SMS til Antorini

Af Anne Sophia Hermansen 77

Varde Kommune gør det, Nyborg gør det og nu skal Frederiksberg også til at gøre det. Ringe til skoletrætte folkeskoleelever, der ikke kan komme ud af sengen om morgenen. For tiden ringer en offentlig ansat i Nyborg Kommune til 16 elever for at få dem ud af fjerene – en service, som kommunen i snart to år har kunnet tilbyde dens borgere, og som Frederiksberg altså er blevet inspireret af. Derfor søger de nu en “morgenvækker”.

Erfaringerne er ifølge Nyborg Kommune gode. Også med at besøge ellers velfungerende familier og hjælpe dem med, hvordan de får slukket computeren kl. 22.30 og sendt deres børn i seng. Det fortalte den lokale vækkekonsulent forleden til Berlingske, og man må virkelig beundre kommunen for dens omsorg. Gad vide, om den også ringer til folk, der skal op og på arbejde? Eller som gerne vil puttes med ønske om søde drømme? Det manglede da bare.

Af og til opfører virkeligheden sig yderst usportsligt overfor RokokoPosten. Man kunne nemlig umiddelbart få den tanke, at det var en joke. Men det er det ikke, og det var det heller ikke, da undervisningsminister Christine Antorini (S) i efteråret blev filmet i supermands-kostume i forbindelse med kampagnen ”Godt du kom”. Dengang kunne vi også sende en sms med teksten ”OP” og bestille ”et sjovt wakeup call”, hvis vi af en eller anden grund ikke selv kunne få vores børn op om morgenen. Kampagnen kostede 15 mio. kr., og resulterede i en fin hjemmeside, som jeg ikke ved, om der er nogen, der besøger i dag.

Når der er et underskud på næsten 100 mia. kr. på statens budgetter, er 15 mio. kr. selvfølgelig kun en dråbe i havet. Det samme er udgifterne til en kommunalt ansat ”morgenvækker”, og det skal jo heller ikke handle om penge det hele.

Men måske lidt om ansvar. Kan det virkelig være en offentlig opgave at få vores børn i skole? Er det ikke først og fremmest en offentlig opgave at få skolerne til at lære vores børn de basale læse- og skrivefærdigheder? Det skulle man tro.

Som mor til en søn i en dansk folkeskole på Østerbro kan jeg få øje på en række områder, hvor det synes mere væsentligt at styrke indsatsen. Hvorfor er der f.eks. så højt sygefravær blandt lærerne? Det sker efterhånden ugentligt, at de i hans klasse har vikar eller en lærer på kursus. En klasse, der i øvrigt er gået i omegnen af 12-15 børn ud af. Og han går i 1. klasse nu.

Det lyder ekstremt, men desværre er det ingenlunde et enestående tilfælde. For nylig viste en undersøgelse, at der generelt er mere sygefravær blandt folkeskolelærere end elever. I 2010 havde en lærer i gennemsnit mere end ti sygedage, mens en elev havde ni, og man kan jo spørge sig selv, om det får børnene til at møde til tiden, at undervisningen så ofte er aflyst eller læreren erstattet af en vikar.

Men en ting er sygefravær, noget andet er fravær pga. kursusaktiviteter, hvilket jeg vil hilse at sige, at der er en hel del af. Kurser i håndtering af mobning, i Facebook, tværfagligt samarbejde, forbedring af sprogkundskaber, pædagogisk metode osv. osv., og det er også meget fint, men hvorfor ikke udnytte den usædvanlig lange sommerferie til at blive fagligt opdateret? Kun få er så ferie-privilegerede som skolelærerne, og mig bekendt er det ingen naturlov, at kursusaktiviteter partout skal finde sted i løbet af de ni måneder, der undervises i.

Morgenbrød på skolerne, godt du kom, skægge morgensmser, en sær hjemmeside og en undervisningsminister i superheltekostume. Antorini har afsat en pulje på 7 mio. kr. til initiativer, der kan nedbringe børns fravær i skolerne,  men helt gratis vil jeg foreslå hende at få undersøgt årsagen til det høje sygefravær blandt folkeskolelærere og måske se på sammenhængen mellem det og børns fravær. Helt konkret kunne der også være en pointe i at få nedbragt fravær pga. kursusaktiviteter, så lærerne i undervisningstiden kan koncentrere sig om at undervise vores børn og ikke være rollemodeller for fravær. Af den ene eller anden årsag.

Varde, Nyborg og nu Frederiksberg Kommune kan selvfølgelig også overveje, om ikke de skal ringe til folkeskolelærerne, når nu de er i gang med morgenvækningen. Måske rykke ud om aftenen og hjælpe dem med at få slukket computeren, som de gør i Nyborg.

I mellemtiden vil jeg glæde mig over, at der nu er gået en hel måned uden at der er gået en elev ud i min søns folkeskoleklasse. De er 12 tilbage, og selv om jeg gerne vil bakke op om den danske folkeskole, har jeg bestemt blik for de mange udmærkede privatskoler i området. Der vil min søn sikkert også møde mange af sine tidligere klassekammerater.

Men før det evt. sker, lover jeg at sende Antorini en sms, hvis han ikke har haft vikartimer i en hel uge. Det har vi vist stadig til gode at opleve, men skulle det ske, vil jeg skrive “Godt de kom” til Antorini. Det er borgerdeltagelse, det er innovativt, det er sådan, man får folkeskolen til at fungere.

Se bare her:  http://www.youtube.com/watch?v=YzbN7WAnpis

 

77 kommentarer RSS

  1. Af David Steensen

    -

    Ikke så dårlig en ide, især i de tilfælde hvor enkelte elever ikke har samme forældreressourcer som de fleste…..men Anne Sophias kommentarer om lærernes lange ferier, korte arbejdsdage og manglende arbejdsmoral er simpelthen under lavmålet. At kunne fremkomme med så udokumenterede ignorante og mindre bemidlede postulater er mig simpelthen en gåde!

  2. Af Erik Mogensen

    -

    Jeg forstår slet ikke at der skulle være noget at kritisere folkeskolelærere for!
    Husk på, at de er uddannet mennesker – fra lærerseminar, eller fra højskole (som vores fåretminister)
    De kan alt mulig med sprog og øko og matematik, og religioner og sex.

    Faktisk er jeg sikker på, at selvom vi ikke havde lov der forbød folkeskolelærere at udøve vold mod elever, ville de fleste af folkeskolelærere, alligevel afholde sig at give lussinger, slå med linealer, give kindheste etc.

    Vi skal være glade, for de af folkeskolelærere der møder op, på deres arbejde.
    Tænk hvis de alle blev hjemme – eller fik sig et arbejde i det private!

  3. Af Spiteful Pete

    -

    @ ASH
    Uha uha hvad er det
    Personlig kontakt, det er da frygteligt dyrt.
    Og tænk hvis eleverne sku’ tro der var nogen der bekymrede sig om dem, og tør man tro det, savnede dem.
    Nej sådan skal det ikke være.
    Respekten og slavementaliteten ska’ indpodes i ungerne fra begyndelsen.
    Fra min tid som butiksdetektiv ved jeg alt om disse skarnsknægt og deres utilstedelige opførsel, deres vinken og “hej vi har set dig store hemmelige butiksdetetiv ”
    De ska’ smides ud ska’ de, gerne med vold.
    Så ka’ de lærer det.

  4. Af U Pedersen

    -

    @ Jakob Schmidt-Rasmussen

    Hvem er det, du stempler med den ene eller anden partifarve eller ideologi? Med hvilken ret gør du det? Du har intet kendskab til folks politiske observans, med mindre de offentligt giver udtryk for den. Drop dine stempler – de virker uigennemtænkte!

  5. Af Erik Mogensen

    -

    “Nogle gange er ultraliberalisternes urangst for “big mother” simpelthen latterlig – og ekstremt ufornuftig!”

    Ja, det er fuldstændig rigtigt.

    Tænk! at 67% af befolkningen mener, at Staten blander sig for meget i deres liv!!

    Det er meget betænkeligt – at 67% af befolkningen er ultra-Neo-OgAndetVedhæng-liberalister!

  6. Af Lars Pedersen

    -

    Hej ASH,

    Jeg kan efterhånden forstå på dine indlæg, at du har fundet ud af verden ikke er sort og hvid, men en foranderlig størrelse. Det ser ud som du har svært ved at håndtere, sådan en verden.

    Men det er absolut spændene at følge dit blå/sort/hvide univers.

    Hvis vi alle havde den holdning til vores familie, venner, arbejde osv. ville vi aldrig udvikle os på en progressiv og menneskelig måde.

    Glæder mig til mere underholdning og absurditeter fra dine indlæg!!!

    Pas nu godt på dig selv. It’s a jungel out there:-)

    Lars

  7. Af christina m

    -

    Endnu engang en stor tak til ASH, for et meget sprudlende og iagtagende indlæg om vores allesammens folkeskole.

    Hvor er folkeskolen på vej hen sammen med det omgivende samfund, og den globale verden, og IT med dens påvirkninger af lærere og elever.

    Gamle dage er forbi, og i folkeskolen SKAL ledere have mere ansvar og indblik i dagligdagen på deres skoler. Der er heldigvis, vist et initiativ fra Undervisningsministeriet, som er på vej med et tvungen kursus i synlig og støttende ledelse i folkeskolen år 2012, og tak for at der endelig sker noget med de forsømte ledere.

    Måske bedre ledelse også kunne afhjælpe på lærernes sygefravær på længere sigt. Her og nu må lærernes fagforenig gå forest, med et bedre miljø for deres medlemmer at arbejde i.

    Mit indtryk er at deres fagforening hele tiden taler udenom problermerne omkring deres medlemmer, og med store konsekvenser for vores børns indlæring.

    Sygefravær fra én lærer er nok til at få en hel klasse bagud i forhold til indlæringsplanerne, der er lagt for de enkelte elever.

    Hvorfor lytter man aldrig i skolekredse til elevernes ønsker til et bedre skoleliv?

    Der er meget godt at sige om de mange dygtige og velmenende skolelærere – lad dem for min ros her til sidst.

  8. Af Hans Kristjan Vinther

    -

    Så kører den igen. Jeg er lærer. Var 5 år i folkeskolen i København. De sidste 8 har jeg arbejdet som efterskolelærer. Jeg er oprindeligt uddannet bogholder i den grafiske branche. Dengang jeg arbejdede på kontor var jeg flere timer på jobbet og havde færrere fridage. Men de år jeg var i folkeskolen i København var godt nok de mest stressede i mit liv. Man var alene om alting. Alene om beslutninger. Krav fra forældre om særbehandling af deres poder. Nye rammer hvert år og nye krav ovenfra. Ingen penge til noget. Da jeg stoppede var der kun 6 år tilbage på ventelisten på nye engelskbøger til 9. klasse, dem vi brugte var fra 1981. 2000,- kr. på det årlige budget til biologi og geografi på hele skolen. Altså 840 elever. Det er altså de penge som skulle købe nye landkort, udstoppede dyr og laboratorieudstyr for til hele skolen. Jo jeg havde flere sygedage de år end jeg har nu. Jeg sender de varmeste tanker til mine kolleger i folkeskolen, der gør et rigtig godt stykke arbejde, hvor takken er mistænkliggørelse og brok og arbejdsforhold i rammer der mange steder er så uindbydende at det daværende Østtyskland ligner et Bo Bedre katalog til sammenligning.

  9. Af Sven Petersen

    -

    Man burde nu overveje at genindføre
    opdragelse,
    disciplin,
    regler,
    konsekvens og

    personligt ansvar i Kongeriget Danmark.

    Nåååh nej… Jeg sidder vist bare her og drømmer.

  10. Af Bjørn Sørensen

    -

    Hans Kristjan Vinther skriver at i folkeskolen kunne man ikke finde pengene til materialer.
    Jeg ved også at mange skoler har dårligt indeklima og byninger trænger til vedligeholdelse.
    For ikke så længe siden havde vi verdens dyreste folkeskole.
    Så hvor forsvinder pengene?
    Det kan jo kun være skolelærernes indsats der er for ringe i form af få undervisningstimer sygefravær, høje lønninger og en god pension.
    Men det er jo et generelt problem i den offentlige sektor hvor manges reelt kun yder en halvdagsindsats.
    Jeg håber da så sandelig at SF og de andre regeringspartier begynder at indse at offentlige lønninger og sociale ydelser skal balanceres med vores indtjeningsevne.
    Vi skulle jo nødigt ønske at få græske tilstande.

  11. Af martin thomsen

    -

    @Bjarne Sørensen

    Det kunne være sjovt, hvis du kunne dokumentere at offentlig ansatte kun yder en halv indsats? Eller måske er det bare dine egne fordomme der er i spil her.

    Ingen tvivl om at det offentlige kan bruge pengene smartere end man gør. Et sted at starte kunne jo være at spørge dem der udfører arbejdet.

  12. Af Katja Petersen

    -

    Kære ASH… hvis bare halvdelen af din beskrivelse af egenerfaring er rigtig, så kan jeg godt forstå din frustration.

    Kan så ikke forstå din indvending mod “kom i skole” sms’er.

    Tror du glemmer hvor privilegeret du er – du tjener mere end de fleste, og du har et overskud til bl.a. at skrive blogs på Berlingeren. Du er en af de ressourcestærke, der kan det hele… så er der så bare de andre.

    Min mor var lærer, og kan godt fortælle, at hun hentede skam med jævne mellemrum elever, der ikke mødte i skole, og i samme ombæring talte hun med forældrene, der ikke lige havde overskud til at sende ungerne i skole… hun var hvad du i dag nok ville kalde en socialistisk egenrådig person, der forlangte at ungerne skulle i skole, og have sig en uddannelse – det behøvede ikke være en akademisk en af slagsen, men bare en uddannelse.

    Du skiver de skoletrætte elever nu vil modtage en sms, der fortæller dem, de skal i skole – undskyld mig, men hvordan kan det være en dårlig ting?

    Der findes mennesker, der ikke lever i din fine privilegerede verden- men kan da godt forstå, det er provokerende, at blive gjort opmærksom på, der lever mennesker uden for Østerbro.

  13. Af Karsten Aaen

    -

    Kære ASH.

    Ved du at der i de langt de fleste kommuner over-hovedet ikke er penge til at sende lærerne på kursus i nogetsomhelst? Og hvis der er skal de selv betale for kurset og efterlæse timerne. Dette er sådan set også OK, set fra mit synspunkt. Men tror du virkelig, at en privat virksomhed fungerer på den måde? at medarbejderne selv skal betale deres efter-uddannelse…?

    Og ang. lærernes arbejdstid. Har du arbejdet som folkeskole-lærer bare i et halvt år? For så ville du indse, at alt hvad som siges om dagens forældre er sandt. Og det kan godt være du kommer hjem kl. 13.00 eller 11.30 om dagen, men ofte skal du altså afsted igen til møde om aftenen. Eller du skal til møde med dine kolleger indtil kl. 16.00 to gange om ugen. I gamle dage, altså i 1970erne og 1980erne skulle du ikke dette. Og hvad betød det så dengang? Jo, det betød faktisk at lærerne dengang kunne engagere sig i lokal-samfundet, være formand for den lokale fodbold-klub og lære klassens rødder at kende på en anden måde end på skolebænken. Og at klassens rødder – og skolens sikkert også – fik en større respekt for lærerne dengang. Bare en tanke.

    Hvis du f.eks. er dansklærer kan det være du skal rette opgaver i weekenden, eller du skal måske forberede ugens undervisning i dette eller hint. I weekenden. Ang. hvor pengene forsvinder hen, tjah?

    Nogle påstår, som Antorini, at pengene forsvinder til special-undervisning, men problemet er dette: I Finland og Sverige er det ikke special-undervisning, hvis en elev tages ud af klassen og får undervisning i f.eks. matematik på skolen. Det er det i Danmark. Og dertil kommer, at man i Finland altså laver en test på børn i 1.klasse for at se om de har læseproblemer eller er ordblinde og så sætter massivt ind med hjælp fra dag 1 – og indtil omkring tredje klasse, mener jeg. Danske lærere har nok haft en for blødsøden holdning her, mener jeg, en holdning, der hedder, at det kommer nok. Men det gør jo aldrig – eller næsten aldrig…

    Ang. kampagnen til 15 millioner kr. var og er jeg imod den. Den bedste måde at sørge for at elever har lyst til at komme i skole er give lærerne den nødvendige efteruddannelse, sørge for at skolerne, også toiletterne er rene og pæne samt at lærerne får den nødvendige faglige efteruddannelse. Men også sørge for at lærerne får den nødvendige efter-uddannelse så de ved, hvordan man skaber et rart rum for alle i klassen, så de får lyst til at komme i skole. Og det kan man altså få meget af for 15 millioner kr. inkl. efteruddannelse i hvordan man bruger it pædagogisk som et undervisnings-middel i skolen og i klassen.

  14. Af Katja Petersen

    -

    Karsten Aaen

    Der gav du mig lidt at tænke over – den med, at man kan få meget for 15 mil.

  15. Af jenni c

    -

    U Pedersen, 14. april 2012 kl. 10:10

    Vi er enige om, at det er forældrenes opgave.
    Men det er jo ikke sådan i den danske realitet, når mor er fjernet fra hjemmet og børnene tilbringer deres vågentid hos pædagogerne, hvor de lærer opførsel. Individuelt, i flok og overfor foresatte.

    Ergo er det folkeskolelærernes kolleger, pædagogerne, der står bag produktet, der går videre til folkeskolen.

  16. Af jenni c

    -

    Hans Kristjan Vinther, 14. april 2012 kl. 14:10
    Da jeg stoppede var der kun 6 år tilbage på ventelisten på nye engelskbøger til 9. klasse, dem vi brugte var fra 1981.

    Er engelsk da forandret siden?

    Du får ingen medfølelse fra mig til folkeskolelærere.
    Det ved jeg for meget til.

    De er ikke nået længere end folkskolen i viden, de har dobbeltlange ferier, de har 1/2 arbejdstid og pause 10 minutter hver 45 minutter.
    Og de har ingen konskvens af det lorteprodukt de udspyer. ( undskyld mit fransk)
    16 % analfabeter og resten er mere eller mindre mangelfuldt informerede.
    Etc.

    Problemet med folkeskolen i Danmark er, der gives mulighed for, at en flok uegnede livskunstnere, uden selvkritik og ansvarsfølse udnytter den som en bekvem lukrativ indtægtskilde.

  17. Af Bjørn Sørensen

    -

    @martin thomsen
    For et års tid siden viste en nordisk undersøgelse at danske skolelærere havde færrest undervisningstimeer og de bedste lønninger.
    Nu har min familie i over 100 år arbejdet for det offentlige,og der er stadigvæk 6-7 som gør så jeg er ikke helt ukendt med forholdene i det offentlige.
    Så jeg er da ikke ukendt med at papirnusseriet er gået amok, så skolelærere og mange andre er pålagt registrering af alskens nonsens som fjerner folk for at udføre det der er kerneområdet, dvs for skolelærere at undervise.
    Eller hvad med dagligdagen for en ansat på jobcenteret som bruger 1 time om dagen på kontakt med klienterne, resten af tiden bruges til at registrere indsamlede informationer.
    Hvordan man skaber arbejdspladser for ufaglærte som skal konkurrere med globale realiteter, dvs 10-15 kr i timen. Sålænge man ikke indser det kan man registre alt det man vil men det skaber ikke arbejdspladser.
    Sådan er der så megen bevistløs tåbelighed som vores samfund er havnet i.
    Hvis så bare folkeskolen kunne fremvise resultater, men det er jo det den ikke kan.
    At selv idealisterne på venstrefløjen kan overkomme deres dogmer når det gælder deres egne børns uddannelse ser vi blandt toppolitikere på venstrefløjen som sender deres egne børn i privatskole og hyklerisk forsvarer folkeskolen.

  18. Af Hans Hansen

    -

    @ Bjørn Sørensen

    Du har ret!

    Der er skammeligt når statsministeren og Mette Frederiksen sender deres børn i Privatskole og overlader integrationen til “rosset”

    Socialdemokratiet har igen og igen fortalt os, hvor “kulturberigende” det er med folk fra Mellemøsten.

    Folkeskolen bruger årligt ca. 14 MILLIARDER alene til SPECIALUNDERVISNING (ca. 30% af HELE Folkeskolens budget).

    Vi ved, at ca. halvdelen af de to-sprogede elever er funktionelle analfabeter efter endt skolegang.

    De 15 millioner der er brugt til “morgenvækning” er kun “en dråbe i havet” i forhold til, hvad der bliver brugt til specialundervisng til de to-sprogede.

  19. Af Bent Holm

    -

    hmm Anne Sophia – god blog, gode pointer, bare så ærgeligt du ikke fik sat dig ind i nogle væsentlige detaljer, lærere underviser de antal dage folkeskoleloven forpligtiger kommunerne til at der skal undervises i – 200 skoledage årligt – inklusive forberedelse, telefonkontakt om aftenen, (Når projektbørnenes forældre ringer om småting) rette opgasver, planlægge udflugter o.sv. så arbejder lærerne 43 timer om ugen – derfor de lange ferier, der er afspadseringen menlig lagt til ferien. Ingen på arbejdesmarkedet vil bruge deres ferie/afspadsering på kurser m.v. Derudover tvivler jeg stærkt på at du har et eneste barn i en folkeskole på Østerbro i København! Kunne du skrive navnet på den skole?

  20. Af martin thomsen

    -

    @Bjarne Sørensen

    Det er muligt at danske lærere underviser mindre end andre steder, og det kan der så være mange grunde til. Men lad nu være med at begå den fejl, som andre begår at sætte lighedstegn mellem undervisningstid og arbejdstid.

    Og så var det ikke det du skrev længere oppe. Der skrev du:

    Men det er jo et generelt problem i den offentlige sektor hvor manges reelt kun yder en halvdagsindsats.

    Og den påstånd mangler du så stadig at dokumentere. Jeg kender også en 6 – 7 stykker der arbejder i det offentlige og yder en heldagsindsats. Jeg kender skam faktisk også et par stykker i det private der måske ikke altid yder en 100% indsats. Eksempler er svære at generalisere udfra.

    At folkeskolen ikke kan fremvise nogle resultater er også en påstand. Hvis det skal have nogen relevans skal det vel måles i forhold til folkeskolens formålsparagraf, og der er så vidt jeg ved aldrig foretaget en samlet vurdering af hvordan folkeskolen som helhed lever op til denne paragraf. Der er foretaget evalueringer på enkelt elementer, samt på elementer af fagenes formål – eksempelvis PISA, men der er aldrig opsat nogle mål om hvor gode vi skal være – blot at vi skal være bedre – hvilket i en måling, som PISAs ranglister, der er relative er en smule tåbeligt. Det vil betyde at det er en succes hvis alle går tilbage, og vi bare gå mindre tilbage end andre.

    Der er heller ikke foretaget nogle relevante sammenligninger af uddannelsesniveauet hos 25 årige, hvilket i en samfundsøkonomisk sammenhæng ellers ville være betydeligt mere interessant end hvad en flok 15-årige har lært.

  21. Af Daniel Staal

    -

    citat:
    “Man burde nu overveje at indføre,
    Opdragelse,
    Disciplin,
    regler,
    konsekvens og
    personligt ansvar i kongeriget Danmark.
    Nååh nej…jeg sidder vidst bare her og drømmer.”

    @Svend Petersen
    Simpelthen lige i øjet, kanongodt.

    Morgenvækning af børn i folkeskolen?!
    Sig mig engang hvor fa…er vi på vej hen?
    Og nej, folkeskole lærere får ikke min sympati, voksede op med to af dem i huset, jeg har set rigeligt.

  22. Af U Pedersen

    -

    @ Jenny C

    Nej, det er det ikke. Det er et fælles ‘produkt’! Skolen har intet ansvar for børnenes opdragelse udover den, der handler om opdragelse i fællesskabet i Folkeskolen eller i børnehaven.

    Jeg kan forstå, at du har et behov for at påkalde de offentlige institutioner og deres ansatte stor vrede, men det må være dit valg. Jeg mener, der er flere nuancer i en debat – og hvis børnenes liv i børnehave og skole skal foregå til forældre, ansatte og i særdeleshed børns bedste, er alle bedst tjent med en ordentlig tone. Sådan tror jeg egentlig også, den er for et stort antal af brugere og ansatte i disse institutioner.

  23. Af Bjørn Sørensen

    -

    @martin thomsen
    Når vi har en af verdens dyreste folkeskoler skulle man kunne forvente at eleverne lærer de elementære færdigheder så som at kunne læse og skrive.
    Når man tester eleverne klarer eleverne under middelmådigt i sammenligning med andre landes elever.
    Ustandseligt hører vi læreanstalterne klage over de studerendes ringe færdigheder i hvad folkeskolen og gymnasiet skulle have lært dem og at man må spilde resourcer på at give dem undervisning i fag som skulle have været på plads inden optagelsen.
    Når vores lærere er de højest lønnede her i Norden skulle man forvente at vi fik noget for pengene.
    En ting er åbenbar og det er at basale kundskaber halter det med og især dem der skal terpes.
    Det kan da godt være at elever har lært at sidde i rundkreds og klappe klappe kage. Disse sociale færdigheder er da sikkert nyttige men jeg tvivler på at de rækker ret langt hvis man skal bygge en storebæltsbro.
    For 20 år siden var 25 % af arbejdsstyrken ufaglært, gæt engang det er den stadigvæk til trods for at der er snakket om at man skal øge uddannelsesniveaut og fremtiden er viden og der investeret enorme summer i kurser.
    Jeg ved ikke i detaljer hvad vores uddannelsespenge går til men det ser ikke ud til at viden har højeste prioritet.
    Alt det administrative nonsens som lærerne er pålagt har ikke fremmet vidensniveauet når man derved fjerner dem fra undervisningen.
    Hvis Danmark vil være med blandt eliten må prioriteringen være derefter.
    Så hvis folkeskolen vil fremvise nogle resultater må dens formålsparagraf være realistisk hvis det skal have nogen relevans.
    Den nuværende er befængt med politiske dogmer som er urealistisk og det er der ingen mening i.
    Hvis vi ikke snarligt indretter og får bredden uddannet ordentligt vil vi hurtigt falde bagud af dansen for kinesere og indere står allerede på spring for at tage over.
    At skolen bruger resourcer på at få eleverne til at komme i skole er latterligt og demoraliserende. Udgifterne bør betales af børnepengene, så simpelt er det hvis man vil fremme fornuften.

  24. Af Spiteful Pete Conversation

    -

    “We lead double lives
    We deal in sex and beautiful women

    Don’t talk to me about heroes
    Most of these men sing like Subs
    Don’t talk to me about your big big heroes
    Most of these men sing like subs”

    Here you are my son I give a shinning silver dollar although the going rate of betrayal is thirty pieces of silver. Now you can enjoy the fruits of my loins and you dont have to work anymore

    Yaeh yeah i’m your son. I’ve made new friends so send me 30000 dollars.

    But you drink

    So I drink, and your daughter smokes hashish.

  25. Af FLEMMING dyremose

    -

    he he ..denne diskussion er historisk tilbagevendende. Spørgsmålet om ansvar og pligt versus omsorg og hjælp er nok en af de ælse travere man kan opdyrke. Jeg tror ikke man skal forvente en afklaring på dette spørgsmål i en nær fremtid. Istedet vil samfundet nok som det altid har gjort, pulsere frem og tilbage mellem slappere og strammere, konservative og liberale (ikke partier), puritanere og grænsebrydere. men man må vel erkende at ingen af systemerne i deres rene form, nogen sinde har demostreret evnen til at styre og organisere et samfund til alles bedste. Det er som om man kan vælge mellem kaos og forstokkelse, og så ellers fejle med det valg man har taget. Jeg vil tro at historikerne tager sådanne tilgtag som morgenvækning med ro, og bare konstaterer at alt er set før, og vil vende tilbage igen, uden at have gjort nogen afgørende forskel i det store spil. Hver gang noget ikke virker har folk en tendens til at søge over i modsætningen, og det vil også ske med morgenvækninger, og jeg tvivler stærkt på om det vil have nogen impact på mit liv, eller så mange andres for den sags skyld. Jeg tror der er lige så meget dynamik i at lade dem komme når de vågner, og lade dem opdage selv hvilken pris det har ikke at passe tiden og få alt for meget fravær.

  26. Af Cordelia Pedersen

    -

    Hold da op. Så eklatant vrøvl skal man da lede længe efter. Hvad er logikken her:

    Morgenvækning er den dårlig ordning og derfor må Antorini ikke bruge 15 mio på en fraværskampagne og 7 mio på en pulje til at mindske fravær; også fordi lærerne i gennemsnit har 1 sygedag mere end eleverne og fordi de dygtiggør sig på kurser i deres arbejdstid…?

    Flot – måske ikke så meningsfyldt – men det er jo det smukke ved ytringsfriheden 😉

    Men jeg forstår ærlig talt ikke, at du først kan skrive:” Er det ikke først og fremmest en offentlig opgave at få skolerne til at lære vores børn de basale læse- og skrivefærdigheder? Det skulle man tro.” for få linjer senere at skrive: “…og man kan jo spørge sig selv, om det får børnene til at møde til tiden, at undervisningen så ofte er aflyst eller læreren erstattet af en vikar.”
    Det ene øjeblik skal læreren bare passe sit faglige job og det næste øjeblik, skal læreren pludselig også være rollemodel og få eleverne til at møde til tiden… Ved du egentlig selv, hvad du mener?

    Hvis du mener, at det er forældrenes ansvar at lægge deres børn i seng til tiden og få dem i skole – så er lærernes sygefravær og kursusaktivitet da uendlig ligegyldig i forhold til, om dit barn møder i skole eller ej. Mener du derimod, at det er skolens ansvar, at dit barn møder til tiden – ja så er en vække-ordning åbenbart nødvendig og så er det da relevant at undersøge sammenhængen mellem læreres sygefravær og elevernes sovevaner/fravær. Jeg tror bare ikke, at det bliver billigere end vækkeordningen.

    Ja, og så bestrider jeg da i øvrigt al den polimik omkring lærerstandens gennerelle fortrædeligheder. Grunden til at børn og unge i dag ikke kan skrive eller regne på niveau med andre PISA-test land er ikke lærernes skyld – det er forældrenes. Forældre til skolebørn i dag er de mest egoistiske og ansvarsforflygtigende nogensinde. De er kun interesserede i at det hele “ser godt ud” og at børnene understøtter deres projekt “speltmor” osv. De gider da ikke sidde og læse, skrive, regne og øve med deres egne børn – næh, det må sandelig være lærnerens job. For forældrene skal jo både gå til pilates og fitness og gå ud med hinanden og vennerne og skrive blogs – så de har altså ikke lige tid til at tage ansvar for deres børns læring.

  27. Af Sarah Hitz

    -

    Åhhh gud… Ja at bruge 15 mill på morgenvækning er latterligt, specielt i disse krise tider. Men at give folkeskolelærerne skylden er simpelthen tåbeligt.. Normalt har alle de liberale så travlt med at råbe op om krænkelsen af den personlige frihed, det personlige ansvar bla bla.. Men når det angår deres børns opdragelse, ja så skydes skyldes på det offentlige, altså lærerne… Her frabedes alt ansvar… Come on, lad os nu forstå at vores børns opdragelse er vores ansvar, at få dem ud af sengen om morgenen er vores ansvar, at opdrage dem til ikke at mobbe er vores ansvar.. Og det med at folkeskolen sakker bagud.. Som jeg ser det, så er det påkrævet, at lærerne skal bruge rigtig meget af deres arbejdstid på administrativt arbejde, hjælpe elever med sociale problemer, få eleverne til at holde kæft når timen er startet etc. istedet for at undervise.. Meget af dette kunne undgås hvis blot forældrene gjorde deres del af arbejdet godt nok, hvilket ville optimere undervisningen væsentligt..
    Jeg gad godt at man udarbejdede en undersøgelse som sammenlignede Danmark, Finland Kina, Tyskland, og andre lande indenfor skolesystemet, men med fokus på andet end blot stavning, matematik osv. Hvis man vil have det fulde overblik bør sammenligning af lærernes opgaver tages med i sådanne undersøgelser. Er ret sikker på at danske folkeskolelærere er nogle af dem der er pålagt flest arbejdsopgaver, som ikke har direkte tilknytning til undervisningen, men istedet til børnenes ve og vel, opdragelse mv.

Kommentarer er lukket.