Frederik Du Lac

    -

    Citat: “Så nu er det jeg ikke rigtigt forstår, hvorfor min person og min kunst skal blandes ind i en diskussion om børneporno ???”

    Det var ASH’s forskruede hjerne der først kridtede banen op for det tema, så måske det var på tide at hun giver et svar her i blogdebatten.

  16. Af Frederik Du Lac

    -

    Jacob Schmidt-Rasmussen: “Du har heller ikke har bemærket, at det var en anden debattør, der bragte Hitler på banen, fordi han HELLER ikke forstod, hvad jeg skrev.”

    Jacob, så tag dog en tudekiks og lad være med at være så sensitiv.

    Du beskrev Artpushers kunst med ordene “dekandent” og “degeneret”.

    Jeg konstaterede blot, at puritanere i sin tid netop beskriv Picassos kunst med disse ord, og at det også var de ord, der dækkede over det tyske begreb “Entartete Kunst”.

    Jf. Den Store Danske Encyclopædi betyder “Entartete Kunst” dekandent, degenereret eller udartet kunst. I England oversættes begrebet til Degenerate Art.

    Som jeg konstaterede i mit tidligere indlæg studsede jeg blot over dit højest uheldige ordvalg.

    I øvrigt er du den eneste, der har bragt Hitler på banen i denne blogdiskussion.

    Jeg ved godt, at du tænker Entartete Kunst = Hitler, men det må stå for din egen regning.

    Det var ikke Hitler, der introducerede begrebet, og Hitler var faktisk slet ikke officielt involveret i debatten om Entartete Kunst.

    Citat fra Den Store Danske: “Efter Adolf Hitlers magtovertagelse i 1933 opstod der blandt nazisterne en diskussion om fremtidens tyske billedkunst. Visse nazistiske kredse argumenterede ivrigt for en moderne, national kunst, som de så den hos ekspressionisterne, bl.a. Emil Nolde og Ernst Barlach. Andre gik ind for en konventionel naturalisme, som den internationale udvikling forlængst havde lagt bag sig.

    Som så ofte i den slags interne stridigheder holdt Hitler sig udenfor. På den baggrund herskede der i flere år forvirring om den officielle linje, de stridende parter udgav pamfletter, og debatten var en overgang relativt åben. Kontroversielle maleriudstillinger blev lukket af den konservative fraktion og genåbnet den næste dag af de mere progressive.” (citat slut)

    Ok, kan vi så lægge Hitler endegyldigt i graven?

  17. Af j nielsen

    -

    Eskaleringsprincippet. Bare se ovre på Tom Jensens blok er det vist, hvor et kvindeligt debatøre i løbet af ingen tid fik hevet underbukserne af Martin Spang Olsen.

    Hvorfor begrænse sig til billedknust. Musikkens mørke side er det nærliggende at gå på klingen, lyt fx discolumre som Baby Love og ikke mindst Daddy Cool. Hvad har de egentlig gang i?

  18. Af Artpusher Artpusher

    -

    Hej Jacob.

    Tillykke…der kom erkendelsen så 🙂

    Citat ” Jeg har ikke set din udstilling, pusher.

    Min kommentarer tager selvfølgelig udgangspunkt i ASH’s blogindlæg, som taler for sig selv… ”

    Nej, Jacob – det gælder sikker samtlige debatører her på bloggen udover ASH, som jo er betalt for at have en mening 🙂

    Så det vi sidder og diskutere er ikke en objektiv virkelighed – med ASH subjektive udgave af samme.

    Kan vi alle kan nå til den erkendelse – er der måske nogle iblandt os, som kan se lyset 🙂

    Artpusher

  19. Af Artpusher Artpusher

    -

    Kære J

    Alle talebobler i de omtalte værker indeholder tekster fra sange spillet i gl. Danske og udenlandske til…..så mon ikke filmbranchen også skal ses efter for ulydige tekster 🙂

    ” My heart belongs to Daddy ”
    ” Giftes med farmand ”
    ” Jeg elsker farmand “

  20. Af j nielsen

    -

    Jeg har godt bemærket det. Og mener i øvrigt at de her tøser ser ud som om de har fået det hvide snit. Og er klar over at det er på farmands ordre. Ikke noget behageligt scenario.

  21. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    @Frederic Du Lac

    Der er et meget langt stykke vej, fra at beskrive nogle konkrete kunstværker, som tomme og lavkulturelle, til at beskrive hele kunstgenrer, som “Entartede” kunstgenrer, der skal forbydes.

    Jeg ville f.eks. aldrig beskrive dronningens malerier på den måde, selvom jeg er lige så kritisk overfor hendes malerier – omend af helt andre grunde – som jeg er overfor de mangabilleder, som ASH bruger som illustration til blogindlægget.

    Jeg mener heller ikke, at Westergaards Muhammed-tegning var Entartet – eller andet grimt – og bør forbydes, eller at Westergaard bør straffes på nogen måde, fordi han har latterliggjort islamistiske bombeterrorister. Tværtimod.

    For jeg mener jo netop, at ytringsfriheden skal være endog meget vid for billedkunstnere, så jeg mener selvfølgelig også, at pusheren skal have lov til at sælge Hello Kitty-trusser med sæd og sekret, hvis det er dét, som tænder ham og hans kunder…

    Jeg synes bare, at det er ulækkert, i al uskyldighed.

    Men et par af regeringspartierne, samt DF, overvejer faktisk, netop især med udgangspunkt børnepornografiske mangetegneserier, at indføre censur af grafik, hvilket er en diskussion værd.

    Det var den diskussion, som jeg forsøgte at sætte i gang i denne blogdebat.

  22. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Jeg ville heller aldrig betegne pusherens kedelige malerier, som Enartede. Jeg anerkender simpelthen ikke begrebet, som meningsfuldt.

  23. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Jeg afsporede selv den diskussion, som jeg forsøgte at sætte i gang, ved at bruge ordet “degenereret” om pusherens billeder; og det begreb anerkender jeg faktisk heller ikke selv i forbindelse med kunst. Det er et biologisk begreb.

    Men det er både filosofisk interessant og politisk vigtigt, at diskutere, hvorfor Sverige tillader f.eks. ekstreme mangabilleder, hvis de er kunst, men forbyder de sammer billeder, hvis de anses for at være lavkulturelle, og offentliggøres som f.eks. tegneserier.

    For danske politikere fra regeringspartierne har i hvertfald overvejet, at kopiere den svenske lovgivning på området.

    – Og i Sverige er det altså nu domstolene, der i praksis afgør, hvilke billeder, der er lovlig kunst, og hvilke, der er strafbare!

    Jeg har ikke selv nogen klar konklusion på, hvor, eller hvordan, man skal sætte grænsen, mellem tilladte og strafbare billeder.

    Men dette filosofisk og juridisk uholdbare hykleri gælder endda også fotografier, der involverer rigtige børn.

    Jyllandsposten bragte f.eks. for et par måneder siden et nøgenbillede af en lille pige, der var sminket som en luder, på forsiden af avisen, og ingen protesterede, fordi billedet opfattes som kunst, fordi det var taget af en dygtig fotograf.

    Hvis fotografen havde været en dårligere fotograf, ville nøjagtigt det samme motiv have været strafbar børnepornografi.

    Det er da værd at diskutere, både for billedkunstenere, publikum og folk, der kæmper for børns rettigheder – samt ikke mindst for politikere…

  24. Af Frederik Du Lac

    -

    Jacob, jeg er meget enig med dig.

    Jeg har dog stadig meget svært ved at forstå, hvorfor Artpushers billeder skal blandes ind i en diskussion om børneporno. Artpushers billeder er manga, og hvis jeg forstår det ret, nærmere bestemt den erotiske afart af Ecchi indenfor mangaens mange traditioner. Hvis man tror. at billederne forestiller småpiger, som ASH øjensynlig gør, har man ikke fattet noget som helst.

  25. Af Søren Andreasen

    -

    Det var dog mange ord for at beskrive pædofile tentenser, forklædt som kunst. Selv kunstnere må stoppe op og tænke sig om en gang i mellem. Prøv lige det, artpusher

  26. Af Artpusher Artpusher

    -

    Jeg byder da denne diskution om ydringsfrihed og børneporno velkommen.

    Den har bare intet at gøre med min kunst.

    Jeg maler Manga – hentai – og helt nøjagtigt Ecchi, som Frederik rigtigt nok nævner.

    Denne gren af Manga tegnes af millioner af mennesker verden over og er netop karakteriseret ved det uskyldige udseende og de meget store øjne.

    Og denne gerne tegnes af alle aldre. Jeg havde i forgårs en 14 årig Manga tegner og hendes far inde i galleriet, hvor hun ville vise mig nogle af hendes skitser, som hun arbejde på.

    Jeg er ret overbevist om, at hverken pigen ellers hendes far er pædofile – er i der vildeste fantasi kunne forestille at min kunst eller jeg skulle være det ?

    Og stadigvæk diskutere vi ud fra ASH subjektive opfattelse af min kunst og en noget forskruet virkeligtopfattelse. Ingen af Jer har formodentligt set det I så helhjertet diskutere med egne øjne, hvilket forekommer mig en anelse useriøst 🙂

    Jeg har fuld forståelse for at ASH som betalt blogger for Berlingske, rent professionelt kan presse en pædofil historie ud af et par trusser ( frivilligt doneret af voksne kvinder ) hængt op i et guldtræ 🙂

    At så mange andre læsere ikke kan genneskue den er noget mere tragisk 🙂

    Artpusher

  27. Af Artpusher Artpusher

    -

    Kære alle.

    Jeg er lige blevet ringet op af min gallerist i Classensgade nr. 4, som fortæller mig at de omtalte
    ” Hello Kitty ” trusser idag er blevet solgt til en kvindelig kunstsamler, som tilsyneladende har fulgt debatten her på bloggen 🙂

    God søndag

    Artpusher

  28. Af Frederik Du Lac

    -

    “” Hello Kitty ” trusser idag er blevet solgt til en kvindelig kunstsamler, som tilsyneladende har fulgt debatten her på bloggen ”

    OMG. jeg vidste ikke at ASH er kunstsamler 😉

  29. Af Artpusher Artpusher

    -

    Kære alle.

    Er det først nu at det går op for alle, at ASH er min største fan og har investeret i en kæmpe samling af mine værker 🙂

    Denne artikel hører under kategorien ” kurspleje ”

    Gik såmænd ud fra, at alle kunne gennemskue, at denne totalt absurde, artikel kun var et mediestunt for at få efterspørgslen på min kunst – og dermed priserne til at stige voldsomt 🙂

    God søndag

    Artpusher

  30. Af Frederik Du Lac

    -

    Artpusher, got it! Finally 🙂

    ASH, tillykke med dine nye brugte “Kitty-trusser” 😉

  31. Af FLEMMING Dyremose

    -

    Det vil nu være trist hvis det faktum at nogle mennesker har behov for at udstille ekstreme konstellationer, skulle føre til at vi ser os nødsaget til at vende os mod strenge regler og snærende moral. Men verden er til en hvis grad en kampplads mellem disse modsat rettede holdninger. Lidt som puritanere mod anarkister, stivnet orden mod ukrontrolleret dynamik. Karakteristisk er at ingen af delene er ideelle. I det givne eksempel kan man jo spørge sig selv om hvilken betydning det får for noget som helst, og svaret bliver vel at betydningen som regele ender med at blive proportional med omtalen.Konklusionen kunne derfor være den gammelkendte at man nok bør vælge sine kampe med omhu,og ikke mindst i lyset af hvor de er i stand til at bringe en hen.

  32. Af S G

    -

    Heksefeber…

  33. Af Mikkel Lun

    -

    Hvor er jeg dog uendelig træt af bitte-bitte-små mennesker, hvadenten det er en stupid trussetræskaber eller samtlige deltagere i reality programmer, og hvor er jeg dog uendelig træt af man bliver eksponeret for den dumhed, på trods af man lukker øjnene. Det er dumt, det skraber i overfladen…sørgeligt at der bliver skabt så mange tomme se-mig-identiteter…

  34. Af Karsten Aaen

    -

    Kære ASH

    Du aner intet om Bjørn Nørgaards happening, gør du vel. Hans slagtning af et gammel øg af en hest handlede aldeles ikke om at udvide grænserne for det som kunne kaldes kunst. Det var en protest imod det menneskelige slagteri som på det tidspunkt foregik i Vietnam. Og dengang var folk også mest forargede over slagtningen over en hest, og ikke over det slagteri som foregik i Vietnam.

    Mht. manga så er det sådan genren er – pigerne – og drengene såmænd også – har store øjne. Og store øjne opfatter vi mennesker som værende udtryk for uskyldighed. Hvorfor synes vi det er mest synd for sælerne og ikke for hajerne? Fordi sælerne bl.a, har store, blide øjne, det har hajerne ikke.

  35. Af Berserkr Thicdrollh

    -

    Det er virkelig godt malet. Jeg har ikke set en røv som den der hænger i vinduet siden Dali´s Young Virgin Auto-sodomized By Her Own Chastity. “I am friendly with death. After eroticism, it´s the subject that interrests me the most.” -Salvador Dali

    Det er helt tydeligt at artiklen her er skrevet af en (meget)fordomsfuld kvinde, som ikke har indblik i hverken japansk tegneserie-kunst eller kvalitets erotik. Hjernen er den største erogene zone. Måske har mange af de mænd som har kommenteret haft deres kærester på “sidelinjen”, men som mand kan man ikke ændre visse drivkrafter, ligegyldigt hvor politisk korrekt man bliver eller hvor meget man nu har pudset sin glorie. Dette har intet med pædofili at gøre – kunstneren maler sin passion – kvinden. Erotisk? – ja. Men skjult bad ansigtet af en tegneseriefigur. Stop b****ing

Kommentarer er lukket.