Kvindekampen, der blev til kvinders kamp mod kvinder

Af Anne Sophia Hermansen 145

Engang handlede ligestillingskampen om ligeløn, barsel, seksuel frigørelse, jobmuligheder og retten til at blive betragtet som individ og ikke som gruppe. I dag diskuterer vi farven på legoklodser, kønsbehåring og kvindetagen på Bella Sky. Kære medsøstre, kan det ikke blive for småt?

Jeg mærker i al fald ofte ”de røde sko” trykke. Også lidt af pinagtighed over, at vi ikke tager fat på mere nuancerede ligestillings-emner eller formår at løfte blikket og se ud over Danmark grænser. F.eks. kunne vi jo forholde os til de millioner af muslimske kvinder, der har færre borger- og frihedsrettigheder end kvinderne havde i antikkens Rom for 2.000 år siden. Eller til at der i dag er 550 mio. kvinder i verden, som hverken kan læse eller skrive, heriblandt er det tilfældet for over 90 % af kvinderne i de pakistanske stammeområder. Men pyt da med dem. Vi vil hellere luksusdiskutere bestyrelseskvoter eller skrive lange klummer om vores børn, og om hvor vidt det er godt eller skidt for dem at være overladt til alle statshippierne i børnehaven.

Som jeg har forstået det, handlede kvindekampen i 70’erne om at give kvinder maksimal frihed til at leve det liv, de nu engang fandt mest interessant. Om at give mænd og kvinder de samme muligheder. Men her 30-40 år senere er vi enten beskæftiget med latterlige småting eller med at gøre hinanden så ufrie som muligt ved at konstant at fremhæve rigtige og forkerte måder at være kvinder på.

Tænk f.eks. på speltdebatten her i Berlingske, som anviste to højest karikerede veje for den moderne kvinde, nemlig speltmor eller karrierekvinde, og i det hele taget demonstrerede et forstemmende og reaktionært syn på, hvad en såkaldt god mor er.

Eller tænk på statsminister Helle Thorning-Schmidt, der var på forsiden af Alt for Damerne i efteråret under overskriften: ”Jeg har endnu aldrig misset et forældremøde”. Uha da, tillykke med det. Det har jeg, flere gange faktisk, men jeg tror heller ikke, at en god mor kan måles på antallet af forældremøder, ligesom jeg nok heller ikke først og fremmest tænker på mig selv som mor eller kvinde, men som menneske.

Sammenlignet med 70’erne er det, som om vi er blevet besat af vores eget køn, og som om kampen for kvinders muligheder er afløst af kvinders kamp mod kvinder. Det, der engang var en frihedskamp, er begyndt at ligne undertrykkelse, og søstersolidaritet er blevet en eufemisme for diktat og ensretning, hvor kvinder ikke tiltror hinanden evnen til at tænke selv. Derfor skal en håndfuld erklærede feminister fortælle os, hvordan skabet skal stå i det liv, de så gerne vil indrette for os. I korrekt politisk nuance, naturligvis, og den er sandelig ikke blå.

Men i stedet for at være så fikseret på vores køn og kønsfæller skulle vi tage at gøre op med os selv, hvordan vi hver især ønsker at leve vores liv. Holde op med at speltprædike, dæmonisere og bygge fængsler til hinanden og i stedet forholde os lidt til, hvordan vi bedst forvalter de muligheder, der ligger foran os.

Det gør mænd. De gider sjældent debattere ligestillingsrelaterede emner, måske fordi de har for travlt med deres liv til at fortabe sig i noget så uinteressant som farven på fastelavnstønder. De frygter heller ikke for, at lyseblå legoklodser vil ødelægge deres maskulinitet, ligesom de styrer udenom at lufte den ene nævenyttige holdning efter den anden til andre mænd og deres livsvalg.

Modsat kvinder. Pt. kommer mange af de allermest nedrige personangreb i medierne fra kvinder og rettet mod kvinder, og de går på dem, der tillader sig at sige, mene, tro og leve, som det passer dem. Rådkvinden Mie Harder, der i øjeblikket skriver for Jyllands-Posten, samlede således for et par uger siden sine oplevelser i en klumme ved navn ”Overklasseboblen” og beskrev her, hvilken ufin behandling hun havde fået af en række navngivne kvinder, fordi hun siger, hvad der passer hende og ikke, hvad der passer ind i en flok overvejende ældre feministers verdensbillede.

Men i stedet for at nedgøre hende, skulle de tage at takke sig selv og hinanden for hende. Mie Harder er nemlig et godt stykke af vejen deres fortjeneste, ligesom jeg selv er, og kvinder i min generation har selvfølgelig også al mulig grund til at vise respekt den anden vej. Tak for uddannelsesmuligheder, adgang til arbejdsmarkedet, fri abort, skilsmisse uden social stigmatisering, barsel og en hel del andet, som giver os et nok noget mere interessant liv end de 550 mio. analfabetiske kvinder.

Tak og lad os så nu venligst være, så vi kan benytte os af friheden til at træffe forskellige valg. Ikke mindst dem, der kan betragtes som ”dårlige” af andre, f.eks. friheden til at være uperfekt og kludre rundt i tilværelsens labyrint af forældremøder eller til at stemme borgerligt uden at blive lagt i kassen med overklasseløg. Til ikke hele tiden at blive vurderet ud fra en ensidig forestilling om, hvad en Rigtig Kvinde er, men blive betragtet som menneske og ikke som en del af den store encellede Moder-gople.

Her kunne de fleste af os lære noget af mænd. De bruger ikke deres tid på at forklare andre mænd, at de er mænd på en forkert måde. Meget symptomatisk kastede de sig heller ikke ind i speltdebatten for at nedgøre hinandens måder at være fædre på, og vi har stadig til gode at se mandlig politiker på forsiden af et mandeblad sige: ”Jeg har endnu aldrig misset et forældremøde”. For det har de fleste. Og hvad så? Den Perfekte Far er en spændetrøje, som mænd er alt for begavede til at springe i, og hvorfor skulle de også det? De betragter sig selv som mennesker, ikke kun som deres køn, og det giver alt andet lige muligheden for et mere sjovere og sikkert også mere vellykket liv.

“If you always do what interests you, at least one person is pleased,” sagde Kathrine Hepburn, og jeg kan ikke forestille mig en mere fornuftig devise at leve sit liv ud fra. Mand såvel som kvinde.

Også bragt som Indspark i Berlingske Tidende den 3. marts 2012

145 kommentarer RSS

  1. Af Kristine Lindgaard

    -

    Jeg synes det er en super spændende debat, og som mor til to teenagersønner, stadig gift med min meget maskuline barndomskæreste, vokset op med to ældre brødre, og i dag ansat på en arbejdsplads med overvejende mandlige ansatte, vil jeg sige: det er rigtigt at mænd er bedre til at tage tingene som de er og til ikke at skyde med spredehagl over egne rækker. Men, man tager altså fejl, hvis man så tror at det betyder, at forhold mellem mænd,er ukomplicerede og uden ofte uudtalte konflikter. Det er lidt pudsigt at se, at både mænd og kvinder i denne her debat, arbejder ud for den tese.
    Mht kvinder og denne “kvinde er kvinde værst tese”, vil jeg sige, at noget af det stærkeste der findes, er et bånd imellem gl veninder og mor/datter, når man skal støtte hinanden. Jeg elsker og respekterer min mor, som både var en del af feministerne i 70’erne, men som primært var en mor, der opforstrede tre børn alene, og som var meget hjemme hos os. Vi er så utrolilg priviligerede, og hvis vi ønsker, ligegyldigt hvem vi taler om her, at læse videre, tage ekstra kurser og så videre, når vores børn er lidt større, så gør vi det, og for de kvinder, hvor det giver bedst mening, så må man gøre det. Og glem ikke, at debatten mellem de forskellige (og noget karikerede) kvindetyper – er jo også et tegn på, at vi gider diskutere, at vi ikke bare har nok i os selv, og se det kan også rykke. Kys til alle mine skønne kvinder – og til alle mine skønne mænd! I øvrigt, Jenni C, så er homoseksuelle da ikke karakterafvigere, og kvinder der er uenige med dig, er ikke nødvendigvis lesbiske, din lille fjolle …..

  2. Af Erik Mogensen

    -

    “Så sent som i går skal man læse kritik fra britiske medier om Helle Thorning som dårlig mor fordi hun jo umuligt kan være statsminister og samtidig en god mor for sine to børn.”

    Umiddelbart vil jeg mene, at Helle Kinnock klart prioriterer sine børn, frem for statsministerposten (set bort fra hendes millions-kroner-rejser)
    Helle Kinnock er en rigtig kvinde; Høj, blond og slank. Altid velklædt, smilende, og fnisende når spørgsmål går hende for nært.

    Havde hendes mand dog bare forståelse for hvor travlt hun har, og i stedet for at hygge sig i et helt andet land, kom hjem – hvor han betaler skat! – for at hjælpe til med de daglige huslige sysler, så ville vi også se Fru. Kinnock bedre kunne varetage landets interesser. Tror jeg… 🙂

  3. Af Karl Wilders

    -

    @Bjoern Soerensen
    @Ulf Timmermann

    Jeg maa give Jer begge ret. Og Bjoern din analyse af kvinders IQ-level i forhold til maend, er jeg sikker paa du har dokumentation for – hvis ikke – tror jeg kun det foelger trop med de fleste maends erfaring med kvinder. I mit liv, er der praktisk talt kun kvinder – baade privat naturligvis – og i mit firma. Omend det er pragtfuldt, at de fleste af ‘mine kvinder’, overgaar – langt – en Thorning i IQ, og en Merkel med, er der trods alt graenser for hvad en Universitetsuddannet kvinde – og det er de alle – kan praestere i forhold til en mand. Om det har med at goere, at jeg er bossen, vil jeg ikke evaluere – men der er konstant forhold – smaa som store – kvinderne underligt nok ikke kan handle selv. Jeg forundres dagligt over, hvorfor de ikke blot tager den rigtige beslutning. Mine faa maendlige medaebejderer, er langt mere selvstaendige – og ioevrigt ikke universitetsuddannede – men gode til, paa egen haand, at tage en beslutning – og oftest den rigtige…..

    Omend kvinderne i mit firma er bedre IQ-udrustet end Thorning synes at vaere, lider de stadigt af samme ‘gen-fejl’ som Thorning, og er meget uselvstaendige…..de synes at mangle maendens provider-instinct – vores ekstra hjernedel, der tager det sidste og afgoerende skridt – og toer.

    For foerste gang er DK overladt til en kvindelig statsminister; – hendes begraensninger pifter frem overalt……bedste eksempel for din IQ-tese Bjoern…..

  4. Af Rita S.

    -

    ASH. Tak – tak – du rammer hovedet på sømmet!

    Glædeligt med din stemme i debatten – og glædeligt, hvis den uværdige mudderkastning kvinder imellem kunne stoppe.

    Godt for samfundet vort, at de fleste mænd tænker og handler rationelt.

  5. Af Karl Wilders

    -

    @Ulf Timmermann

    Naar man laeser de mange indlaeg her, maa det vel blot konkluderes, at det danske samfund er sygt – og doedsygt……

  6. Af Tomas Leth

    -

    @Karl Wilders, Bjørn Sørensen og Erik Mogensen.

    Drenge, i er simpelthen for vilde.
    Sjældent har man set mage til uintelligens.
    Det er jo meget underholdende på sådan en kommentar-side her, med helt ekstreme meninger, men overrasker mig at der ikke er flere mænd herinde, der beder jer om at holde jeres kæft, ærligt talt.
    I er grunden til at ligestillings-kampen stadig fortsætter, selvom den er løbet tør for damp, og dens eksistens-berettigelse kan diskuteres.

    Hvad sker der lige for jer?…

    Måske i er opvokset hos enlige mødre af årgang Rødstrømpe, og derfor har brug at slå et slag for en slags misforstået maskulinitet, i en underlig form for hævn over mors evige kamptaler?

    Måske er der en eller anden joke, hvis forståelse i ligger inde med og som vi andre bare ikke forstår?

    Angående jeres pointer og argumenter, er de simpelthen så dårligt understøttede eller usammenhængende absurde, at jeg ikke engang gider at give mig i kast med den diskussion.

    Og til alle jer kvinder der har læst disse “mænds” kommentarer, så håber jeg i kan se bort fra dem..

    @ASH:
    Tak for et spændende indlæg.

  7. Af hansenorganisationen barenyheder.dk

    -

    Hele debatten om ligestilling kører jo på kvinders præmisser.
    Alle ved sku da, at 95% af kvinderne først og fremmest vil have en dejlig mand og nogle dejlige unger omkring sig livet igennem.
    Der er da ikke een kvinde ved sine fulde fem, der vil påstå, at erhvervsliv og karriere ville være vigtigere for hende..
    Er der?
    Min pointe er, at når kvinder tror, at de kan få begge dele, så er det kun fordi, at de er urealistiske og ærgerrige…
    kvinderne må vælge!!
    Og hvis for mange danske kvinder vælger karrieren – så er det da godt, at der er så mange hundrede millioner af lækre små sexede asiatiske og sydamerikanske piger, som vi danske mænd kan tage istedet!

  8. Af Ulf Timmermann

    -

    @Karl Wilders

    Saadan er det, festen er slut, vanviddet har taget over. Skal man grine eller græde eller fortvivle? Jeg hælder til noget helt 4., hinsides klicherne, som der ikke findes ord for. Jeg kan i al fald ikke komme paa det.

  9. Af Ann Bille

    -

    @Hansenorganisationen: ja, eller nærmere ‘købe’.

    Og Nej, det er ikke alle kvinders drøm bare at få børn og være kone og mor.

  10. Af sar sar

    -

    Tak for din vurdering ASH, du er fantastisk observatør og næsten altid rammer du pletten, BRAVO!
    Vh. Stanislaw A. Rydzewski

  11. Af Kristine Lindgaard

    -

    Kære Hansenorganisationen med mere.

    Lige en kort een til dine lækre asiatpiger og sydamerikanere, nu ved jeg ikke om du kender velfungerende og veluddannede af slagsen, men de kvinder jeg kender og arbejder sammen med, fra Argentina og Brasilien, de trækker på smilebåndet, af din lidt nedsættende holdning, også overfor dem.
    Der er jo altid mennesker, som pga manglende mulighed for uddannelse og fattigdom med videre, vil være i en situation, hvor de vil lade sig styre. Men er det vejen…
    Og ja, tak til hele oplægget til det her, rigtig godt input, og pudsigt at se nogle godt mavesure og lidt trætte af det hele mænd komme ud med deres sjove meninger. De danske mænd som ASH referer til, og dem som vi andre kender, er vist et lidt andet sted. End jer, der sviner hele kvindekønnet til, I har vel også dejlige døtre, møder og kærester?????

  12. Af Maria Due

    -

    “De danske mænd som ASH referer til, og dem som vi andre kender, er vist et lidt andet sted. End jer, der sviner hele kvindekønnet til, I har vel også dejlige døtre, møder og kærester?????”

    Nemlig, Kristine, vores mænd/sønner/brødre og kærester har slet ikke tid til at være her.

    Tak Nanna, jeg har jo læst dig i stilhed. 🙂
    Vi kan sagtens blive enige om, at rødstrømperne satte meget over styr, og det er synd for de mange, der lod sig rive med og for sent opdagede, hvor meget de havde mistet.

    Du skriver: “De kvinder, som forlod kødgryderne, regerer for en stor dels vedkommende som kommunalt ansatte, som blander sig i folks liv fra vugge til grav.”

    Og det kalder de for “en karriere”! Er der overhovedet noget, der ikke er en karriere i dag? Førhen betegnede ordet det, der lå et godt stykke over almindelig medgang og succes. Men i dag er alle jo så fantastiske og sejrrige, ligesom fru Thorning-S. Det lille trick med de åh så strålende øjne er også nemt at efterligne, det mestrer enhver ekspeditrice.

    De kvinder, som forlod kødgryderne, regerer for en stor dels vedkommende som kommunalt ansatte, som blander sig i folks liv fra vugge til grav.

    Voksne behandles som børn grundet at alt for mange kvinder ikke får

  13. Af Maria Due

    -

    De tre sidste linjer i mit foregående indlæg kom med ved en fejltagelse.

  14. Af Ulla J.

    -

    Tusind tak også herfra Anne Sophia. Det er som talt ud af mit hjerte.

  15. Af Erik Mogensen

    -

    “Angående jeres pointer og argumenter, er de simpelthen så dårligt understøttede eller usammenhængende absurde, at jeg ikke engang gider at give mig i kast med den diskussion.”

    Prøv alligevel, Tomas Leth.

    Hvis du har idé om at jeg skulle være vokset op med en enlig mor årgang Rødstrømpe (det er jeg så ikke. Min far og min mor var sammen i 55 år, til min mor døde) Er du måske vokset op med en mor der er efterkommer af en årgang Rødstrømpe, og derfor har fået ind med modermælken, at du ikke behøver argumentere for din holdning, men blot – som en anden Helle thorning – kan undslå dig med; “jeg ikke engang gider at give mig i kast med den diskussion.”

    Kom nu på banen, min dreng. 🙂

  16. Af Rolf Rasmussen

    -

    Her kunne de fleste af os lære noget af mænd. De bruger ikke deres tid på at forklare andre mænd, at de er mænd på en forkert måde

    Næh, men man har da jævnlig set journalister være på nakken af eksempelvis Berlusconi, blot fordi han kun kan klare 8 kvinder ad gangen.

  17. Af Bjorn Sorensen

    -

    Socialisternes dogme er at vi er alle født lige, så dermed skulle vi alle være i stand til alle livets udfordringer.
    Afspejler det virkeligheden?
    Hvordan kan det så være at mænd og kvinder vælger forskellig erhvervsvalg som afspejler en kønsmæssig forskel i prioritering.
    At 70% af offentligt ansatte er kvinder, er det en tilfældighed eller er det en kønsmæssig prioritering.
    Er kønnenes forskellighed i erhvervsvalg afspejlet i den realitet?
    Hvorfor er kvinderne ikke stærkt representeret i den kreative udvikling af den teknologiske udvikling, er det fordi det er uvæsentligt eller er det deres manglende forståelse for dens betydning.
    Hvorfor søger de fleste kvinder ind i fag som er traditionelle “kvindedefag”, er det en tilfældighed eller er det fordi det mere afspejler deres behov for at udføre deres funktion i samfundet?
    At vi er forskellige er en realitet, både mentalt og fysisk.
    Hvornår begynder vi at indse realiteterne.

  18. Af marianne 60+

    -

    Historien om mænd og kvinders kamp i privatlivet og på arbejdsmarkedet er kommet for at blive.

    Det er kun et spørsmål om at respekterer hinandens forskelligheder, for det skaber en vis form for harmoni, kønnene imellem.

    Den revolution der skete under kvindefrigørelsen i 70´erne, bliver ofte brugt som noget negativt.

    Mange af os kvinder der ikke var med i foreste front i 70´erne, tog det til os vi kunne bruge, resten måtte de rabiate kvindegrupper leve ud.

    Vi – kvinder såvel som mænd, er i en stadig udvikling i forhold til os selv, og til det samfund, og den kultur vi lever i.

  19. Af F1 Preben JensenJ JensenH

    -

    Det er sørgeligt at måtte konstatere det, men selv efter at hundredtusindvis af mænd er blevet sendt ud i kulden og mørket, er blevet gjort til grin og holdt for nar, er blevet udnyttet og reduceret til retsløse tabermænd….. har det tykpandede flertal af mænd stadig ikke fattet at feministerne trækker dem rundt ved næsen, pisser på dem og udmanøvrerer dem.

    Mange mænd der er ellers er kloge nok, synes at have en blind plet, når det gælder feministisk politik mv.

    Derfor er de danske mænd kun på tålt ophold i deres egen familie, i deres eget hjem….. deres værdighed og værdi hånes eller er taget fra dem, og både de selv og deres børn er retsløse og afmægtige overfor det af rødstrømper dominerede familie- og skilsmisse-bureaukrati mv.

    Siden 1968 er tidsånden og magtfordelingen blevet sådan, at mændene er lavsindede og tragikomiske figurer, mens kvinderne er ædle heltinder. Et resultat af rødstrømpernes dyrkelse af sig selv. Og af deres året-rundt kampagner om at mændene er chauvinistiske undertrykkere.

    Hvorlænge vil mændene krybe rundt som dresserede mænd?

  20. Af jenni c

    -

    Kristine Lindgaard, 6. marts 2012 kl. 12:37

    Tak for din lille hilsen til mig nederst.
    Du har noget, at ajourføre.

  21. Af M D

    -

    Dejlig friskt pust, tak ASH!

  22. Af Erik Mogensen

    -

    “Hvorlænge vil mændene krybe rundt som dresserede mænd?”

    De mener jo ikke selv at de kryber! De mener de er dygtige moderne mænd – og selvfølgelig får en del af dem også mulighed for at lægge sæd i kvinder (den biologiske mission)
    Det er først når de når op omkring de fyrre år at realiteterne rammer dem. Og vi yderligere kan hæve procentsatsen af Tabermænd.

    Det at skifte til f.eks. asiatiske eller sydamerikanske-kvinder, er også en smagssag!
    Det er rigtigt at f.eks. asiatiske kvinder ikke er så omkostningstunge som f.eks. danske kvinder er, men i princip er enhver kvinde ens. Vi kan ikke bebrejde kvinden hendes natur – vi kan bare gøre os bevidst, og så træffe beslutning i forhold til hvilket liv vi ønsker at leve.

    Tallet for de danske mænd der gifter sig med en kvinde fra et andet land end Danmark, er fordoblet over de seneste år. Dertil skal så lægges de – formentlig endnu flere – der ikke gifter sig men bare lever papirløst sammen. Og det er et rigtig godt alternativ, til de muligheder, den almindelige Per Jensen ellers har, i forhold til danske kvinder – der selvfølgelig bare skal køre den helt ud, nu de er så godt igang 🙂

  23. Af Karl Wilders

    -

    @Tomas Leth

    Du tror vel ogsaa paa, at maends og kvinders hjerne er ens……

    Du kan stoppe dit r-slikkeri for damerne, jeg er sikker paa, at hverken Ulf eller Bjoern her har et problem med deres mor – ej heller mig – men hvis det endnu ikke er slaaende for dig, hvor grotesk det dansk samfund har udviklet sig, saaa….

    Jeg havde en dansk kunde paa besoeg for nogle maaneder siden – en kvinde – indkoebschef for en kaempe kaede i Danmark. Vi talte om det danske kvinde-samfund, hendes bemaerkning var; – “jeg er saa roev traet af det, som kvinde bliver man aldrig mere behandlet – smaa ting som at holde doeren for os, er forlaengst blivet vaekmanipuleret, naar jeg gaar i byen med en mand skal jeg passe paa, at jeg ikke faar et blaat oeje, naar doeren kommer svingende, efter en mand…..”

    Saa din paastand, om at ‘dampen’ er gaaet af det danske kvindesamfund koeber jeg ikke – vi er tvaertimod gaaet over til phase 4, efter at manden nu er blevet afrettet til et intetkoen, skal de sidste kvinder ogsaa have deres tur, saaledes at den perfekte ‘genspaltning’ er paa plads, og ingen mere har sin egen koensrolle……

  24. Af Ulf Timmermann

    -

    Jeg kan kun bekræfte, at jeg havde et fremragende forhold til min mor (årgang 1918), faktisk til alle kvinder i familien, og fortsat har. Nogle af dem havde dog et lidt anstrengt forhold til mig, især til dem der førte an i familiens interne magtkampe. Sådan er det.

    Jeg hørte dem dog aldrig tale negativt om mændene, bortset fra at jeg nogle gange har overhørt, ”vores mænd er ikke hårde nok, de er alt for flinke”.

    Jeg går selvfølgelig ind for ligestilling, men ikke for den skjulte, underliggende agenda, den virkelige, at vi skal være ens – gemme hos i hinandens skørter og bag hinanden.

    Tænkte, da helvede brød løs med Rødstrømpebevægelsen, okay, måske har de et par pointer – men opgav hurtigt tanken – for: Hvis nogle markeringer, dels på arbejdsmarkedet af at vi tilhørte to forskellige køn, dels hvad de ”hjemlige pligter” angik, og delvis hvad påklædning angik o.s.v., ja, selvklart, så tænkte jeg: Hvad skal alt det så erstattes af, hvilke nye markeringer skal træde i stedet, så vi forbliver to køn? – I det øjeblik forstod jeg projektets inderste væsen og formål, det skulle ikke erstattes af noget som helst. Faktisk forstod jeg, hvad det ville ende med: Hvis der ingen forskel er på mænd og kvinder, er der ingen forskel på dag og nat, ingen årstider, intet ansvar, ingen pligter – og i sidste ende ingen forskel på godt og ondt. Ja, hvor vi er endt.

  25. Af Lars Toft

    -

    Hej ASH……

    Du skal være hjerteligt velkommen til et “tænk som en mand” kursus hos mig……Det er faktisk muligt at være sig selv og samtidig være en god far/mor samfundsborger osv……

    Mvh

    Lars (far til fem)

  26. Af Bjørn Holmskjold

    -

    Hvorlænge vil mændene krybe rundt som dresserede mænd?

    Skrevet af F1 Preben JensenJ JensenH, 6. marts 2012 kl. 21:41

    Biologisk er det jo den stærkeste han, der vinder retten til forplantningen, til en stærkere han kommer til. Da det ikke kan være anderledes, så må mændene krybe rundt som frasorterede hanner, der ikke magtede rollen som alfa-hanner.

    Er det svar nok?

  27. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    70 pct af alle skilsmisser involverer børn, herunder døtre…

    Alligevel vil regeringen gøre det endnu nemmere at blive skilt – også for børnefamilier.

    Regeringen er blevet inspireret af antologien “Happy Happy – en skilsmissebog”, hvor den svenske feminist Maria Svealand skriver, at hun opfatter skilsmisser, som den eneste måde at opnå reel ligestilling på.

    Det er endnu et eksempel på, at den feministiske revolution der sine døtre…

    For det Nationale Center for Velfrdsforskning undersøgte for nogle år siden skilsmissebørns livsvilkår, og resultatet var ikke overraskende, at skilsmissebørn hyppigere begår, eller forsøger at begå selvmord, hyppigere får behandlingskrævende, psykiske problemer, samt at de hyppigere misbruger narkotika, drikker mere og ryger mere, end børn, der er vokset op i familier, gør.

    Maria Svealand fortæller samvittighedsløst i Happy Happy – en skilsmissebog, at hun bliver “meget mere tilfredsstillet” efter skilsmissen, fordi hun nu slipper for sine børn hver anden uge, hvilket giver hende bedre tid til at flippe rundt med sit uforpligtende harem af mandlige elskere.

    Svealand skal være glad for, at hun ikke har en datter, ligesom Sveriges tidligere feministiske orakel, Anna Wahlgren, der var kendt som “Sveriges bedste mor”, har.

    Uddrag fra artiklen “Bogen alle taler om i Sverige” af Mette Volander, Jyllands-Posten 4/3 2012:

    “Hele Sverige børneopdragelsesekspert og enemor til ni, Anna Wahlgren, har i over 40 år tjent millioner på i bøger og foredrag at rådgive forældre…”

    “Nu har en af hendes døtre, den 44-årige Felicia Feldt, brudt moderens monolog med en besk bog, der giver et indblik i storfamilien Wahlgrens omflakkende og totalitære familieregime styret af en stadig mere alkoholiseret og lunefuld mor.

    I bogen fortæller Felicia Feldt om en opvækst præget af 18 flytninger på 17 år, emigration til Egypten og dage og nætter, hvor den store børneflok blev overladt til sig selv eller til morens skiftende mænd, hvoraf enkelte udnyttede Felicia Feldt og søsterens spirende seksualitet til at tilfredsstille sig selv.”

    “Vores liv var en stor løgn. Folk så aldrig bagsiden. Mange lukkede deres øjne. For de kunne jo ikke undgå at bemærke drikkeriet, og hvordan det hele sejlede,” siger Felicia Feldt, der ikke kun har skrevet bogen for at bryde morens monolog, men også for at understrege, at hun ikke vil forsones…”

    En af grundene til Felicia Wahlgrens vrede mod sin superegoistiske og tyranniske mor er i øvrigt, at Anna Wahlgren gik i seng med datterens mand, da Anna Wahlgren påstod, at hun ville snakke med datterens mand, for at løse de ægteskabelige problemer, som datteren og manden havde på det tidspunkt!

    Er det feministisk, at svigte sine døtre ekstremt groft, for sin personlige friheds skyld – endda i ligestillingens navn – eller blot egoistisk og hedonistisk?

  28. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Rettelse: Det er endnu et eksempel på, at den feministiske revolution æder sine døtre…

  29. Af Nanna G

    -

    Felicia Feldt er måske i virkeligheden den rigtige feminist, fordi hun bryder tavsheden om et af de største problemer for kvinder, nemlig undertrykkelsen fra andre kvinder. Gid flere vil turde tage det omkostningsfulde skridt det er, at bryde tavsheden. Som datter trækker hun det korteste strå, idet hun jo kun har en mor, hvorimod moderen, Anna Wahlgren jo bare kan søge trøst hos nogle af sine andre børn.

  30. Af Ulf Timmermann

    -

    Især beklager jeg, at sproget blev ‘nivelleret’, sammenkørt ned til mindste fællesnævner, kvindernes, – og, hvad der blev ladt tilbage, fortsat taalt, er blot tomme fraser, tomme abstraktioner, tomme og dækningsløse fraser og abstraktioner, som dækningsløse checks. Basta!

  31. Af Erik Mogensen

    -

    “Rettelse: Det er endnu et eksempel på, at den feministiske revolution æder sine døtre…”

    Eet ted ti høet – no need for rettelse:)

    Og til spørgsmålet; Det er egoistisk og hedonistisk.

    En del kvinder vil straks tænke; “Det er jo præcis som mænd gør. Og bare fordi det er en kvinde, så skal det pludselig være galt!”

    En anden del af kvinder vil tænke, at det selvfølgelig er fædrene til de ni unger der har svigtet deres ansvar – og det er det jo også! Kvinder er ikke i stand til at tage ansvar for meget andet end deres egne umiddelbare behov, og da kvinder er historieløse, har de ingen idé om, hvor de vil hen! De lever fra hånden til munden.

    Tænk tanken, at kvinder ikke længere indgår relationer med mænd.
    Kvinder finder det for omstændigt at føde børn der har en kendt far, og vælger istedet anonym insemination.
    Kvinder fravælger også at føde drengebørn, og resultat bliver over tid, at kvinder i antal stærkt dominerer.
    Mænd – såvel som private virksomheder, er rykket ud af landet. Tilbage er stort set bare kvinder.

    Så skal der rigtig hygges 🙂
    Alle skal de være ansat, på deltid, i det offentlige (Muligvis vil der også ses kvinder der reparerer kloaksystemet, lægger asfalt på vejene, vedligeholder IT-systemer, skifter tage på boligblokke, slagter kreaturer etc) Alle forstår alle i forhold til øv-dage, og alle deler med alle – den ene bager kager og den anden tænder stearinlys og sætter vand over til the.
    Kvinder tilfredsstiller kvinder, seksuelt. Ingen kender som en kvinde kvinders inderste lyster.

    Alt er harmoni.

  32. Af Bjørn Sørensen

    -

    Her en lille hilsen fra Peter Hitchens-The Mail on Sunday -til provinshullet DK:
    ”Børn kommer først-ligyldigt hvor begavet du er.”
    Ingen Britisk politiker ville have turdet sige denne oprørende ting- skønt det er hvad de tænker-men Danmarks statsminister, Helle Thorning-Schmidt, kan.
    Hun mener at det er spild af veluddannde kvinder at de bringer deres egne børn op.
    Fr Thorning-Schmidt, svigerdatter til Neil og Glenys Kinnock, tror at betalte fremmede gør et meget bedre job ved at bringe børn op end højtstående personer som hende. Og det er hvad der bør ske.
    Hvilket fjols. Når hun er en glemt fodnote i en dansk historiebog, vil hendes børn leve videre, uden at have oplevet den specielle udelte og uselviske opmærksomhed som kun en forælder kan give sit barn.
    At opfostre den næste generation er et langt mere ansvarligt og vigtig opgave end at være leder af en mindre EU-provins som i det væsentligste er regeret fra Bryssel.
    Jo bedre uddannet en forælder er, des bedre er det til opgaven.
    Og så måske vil hun undre sig over, når hun kigger tilbage på sit liv, om alle regeringsmøderne og billederne af hende stående ved siden af Angela Merkel er nogen kompensation for den kendsgerning at hendes børn voksede op uden hende.

  33. Af Nanna G

    -

    Erik

    “Kvinder tilfredsstiller kvinder, seksuelt. Ingen kender som en kvinde kvinders inderste lyster.

    Alt er harmoni.”

    Måske du skulle tage det med et gran salt. Også det du ser i pornofilm…
    😉

  34. Af jenni c

    -

    Ulf Timmermann, 7. marts 2012 kl. 06:31
    Det var præcis de homofiles motiv med bevægelsen.

  35. Af hansen www.barenyheder.dk

    -

    Jeg synes simpelthen at det er en falliterklæring af de danske kvinder, at så mange danske mænd specielt i 90erne valgte en udenlandsk kvinde!!

    På hver eneste danske rådhus op til stramningen af udlændingeloven for godt 10 år siden, var der hver eneste lørdag danske mænd der blev gift med en rigtig dejlig ung og lækker, sexede, lille og smart asiatisk eller sydamerikansk pige.
    Specielt er det mig ufatteligt, at så mange veluddannede og rige danske direktører skiftede deres middelaldrende danske kone ud med en ung udenlandsk model..

    Hvorfor gjorde de danske mænd dog dette?

    Og hvorfor er der idag stadig mange danske mænd, der vælger en udenlandsk kone? Er de udenlandske kvinder blot bedre til det hele end danske kvinder er? Er de flottere, mere intelligente, er de bedre til erotik?
    eller hvad sker der lige her?
    Hvorfor vælger en ung dansk taxachauffør eller malerdreng med sin sparsomme indtægt, at rejse hele vejen til Brasilien og finde sig en kæreste her – istedet for at finde een pige fra egen kultur?

  36. Af Ulf Timmermann

    -

    @Jenni C.

    Undrer mig ikke at høre. Forresten, jeg har ikke noget imod lesbiske og bøsser, specielt, gider bare ikke det der med, at det skal være et samfundsanliggende, at de er det. Gider i det hele taget ikke, at det forlanges af samfundet, at det skal tage sig af – og løse – vores eksistentielle problemer, hvad de end måtte gå ud på og som vi hver især bærer på, ”depending on the way you feel that you live” bl.a., som Dylan siger det i ”Dear Landlord”. – Altså bærer på, bortset fra de ganske få, der har et medfødt talent for at sætte sig ved livets bord.

  37. Af Lisbeth Buhl

    -

    Bare ordet Kampdag og hårene rejser sig på hele kroppen. Både gammel- og nyfeminister gør mig flov af mit køn. Afskaf den latterlige kampdag. Og ja, det gamle ord “Kvinde er kvinde værst” er lige så aktuelt som det altid har været.

  38. Af Berit Anita Andersen

    -

    Kære ASH,

    Jeg vil tillade mig, at være uenig i det meste af det du skriver. Og samtidig forundres over, at du kritiserer de selvsamme emner, som du lystigt har blogget dig igennem her på det sidste. Men lad det nu ligge … Kvindekampen startede ikke i 70’erne. Den startede for nu 102 år siden. Den havde 4 meget beskedne ønsker for fremtidens kvinder på sin dagsorden. Rimelige fødevarerpriser, stemmeret, ligestilling i forhold til arve- og ejendomsret og endelig; stop for krigsførsel. Stemmeretten er i hus og ligestillingen i forhold til vores retslige og økonomiske status i samfundet. Men de to andre halter det med.
    Hvis dine røde sko klemmer, vil jeg derfor anbefale dig, at se udover petitesserne og gå direkte til kernen i det her. Hvorfor er DK stadig en krigsførende nation, og hvorfor befinder vi os i en gældskrise, der har fået priserne på helt almindelige fødevarer til at eksplodere?
    Og kast så et blik tilbage på de sidste 10 års liberale hegemoniske styre, og spørg dig selv, om svaret mon ikke kan findes her. Forbrugsfesten, den økonomiske ønsketænkning og manglende realitetssans omkring vækstmulighederne i samfundet. (Jeps, grænsen for vækst er nået).De liberale pælesidderes krigsliderlighed og leflen for Nato.
    Giv dig god tid, og tænk dig godt om. Der er muligvis en sammenhæng mellem den kritik, du møder som liberal kvinde, og den uenighed du harcelerer imod i dit indlæg her. Jeg (jeg taler kun for mig selv, og vil derfor undlade at bruge den ansvarfralæggende vi-form) ønsker at fokus holdes på kvindekampen. Den oprindelige og den ægte. Den hvor lighed, frihed og fællesskab er for alle, og hvor der gennem uenighed dannes forudsætninger for nye fremskridt.
    Det er på tide, at I/de liberale røster i samfundet forstummes, og giv så for helvede Helle T. en smule arbejdsro. Det er sku og fandeme ikke nemt, at lave reformer på en gabende tom statskasse. Den kasse, der på bare 10 år, er blevet sløset væk!

  39. Af Berit Anita Andersen

    -

    PS: Hvor er det pinagtigt, at se alle de indlæg, der omhandler ægteskaber mellem danske mænd og kvinder af anden etnisk herkomst. Hvordan i alverden hænger det sammen med kvindekamp?
    Det er et frit land, og det står alle frit for at gifte sig (eller lade være) med hvem de vil.

  40. Af jenni c

    -

    Berit Anita Andersen, 8. marts 2012 kl. 07:41

    Hvad er det dog for noget sludder, du skriver:
    Det er på tide, at I/de liberale røster i samfundet forstummes, og giv så for helvede Helle T. en smule arbejdsro. Det er sku og fandeme ikke nemt, at lave reformer på en gabende tom statskasse. Den kasse, der på bare 10 år, er blevet sløset væk!

    Hvad rabler du dog om?
    De seneste 10 år er al dansk udlandsgæld blevet betalt.
    Og udlandet skylder Danmark rigtig mange miliarder.

    Og om dit ps indlæg: Når danske mænd viger udenom danske kvinder, er det eddermaneme da et alarmsignal, at noget er rivende galt.

    Er der mere, du har helt galt fat i?

  41. Af Nanna Jensen

    -

    Jo Jenni C. altvidende “hvor kom de penge fra”.
    Ps. hvor blev alle de ekstra penge af.

  42. Af Ole Olsen

    -

    Hvorfor vælger en ung dansk taxachauffør eller malerdreng med sin sparsomme indtægt, at rejse hele vejen til Brasilien og finde sig en kæreste her – istedet for at finde een pige fra egen kultur?

    Det gør han måske fordi de kvinder kender ordet “os”, hvor danske kvinder mest kender ordet “mig”.

  43. Af Hansenorganisationen. ww.barenyheder.dk

    -

    Berit Andersen spørger hvordan emnet danske mænd og udenlandske kvinder hænger sammen med debatten om ligestilling?
    Som kvinde må du da have spurgt dig selv om hvorfor at så stor en procentdel af danske mænd i 90erne fik fx. russiske koner i stedet for danske. Du må da have undret dig over, at der hver lørdag på borgmesterkontoret stod 2-3 præsentable helt almindelige danske fyre og skulle giftes med en udenlandsk kvinde.
    Du kan da ikke have siddet til søndagsfrokosterne i de sidste 20 år med veninderne uden, at I har drøftet dette emne?.
    Og hvilke konklusioner kom i da som kvinder frem til? Den sædvanlige?

  44. Af Kvindekampen, der blev til kvinders kamp mod kvinder | Det bliver en krig at overleve

    -

    […] http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2012/03/04/kvindekampen-der-blev-til-kvinders-kamp-mod-kvinder… […]

  45. Af Suzan Jabary

    -

    Hermansen nævner, at vi skal forholde os til de millioner af muslimske kvinder, der dagligt bliver udsat for undertrykkelse og social kontrol. Ja. Men spørgsmålet er hvordan vi skal gøre det?
    Lad os nu også huske mønsterbrydere, der har været udsat for socialkontrol, og som har givet afkald på familiens traditionbundne og kvindeundertrykkende forventninger ved at flytte hjemmefra og leve et frit liv.
    Når jeg, som én af de kvindelige mønsterbrydere, skriver klummer i damefrokosten.dk, glemmer konservative tilhængere af kvinderettigheder og demokrati at støtte mig. I stedet for at bakke os op omkring vores frigjorthed og kamp for frihed, går de til angreb mod vores familiers værdier, normer og religion.
    På den måde overser de at kæmpe for vore danske frihedsbegreber.

Kommentarer er lukket.