Dansk kunst er blevet en gang Ølstykke i november

Af Anne Sophia Hermansen 54

Platon smed kunstnerne ud af staten, fordi man ikke kan basere et samfund på vanvid. I dag ville han nok have slappet mere af. De fleste danske kunstnere kan ikke gøre en kat fortræd. Desværre.

Gennem de senere år har vi ellers set denne ene kunstner efter den anden blande sig i samfundsdebatten med karske, men dybt forudsigelige udtalelser. Hvis man troede, at originalitet var en del af stillingsbetegnelsen for en kunstner, kan man godt tro om igen. Trump er en idiot, Støjberg er dum, Lars Løkke mangler medmenneskelighed, Pia Kjærsgaard lugter af pis, og alt er i det hele taget bedre i Sverige.

Men det interessante er ikke så meget manglen på indsigtsfulde eller originale standpunkter; det interessante er, at kunsten for en stor dels vedkommende er holdt op med at være politisk. Når Mads Langer prædiker for menigheden i musikkatedralen, ved vi godt, at hans sange ikke handler om flygtningepolitik, men om kærlighed. Det samme gælder Medina. Når hun skammer sig over Støjbergs politik, gør hun det kun, når hun er i ”Pressen på P3”, og vi ser heller ikke Thomas Vinterberg lave film om nationalisme eller flygtningekrisen, men vi ved, at han skammer sig over at være dansker, når han er til pressekonference i Berlin for at præsentere sin film om kollektiver og fri sex i 1970’erne.

Vi ved også, at Suzanne Brøgger hellere vil bo i Sverige, fordi vi er så inhumane og dårlige mennesker i Danmark, men hendes seneste roman handler om hendes sexliv for 40-50 år siden.

Kunsten er ellers en prisme, man kan se samfundet igennem og et oplagt afsæt for samfundskritik. Derfor mente Brandes også, at kunstnere skulle blande sig mere i samfundsdebatten; de kan se tingene fra et anderledes perspektiv, mente han.

Men nej. Få lider så meget under den danske hygge og konformitetskultur som vor tids kunstnere, hvis identitet synes mere bundet op på fællesskab end selvstændighed. Hvor man i Frankrig har flere kulturelle og intellektuelle epicentre, der kan irritere, inspirere og udvikle hinanden, har vi her i Danmark kun et enkelt. Her hersker konsensus og kommercielle interesser.

De fleste kunstnere ytrer sig derfor først, når de er sikre på, at det, de siger, ikke er så kontroversielt, at det kan gå ud over deres brand, bog- eller pladesalg. Dansk kunst er blevet en gang Ølstykke i november og så feel good-agtig, at den fremstår mindre rebelsk end en forsikringspolice.

Så var det bedre i gamle dage. Bjørn Nørgaard sprættede en hest op på en mark som reaktion på Vietnam-krigen. Jørgen Nash brugte havfruemordet til at udstille mediernes sensationalisme, og Jacob Holdt ville med sine Amerikanske Billeder rejse en debat om samfundets undertrykte. Kunst og politisk agenda har for mange kunstnere haft intim sammenhæng, og politik var ikke bare noget, man snakkede om.

Det er ellers i sig selv et politisk statement at være skønånd i et konkurrencesamfund. For det er at være i opposition til ironman-typerne fra den finansielle sektor, til vækstideologien og de talende excelark. Derfor er kunstnere væsentlige, men hvis de også skal tages alvorligt, må de bidrage med væsentlig kunst.

54 kommentarer RSS

  1. Af Jørgen F.

    -

    Vi mangler bla. kunst om frihandlens glæder – “Hip hip hurra! Frihandelsfest på Skagen”
    Eller “En mor fletter sin lille datters hår – og gør hende klar til HPV vaccinationen”

  2. Af Gunnar Olsen

    -

    Mener ASH, at alle nævnte er kunstnere??
    Hvad er kunst?
    Kom med et bud på kunst vs entertainement, – gerne sat i elitær/folkelig/poppulistisk sammenhæng..

  3. Af Uffe Staulund

    -

    Danmark har siden 68’erne blevet et velfærdssamfund for kunstnere som skammer sig over at være danskere, men de er heldige, fordi de kan flygte til Sverige.
    Tag ned og kik på kunsten ved Gentofte Hovedbibliotek, der er de flotteste ‘Hundelorte’ i sort på højkant, og så er de rette ud, men malet flot.

    Det er ikke kunst og kultur, når Aarhus Kulturhovedstad 2017 i en annonce i JP har et usmageligt foto af en ung kvinde, der står fremover bøjet, medens står to mænd med et satanisk smil på læben, medens de forsøger at stikke et plasticrør op bag i kvinden.
    Den ‘kulturelle’ tekst: Hvorfor mon det sker, når man morpher?
    Det er forfærdeligt, at man for skatteyderpenge kan lave en sådan forestilling.
    I disse tider hvor unge piger bliver filmet, medens de bliver massevoldtaget, bliver jeg overrasket over denne uartighed.
    Det er ikke af ingen ting at Århushistorierne er fremkommet.

  4. Af J L

    -

    Hvad med 1864 af Ole Bornedal? Den gav da anledning til debat og kritik fra DF-segmentet.
    /Jesper Lund

  5. Af r. vangkilde

    -

    KUNSTEN ER BLEVET FARVELØS, – og skabt af den politiske danske dovenskab.
    Har Tom Jensen en pointe, – hvor blev “farverne” af, ELLER hvad med lysreklamer , der kan lyse op over det mørke havnevand, eller er københavnerne blevet farveløse ligesom i politik. JA måske ikke som i Dubai eller Shanghai, hvor Perletårnet lyser op med sine cherry farvede kupler..

  6. Af J. Hanse n

    -

    De fleste danske kunstnere kan ikke gøre en kat fortræd. Desværre.
    Skriver ASH.

    Det samme gælder bloggere som ASH.
    LA bestemmer, hvad hun skal mene og skrive.
    Hun forarger ingen.

  7. Af Helge Nørager

    -

    Måske kunsten er rykket til andre former.
    Kagekunst giver en del debat fortiden.

    Realityshows med liberale LA ministre tværes ud over sendefladen, er det ikke et problem. ?

    Eller rettere er det ikke et problem at vores liberale politikkere er blevet så media liderlige at alle talkshows ses som et mulighed for at promovere dem selv og deres modbydelige liberale politik. ?

    Eller er problem kun når kunstnere bliver politiske. ?

    De politiske klovne er åbenbart fritaget for kritik.

  8. Af J. Hans en

    -

    AF J L – 26. MARTS 2017 10:21
    “Hvad med 1864 af Ole Bornedal? Den gav da anledning til debat og kritik fra DF-segmentet.”

    Ja.
    Og voldsom kritik i fascisten Jyllands Posten.
    Herligt.

  9. Af Niels Juul Hansen

    -

    Så kom det forventelige budskab fra ASH og højrefløjen.

    I disse tider vejrer højrenationalister overalt i Vesten morgenluft. Det betyder, som sidste gang i 30’erne, at intellektuelle, kunstnere og religiøse mindretal bliver nedgjort og lagt for had.

    Trump, Le Pen, Wilders og de mange andre højrefløjsledere bliver heldigvis mødt med modstand af det store flertal.

    At kritisere unge danske popsangere for at hyle op om Trump og Pia Kjærsgaard og andre nationalister på en lidt barnlig måde er OK, men både Suzanne Brøgger og Thomas Vinterberg, to store danske kunstnere, har selvfølgelig ret til at sige deres uforbeholdne mening om alt hvad der rører sig i Danmark, og tage afstand fra regeringens politik.

    Omvendt synes jeg, at det er pinligt at høre ASH, som foregiver at have kritiske holdninger, lege mikronfonholder for Pia Kjærsgaard i sit radioprogram. Dansk Folkeparti fik en hel times gratis reklame – for licensbetalernes penge!

    Man må godt være flov engang imellem, ASH.

  10. Af Henrik S

    -

    ASH
    Istedet for at beskæftige dig med , noget så ligegyldigt , som de dårligt uddannende og ubegavede danske pop- kunstnere, skulle du som Københavner , bekymre dig om det tilbud , de socialdemokratiske politikere tilbyder jer og jeres børn , ved akut sygdom i Region Hovedstaden.
    Inden det går helt galt!
    Den 1 januar 2017 døde en 17 årig ung mand helt meningsløs af meningitis efter forgæves at have opsøgt akutvagten 1813 (i god tid).
    Denne vagttjeneste , der normalt kræver højt specialiserede personale , har den socialdemokratiske Region Hovedstaden , erstattet med uprofessionelt personale , for at spare penge.
    Hvor mange er ikke døde af den grund!
    En stakkels jordemor er gjort ansvarlig for denne inkompetance som ledelsen alene er ansvarlig for.
    At lade en jordemor varetage den funktion burde straffes med ubetinget fængsel , uanset hvor mange uautoriserede kurser hun har fået.
    En jordemor har ikke mere sundhedsfaglig uddannelse end en folkeskolelærer.
    Hun har lært at observere gravide og hjælpe med børnefødsler – ikke andet.
    I Norge og Sverige er de i det mindste også uddannede som sygeplejersker , men ikke i Danmark.
    Jeg forstår ikke at i Københavnere finder jer i det og ikke fyrer hele regionsledelsen på gråt papir.
    Gør dog noget I højtråbende inden i selv risikerer at dø af denne inkompetance blandt socialdemokrater , der som sædvanlig tror at alt er ligegodt.

  11. Af Helge Nørager

    -

    Dog har de udskiftet navnet lægevagten, med det mere korrekte 1813, eller akuttelefonen som de kalder det.

    Jeg er sjældent enig med Hr. Henrik S. ( det smuttede vist forleden, der kom hele navnet :), for mig virker de nu mere ægte. ).
    Men i den fremførte kritik er jeg enig, jeg synes at vi burde få lægevagten tilbage, og det som ordet antyder, medfører at henvendelser besvares af en læge.
    Gerne en som er specialuddannet i at modtage forvirrede opkald fra syge.

    jeg vil endda påstå at de besparelser som de forsøgte at opnå, let kunne gennemskues ville give flere udgifter senere, pga. “fejl”, dog ville de udgifter skulle tages fra andre konti.
    Hvorved den simple politikkere logik som går ud på at spare et sted, uden øje for at andre steder opstår der øgede udgifter pga. “besparelser”.
    Igen kan iagttages.
    At det er et sted hvor der, også direkte på tragisk vis kan direkte spores tab af menneskeliv gør det mere sørgeligt.
    Men at forvente en politikker kan se ud over besparelser og se konsekvenser er det ikke lige lovligt meget at forlange. ?
    De tænker jo kun på topskatte lettelser, og lempelser af grundskylden, samt at alle problem skyldes de fremmede.

  12. Af N O Nielsen ( Niller )

    -

    Jeg har lidt svært ved at se hvad det er ASH ønsker sig af kunsten, skal den være provokerende som Jens Jørgen Thorsen var garant for.
    Eller er det snarere et ønske om at genoplive rindalismens kontrol af hvad der er tåleligt for sarte sjæle som politikere og andet godtfolk.

  13. Af Niels Juul Hansen

    -

    ASH – Indlæg i filter.

  14. Af jørgen pe

    -

    Det er svært at komme igennem mediernes censur-mure. Original, skarp og afslørende kritik er oftest uønsket, hvis den kommer fra folket. Derfor promoverer man de tandløse og tamme, de veldresserede og de uoriginale/overfladiske/radigale kunstnere når det gælder samfundskritik. Og bl.a. derfor er vi på vej mod svenske tilstande.

  15. Af j pe

    -

    Vi var nogle stykker som på et tidspunkt henvendte os til en række aviser for at gøre opmærksomme på nogle fuldstændig skandaløse forhold på et bestemt hospital. I første omgang virkede journalisterne venlige og meget interesserede, og forsikrede at det bestemt var noget de ville tage op. Og det aftaltes at vi skulle ringe tilbage. Blandt de kritiske røster var både pårørende, vagtlæger, praktiserende læger, politifolk og falckmænd, så der var masser af substans, vidnekraft og konkret indhold i klagerne over hvordan hospitalet sjoflede alvorligt syge patienter. Med grufulde lidelser og adskellige unødvendige dødsfald til følge. Men der kom aldrig een linje i aviserne om de skøre, uhyggelige og dræbende tilstande på det pågældende hospital. Når vi ringede tilbage, var det umuligt at træffe de pågældende journalister. Åbenbart ønskede man at tage andre hensyn, politiske og “overordnede” hensyn. Hensynet til ulykkelige og fortvivlede patienter og pårørende betød åbenbart intet.

    Men også journalister kan jo blive syge og ramt af vold eller ulykke. Det er også i redaktørers interesse at vi har et velfungerende sundhedsvæsen. Hvor længe vil de blive ved med at save i de grene de selv sidder på?

  16. Af Jakob S. Rasmussen

    -

    Adolf Hitler var som bekendt en mislykket kunstmaler.

    Han var bestemt ikke en dygtig maler, men han var bedre end sit ry; han var rimeligt tæt på, at komme ind på Kunstakademiet i andet forsøg. Han var dygtig til, at male bygninger og byscenerier, men ret dårlig til, at male mennesker.

    Men alligevel betragtede Hitler sig selv som et miskendt geni, som så mange andre kunstnere.

    Han forstod ikke, at halvdygtige malere, som ham selv, der malede realistiske billeder, var blevet udkonkurreret af fotografiet, der løste den samme opgave meget nemmere, hurtigere og bedre; han gav “det åndelige forfald” i Tyskland skylden for sin fiasko som kunstner, og han gav jøderne skylden for det åndelige forfald.

    Den mislykkede kunstner, Hitler, var med andre ord stadig en forvirret sværmer, der ikke forstod,. hvad der foregik, da han blev en magtfuld diktator, der brugte koncentrationslejre til at rense Tyskland for de elementer, som den mislykkede kunstner gav skylden for sin fiasko…

  17. Af j pe

    -

    Læs selv bogen “SUNDHEDSVÆSNETS STORHED OG FALD”, om sundhedsstyrelsens skandaløse svigt ti år i træk, om brutal behandling af kræft- og hjertesyge i “arbejdsprøvninger”… læs om “Mordet på psykiatrien”, om patienters skrækkelige oplevelser, om hvordan ignorering af pårørende koster liv, om skandale-“salget” af danskernes beskyttelse mod smitsomme sygdomme (til saudiarabien/islamister), om hvordan IT-skandaler koster liv, om hvordan en række “reformer” og nedskæringer som R, S, V og DF mfl. har ansvaret for, har påført patienter og pårørende et hav af tab, lidelser og ubehageligheder. Og de nye “superhospitaler” har også medført tragedier og trælse problemer. Mest er der tale om bluff og humbug, for titusinder af patienter og pårørende har fået ringere vilkår efter afskaffelsen af de lokale hospitaler og skadestuer.

    Den politiske højborg, DR og tv-stationerne mv. har svigtet hele vejen igennem når det gælder danskernes sundhed, liv og helbred.

  18. Af J. Hanse n

    -

    De fleste kunstnere ytrer sig derfor først, når de er sikre på, at det, de siger, ikke er så kontroversielt, at det kan gå ud over deres brand, bog- eller pladesalg.
    Skriver ASH.

    Her tænker ASH nok på højrefløjens hadeobject nummer 1, Carsten Jensen.

  19. Af J. Hanse n

    -

    De fleste kunstnere ytrer sig derfor først, når de er sikre på, at det, de siger, ikke er så kontroversielt, at det kan gå ud over deres brand, bog- eller pladesalg.
    Skriver ASH.

    Her tænker ASH nok på højrefløjens hadeobject nummer 1, Carsten Je nsen.

  20. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    “De fleste kunstnere ytrer sig derfor først, når de er sikre på, at det, de siger, ikke er så kontroversielt, at det kan gå ud over deres brand, bog- eller pladesalg. Dansk kunst er blevet en gang Ølstykke i november og så feel good-agtig, at den fremstår mindre rebelsk end en forsikringspolice.

    Så var det bedre i gamle dage. Bjørn Nørgaard sprættede en hest op på en mark som reaktion på Vietnam-krigen. Jørgen Nash brugte havfruemordet til at udstille mediernes sensationalisme, og Jacob Holdt ville med sine Amerikanske Billeder rejse en debat om samfundets undertrykte. ”

    Dengang var det ufarligt, at provokere religiøse fundamentalister, og andre falske autoriteter; men det er det ikke længere.

    Jens Jørgen Thorsen malede også et respektløst billede, hvor bla. Muhammed optrådte, til et foredrag om kunst, som han holdt på en højskole.

    En af eleverne, som Thorsen holdt sit foredrag for, blev så provokeret af Thorsens Muhammed-billede, at han overfaldt kunstneren med en saks; og det overfald markerede den provokerende uskylds ophør, selvom igen opdagede det dengang.

    Drengen, der overfaldt Thorsen, havde selvfølgelig muslimsk baggrund.

  21. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Ash’s ide om kunst er en korrupt v -la revisor..

    Borgerlige forstår ikke kunst, samfundskritik. De er købte lakajer uden ide om kunst og samfundsforhold.

  22. Af N O Nielsen ( Niller )

    -

    Tilbage til de gode gamle dage hvor herrer lettede på hatten når de mødtes og fruentimmere tav i den offentlige debat.
    Alt sammen så nydeligt og konformt og her ses ikke med milde øjne på det der kan virke afvigende og stødende .
    Billedlig talt er det vel klunketiden og dens forlorne ramme om hverdagen, med naturalistiske malerier på væggen og alskens nips placeret rundt omkring der stadig drømmes våde drømme om, i visse borgerlige kredse.
    Hvor ophidsende – gab!!!!!!!!

  23. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Salig Robert Storm P. Har dig været evig inspiration for alle-os-andre ! “

  24. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    SVAR ! –Jamen Niller ! –Var det nu alligevel ikke ret hyggeligt ! –Det startede med Robert Storm P. –og lille Ping ! –Humor har båret mangen depressiv dansker (kunstner) ud af mørket ! –Ikke sandt ?

  25. Af N O Nielsen ( Niller )

    -

    Sandt nok Teddy – humoren er det bedste redskab til at lette en stemning, når rammerne bliver for snævre- det var det salig Storm P så i sin tid , og kunne få frem med sin pen og underfundige tekst.
    Som da den skæggede kunstner iført højhalset islandsk sweater drøfter sit maleri med en bedsteborger.
    Kunstneren siger det er ligesom maleriet mangler balance og bedsteborgeren svarer har du prøvet at hænge det på to søm.

  26. Af Maria Due

    -

    For at muntre redaktøren og andre lidt op poster jeg en lille perle fra vores barndomsby. Læg især mærke til, hvordan honoratiores kommer susende ud af domkirken med bykongens kiste. DER MANGLER IKKE NOGET, kan man roligt sige! Og der er en egen pragmatisk maskulin charme over den måde, den bliver PROPPET ind i rustvognen, som er ved at sprænges af pynt. Det løse proppes efter, og siden SLÆBES hele molevitten hen til graven. No fuss og ikke et ord om barselsorlov og al det andet.

    http://aarhusfilm.dk/video/49226778

  27. Af j pe

    -

    At samfundet bevæger sig i en mere og mere rå og fascistisk retning, er vel ret klart for de fleste. Men hvor mange vælgere forstår at de selv (ellers deres kære) kan blive offer for den menneskefjendske udvikling nårsomhelst og hvorsomhelst? Men det er sådan det er, for partiernes forrykte og asociale politik har bredt sig til samtlige områder i samfundet, og hvad enten man har et job eller ej, hvad enten man har et godt helbred eller ej, hvad enten man har sin familie endnu eller ej, så kan man snart blive offer en fyringsrunde eller for politiske, bureaukratiske og juridiske udskejelser….. for sundhedsvæsnets kolossale nedtur….. eller for den mangedoblede kriminalitet mv. Danmark er et samfund præget af opløsning og forfald, og R, V, K, S, SF og DF er de hovedansvarlige. Se 12.54, 13.21, den korte og snapha.

  28. Af j pe

    -

    At samfundet bevæger sig i en mere og mere rå og fascistisk retning, er vel ret klart for de fleste. Men hvor mange vælgere forstår at de selv (ellers deres kære) kan blive offer for den menneskefjendske udvikling nårsomhelst og hvorsomhelst? Men det er sådan det er, for partiernes forrykte og asociale politik har bredt sig til samtlige områder i samfundet, og hvad enten man har et job eller ej, hvad enten man har et godt helbred eller ej, hvad enten man har sin familie endnu eller ej, så kan man snart blive offer i fyringsrunde eller for politiske, bureaukratiske og juridiske udskejelser….. for sundhedsvæsnets kolossale nedtur….. eller for den mangedoblede kriminalitet mv. Danmark er et samfund præget af opløsning og forfald, og R, V, K, S, SF og DF er de hovedansvarlige. Se 12.54, 13.21, den korte, snaphanen og merkels migrant crisis.

  29. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er kunst vel blot et spørgsmål om, hvor på top 10 listen af andre klaphatte, en given profession ønsker at placere sig? Brugtbil sælger, politiker, journalist eller kunstner 🙁

  30. Af Ole Frank

    -

    JSR – det er for billigt at sammenligne hitler med dagens kunstnere. Du glemmer belejligt i dit åndssvage indlæg, at det hitler gjorde ikke var en mands værk. Socialt set var hans håndlangere alt fra den lavere middelklasse og opefter, borgerlige, der så deres økonomiske vilkår i frit fald.

  31. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Satirens kunst er den fineste ” ! –Den ikke kun kræver håndelag, der kræves også nedarvet talent –Og ikke mindst mod ! –Thi det er den farligste –og mest livsfarlige metiér !—I – Og med AT : politikerne har indsluset en menneskeart, der stærkt afviger fra “den kultur-kristne” ! –Så er disse muhammed-danske Mellemøstlige individer ikke til sinds, at grine af “humor-tegninger ” ! –Det går deres ære for nær !–Skønt de islamiske personager ikke har problemer med danskernes ære ! –Ejheller har det mindste imod, at leve af danskerne ! –En mærkelig form for vanære ! –Ikke sandt ?

  32. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt første gang jeg er blevet censureret med et relevant indlæg til et andet relevant indlæg på ASH blog.

  33. Af Jens Ellekær

    -

    Der kommer altså ikke megen diskussion om kunstens væsen, om hvad dagens danske kunst er, og hvad den burde være, ud af disse blogkommentarer.

    Men jeg vil for mit vedkommende da gerne gøre det klart, at jeg hverken betragter Bjørn Nørgaards hesteslagtning, Jørgen Nash’ havfruehalshugning eller Jacob Holdts fotos af forarmede amerikanere for kunst.

    Kunst er for en stor dels vedkommende form eller æstetik. Det frie udtryk er ikke kunst, men – ja, netop blot et frit udtryk. Først når udtrykket tvinges ind i en form, når det bliver underlagt restriktioner, kan det det blive til kunst. Det er måske derfor kunst på sin vis trives i repressive regimer: Kunstneren er tvunget til at underlægge sig formelle krav, til at blive subtil i sit udtryk.

    Lad mig illustrere dette med Edward Albees drama “Hvem er bange for Virginia Woolf?” – formentlig et af de mest opførte teaterstykker i sidste halvdel af det 20. århundrede. Er det et modernistisk drama? Det er i hvert fald karakteristisk ved, at det overholder de klassiske krav til dramaet: tidens og stedet enhed. Handlingen foregår over en enkelt aften i en dagligstue og på græsplænen foran huset; personerne er begrænset til fire. Det er ganske voldsomme følelser, der kommer til udtryk i spillet om illusion og realitet mellem de fire personer – men Albee opløfter dramaet til kunst ved at forme det efter klassiske, æstetiske k.rav. Al virkelig kunst er i denne henseende konservativ.

  34. Af Bjørn Sørensen

    -

    Når man nationaliserer kunsten, bliver den derefter, for nationaliserede kunstnere er ikke tøjlesløse, men dresserede aber.
    Den skeløjede Jacob Holdt ville med sine Amerikanske Billeder rejse en debat om samfundets undertrykte, uden at sætte sig ind de virkelige realiteter. Han fortæller kun den halve sandhed.
    Åndspygmæen, det politiske blålys, rendestenskunstneren Carsten Jensen, som endnu ikke har lært at vaske og barbere sig. Kan man tage sådan en karl højtideligt?
    Hans ydre ligner til forveksling den beskidte tunge han bruger til tilsvining af dem der mener noget andet. Men han er jo det forstokkede kleresis darling, for så kan man tillade sig alt det, som de anklager andre for.

    Sande kunstnere er øjenåbnere.

  35. Af Kjeld Flarup

    -

    Kunsten ved godt hvilken hånd der fodrer den.
    Derfor ser vi aldrig kunst med titlen, staten prygler produktiv borger.
    I stedet er borger tisser i sin egen sukkermad meget populær.

  36. Af Thomas Bockmann

    -

    @ash. Fra nyere litteratur har vi Asta Olivia Nordenhof og lars skinnebak. Fra billedkunsten er der superflex, John kørner, Jeanette ehlers og Jakob Kolding. Fra filmen er det vel værd at nævne Per fly, Erik Clausen og Bornedal. Lidt tungere med musikken da den er båret af pop, men tænker at den er ude på de små scener og klubber. Tror måske bare at du kigger de forkerte steder og læser de forkerte bøger.

  37. Af helle nyberg

    -

    Thomas Bockmann har nævnt nogle vigtige kunstnere. Jeg vil særligt fremhæve Bornedal som fik en orkestreret, møgbeskidt behandling. At filmen visse steder var idylliserende overskygger ikke det faktum, at den i andre sekvenser nåede højder, der er sjældne i dansk film – og leverede et så kontroversielt – og berettiget – angreb på den danske selvforståelse, at Bornedal jo måtte slagtes.
    I dansk litteratur har vi to store navne, som gør ASH´s kronik til skamme og både er store kunstnere og hvasse samfundskritikere, det kræver bare en smule koncentration at læse begge, netop fordi niveauet er ud over det sædvanlige – men det lønner sig, så her er mit råd til ASH. Tag dig tid til Jens Smærup Sørensen og Vibeke Grønfeldt. Det lønner sig.
    Men ville naturligvis i nogen grad overflødiggøre din kronik.
    Som jeg da heller ikke kan tage helt alvorligt.

  38. Af Gert Hansen

    -

    Hvordan kan det overhovedet interessere nogen, hvad såkaldte ‘kunstnere’ som Mads Langer og Medina måtte mene politisk? Eller Niels Hausgaard, Ghita Nørby m.fl.?

    Selvfølgelig har de ret til at have deres personlige politiske meninger – men det gør dem ikke til offentlige orakler. Der er jo masser af andre befolkningsgrupper der også har deres private politiske meninger – brugtvognshandlere, slagteriarbejdere (en ‘uddøende’ gruppe), ansatte i kommunernes Vej & Park, m.m.fl. Deres meninger er vel lige så interessante for offentligheden, som disse pop-‘kunstnere’.

    Det er ikke overraskende at denne gruppe gerne vil have noget ‘presse’, mere at journalister og seriøse medier finder, at det kan have offentlig interesse.

  39. Af Niels Larsen

    -

    Godt, du bringer det frem. Jeg har aldrig brudt mig om det lugt, der står om Pia Kærsgård.

  40. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    SVAR ! Niels Larsen ! –Sandt nok, men det kreperlige ER : At hun har taget “fusen på os-alle-sammen –og hæver den største off. hyre –næst-efter dronningen ! –Ikke så mærkeligt, at vi har kvalme ! “–Gad vide om de ulykkelige danskere kommer over den ualmindelige nedladende behandling –der kommer oppe fra Christiansborg ?? –Plat og humbug er også de såkaldte yngre ” Jungle-coders –dyre-drenge ” –Der alle har fået en dyr skatteborgerbetalt udd. i Danmark ” –Men som sidder og svindler efter alle kunstens regler –fordi de bruger deres IT-uddannelser til, at skade både Danmark og danskerne ! –Godt at X-politi-undersøger –Efterhånden har fået tid til i sit otium i Spanien ! –AT : Skrive bøger om, hvad de dyre unge-mænd foretager sig ! –Hvis ikke danske skatteborgere føler sug snydt og bedraget af både S.U. gratisterne –og “den dybt-sovende –Politiker-stab ” ! –Så er der jo noget, der er helt – helt galt !—Vi sætter vores lid til X- Frank Jensens –bog-udgivelser ! –Der kommer helt sikkert artige ting frem i lyset !

  41. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Appropos ! –Er de “dumme ” –Oppe på B & O ? –Eller er de blot meget – meget naive ???—Frank Jensen er på pletten i sine bøger ! –De “artige afsløringer ” ! Ser vi frem til i hans fortællinger fra det virkelige kriminelle miljø i Thailand ! /kontra Danmark !

  42. Af Flemming Hansen

    -

    Hvad er forskellen på et epicenter og et center?
    Svar: I denne sammenhæng er der ingen forskel, men epicenter lyder jo lidt teknisk og fylder mere. Forskellen mellem et center og et epicenter er relevant i forbindelse med et jordskælv.

  43. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Dagens kunstnere i DK er muligvis ikke så geniale, at vi vil kunne kende forskel på politikerne og medierne, vi bliver fyldt med til overmpl hver dag, hvis vi ikke lige selv besemmer os for at dæmpe musikken derfra.

    Mere af den slags, dvs ude løsninger, er der ganske enkelt ikke brug for – enkelte debatterer i mediere, andre som Grøndal er et miskendt genig i DK, forlyder det – og andre er for elitære, da vi ikke er en nation, der særligt læser digte – og slet ikke læser de gamle forfattere.

    Det hele er nemlig sagt før og behandlet rigeligt inden for også kunsten, så vi gider muligvis heller ikke noget nyt som var det naboen der fik ørenlyd og meddelte sig – alt så ganske almindeligt altimens verden synes at både blive og være mere og mere kompleks.

    De danske nulevende kunstnere vil ikke kunne finde ud af noget genialt, og kunne de endog forsøge sig, så ville vi ikke forstå dem alligevel – men blot konstatere, at alt er for en mulig forståelse ved det gamle og blot værre i en nymodens indpakning.

    Vi vil nemlig ikke andet, vi kan ikke andet end at høre på og være udsatte – fordi ingen gider lytte til de få, der kunne have en pointe til forandring. Og – i det store udland, så risikerer folk virkelig deres liv og lemmer, hvis de mæler alle de selvbestaltede paver imod.

    En ny revolution i Rusland, selv om folk strejker vildt, bliver heller ikke til noget, får vi at vide, fordi det vil alligevel ende med koruption en masse og ende i langt værre forhold, så Putin er for dem trods alt stabilitet.

    Så – der fængsels, tortureres bredt, aflives, kriges mm – så det kræver andet end en dansk forfatters udskejelser. Det kræver snart hele befolkningers vovemod og stemmen imod de selvbestaltede paver’, hvor de netop stemmer i mod sig selv uden at kunne se det, hvis de stadig vil endog deres eget og deres medmenneskers bedste, så er det ikke tyranner a la den stærke mand type.

    Men – de gode ledere bliver jo ofte også hurtigt dræbt i denne verden, hvis de vil andet end totalitært skidt og møg, så de selv kan leve i rigdomme på miliarder af menneskers bekostning, hvor det går hedest til.

  44. Af Johnny West

    -

    Hej ASH

    der mangle vist ikke noget – hvorfor så ikke dele. Måske er det magten der mangler at blive delt, eller rettere fordelt.

    PS. Så blev du skilt igen = endnu en plovmand i min retning 😉

  45. Af poul boie pedersen

    -

    Mon ikke man skal se ASH’s tankesø om kunstnere i forlængelse af hendes spørgsmål om, hvorfor kunstnere ikke går ind for en stram flygtningepolitik. Selve tankeeksperimentet er da spændende nok, men formuleringen antyder, at når kunstnere ikke bakker om op det højreorienterede nationalistiske eller populistiske projekt, er de dadelværdige og krysteragtige. I virkeligheden handler indlægget nok snarere om en misanbragt misfornøjelse med, at LA’s og DF’s indtil enøjethed grænsende generaliseringer ikke hyldes af vestegnens sangerkor, danskpoppens koryfæer eller littearternes klub.
    Den helt store forskel på det kulturelle Parnas og populisterne og de teologiske egoister
    på den anden side ej jo de skrækkelige generaliseringer, som vi dagligt fodres med i medierne fra den kant.
    Kunst og litteratur beskæftiger sig primært med indsigt i individet som et psykologisk objekt og et produkt af sine omgivelser. DF beskæftiger sig nærmest udelukkende med indvandrere som gruppe uden individuelle karakteristikker og LA taler om alle under middelindkomster på over 1 million som arbejdskraft, dovne, hvis de er ledige, og i enhver henseende “selv ude om det” – personer, der snylter på de, de der har pengene.
    Vi taler om den omfattende menneskelige indsigt i modsætning til de flade og banale generaliseringer, med den klare bagtanke, at berige sig enen på penge og magt, eller stemmer til valget. Denne tendens har vi helt utvetydigt oplevet med Støjbergs lagkagestunt, der er en opvisning i afstumpethed, når den stramme flygtningepolitik går fra at blive opfattet som en trist nødvendighed til at være en hoverende skryden overfor den ulykke, der har ramt de mest udsatte mennesker i verden.

    fra den side e

  46. Af J L

    -

    Gert Hansen
    Du stiller spørgsmålet om hvordan det overhovedet kan interessere nogen, hvad diverse såkaldte ‘kunstnere’ måtte mene politisk. Det samme spørgsmål kunne man stille om såkaldte ‘politikere’. f.eks. dem i folketinget. Hvorfor skulle deres politiske meninger være så interessante blot fordi de sidder i folketinget.

    /Jesper Lund

  47. Af Finn Larsen

    -

    1864 var kunst af høj klasse med stikpiller til dansk nationalisme, når den er dummest.

  48. Af Finn Larsen

    -

    Skulle man kritisere en proffesion for noget må det være journalister, der forsøger at forsvare Donald Trump.
    Der er ikke noget “men” i forbindelse med denne mand. Bare en ryggesløs svindler, der ved vanvittigt sammenfald af begivenheder er havnet i verdens mest betydningsfulde embede.

  49. Af Ole H

    -

    Dejligt at ASH endeligt siger tingene som de er – Pia K (og hele DF og deres vælgere) lugter af pis, da det er det de er fulde af og drikker morgen middag og afte.

  50. Af J Nielsen

    -

    “Vi ved alle at Trump er en idiot, Lars Løkke mangler medmenneskelighed, og Pia Kjærsgaard lugter af pis.”

    Jeg vidste ikke at P. Kjærsgaard lugter af pis. Man lærer noget nye hver dag.

Kommentarer er lukket.