Som Jørgen Leth

Af Anne Sophia Hermansen 46

De senere uger har jeg udviklet et mellemstort crush på Jørgen Leth, der er glad for, at han hedder Jørgen og ikke Jørn. Hver dag mellem 12 og 13 svarer han på alt i sin brevkasse på Radio24syv, men er ofte gnaven og glemmer spørgsmålene undervejs. Selvoptaget, javist, men ikke selvhøjtidelig og helt uinteresseret i at tænke på døden. Eller på, hvad »man« skal gøre i forskellige situationer, for Jørgen Leth er ingen »man«.

Mange lyttere beder ham om råd, men jeg er ikke psykolog, siger han. Ikke noget orakel, men jeg kan fortælle, hvordan JEG har det med tingene. Og så fortæller han ellers, hvordan han har det med togture, vand, Proust, parodier, ensomhed, morgenbuffet, kokkens datter, telefoner og Haiti og med Hemingway, cykelsport, poesi, Fausto Coppi, kvalitet og kvinder. En lytter spørger: Hvorfor knapper man kun den øverste knap på en blazer? Jeg er Jørgen Leth, siger han, jeg knapper den, hvis jeg har lyst, ellers gør jeg ikke, og jeg har også tit skjorten uden på bukserne.

Generøst deler han ud af idiosynkrasier og livserfaring – uden tøven eller vaklen undervejs. Jørgen Leth er ganske vist forfatter, cykelkommentator, æstetisk trendsætter, filmskaber og meget andet, men han er først og fremmest sig selv, og det er både det, der vækker begejstring – og vrede.

»Small-talk skandale« og »en fuser af de alvorlige« har jeg set flere gammelfeminister M/K skrive på Facebook kombineret med »don’t disturb the bro’s bonding«, fordi alting jo kan føres tilbage til et mandenetværk. Måske er det kridhvide patriarkat usynligt, men det er der – ligesom lyserøde elefanter.

Jørgen Leth er givetvis ligeglad. Ligesom han er ligeglad med at give råd til at komme overens med midtvejskriser. For han aner ikke, hvad en midtvejskrise er, og da et par kvindelige lyttere spørger, hvordan man får en kæreste, svarer han, at det må de da selv finde ud af.

Brevkassen er således en anti-brevkasse, der handler mere om Jørgen Leth end om lytternes spørgsmål, og det er der mange, der raser over, men som han selv siger: »Hvis man ikke er optaget af sig selv, hvem skulle så være det?« De svar, der kommer, er altid ærlige og lidt krukkede.

Enkelte balancerer desuden hårfint mellem det banale og det geniale, som da en lytter spørger, om han kan lide katte:

»Nej, jeg er ikke specielt vild med katte. Det må jeg sige, det er jeg ikke, det er jeg ikke. Vi talte om en kat i går, nemlig den kat, der optræder i Godfather, scenen med Marlon Brando, det er den eneste kat, jeg godt kan lide […] den er meget selvstændig. Den har magt, det kan man se; Den måde, den bevæger sig på, den måde, Marlon Brando som Godfather behandler den på, med respekt, med sine hænder, helt specielt. Men ellers er jeg ikke tiltrukket af katte overhovedet – heller ikke af hunde for den sags skyld. Men det er da okay, jeg har heller ikke noget imod dem, det er ikke sådan. Men den dér kan jeg specielt godt lide; jeg tror også, der i en James Bond-film engang har været en spændende kat. Jeg kan lide katte på film, men ikke rigtig i virkeligheden.«

Det fascinerende ved Jørgen Leth er, at han forholder sig antropologisk til alle de ting, han møder. Sansende, observerende, registrerende. Og at han er skamløst selvudleverende kombineret med at være i besiddelse af en naiv uskyld, der kaster et forsonende skær over alle hans udbrud og de mange ting, der kan irritere ham. Han savner de gamle telefoner, så han kan smække røret på. Han savner også at smadre noget, skrivemaskiner f.eks.

Men han kan næppe savne opmærksomhed efter at have stillet sig til rådighed en time dagligt på Radio24syv, hvor opdraget er, at lytterne kan spørge om – og får svar på alt.

I et interview her i avisen spurgte en journalist for nylig, om ikke en brevkasse hører til et damebladsunivers:

»Jeg er sgu da ligeglad med, hvad man kalder det. Hvis kvaliteten er okay, så er det jo ligegyldigt, hvilken genre det er, eller hvilken kategori det puttes ned i i andres øjne. Det rører mig en høstblomst. Jeg tager det på min måde. Som Jørgen Leth.«

Sådan. Jeg er fan.

46 kommentarer RSS

  1. Af Niels Lauritsen

    -

    Tak for denne blok. Hvor skønt, hvor flot. Respekt.

  2. Af søre.n Sørensen

    -

    »Hvis man ikke er optaget af sig selv, hvem skulle så være det?”

    I år 2000 stod jeg under et præsidentvalget i Haiti under Jørgen Leths konsulat..Jeg var ankommet pr. tilfælde der under valget..Da vi ankom i bussen fra den dominikanske republik nægtet de dominikanske handels kvinder at træde ud af mini bussen og en større mængde af unge mænd uden gode intentioner havet samlet sig omkring minibussen..faktisk omkring 2o stk. Og jeg var enig med dem i at vi ikke forlod bussen men de kørte den direkte igennem til hotellet foran..Hvilket vi så gjorde..Da mørket kom startede skyderierne og næste morgen lå døde overalt udenfor hotellet..Jeg talte mindst 20 der omkring..Men gik alligevel rundt omkring port au prince den dag..Næst aften det samme men endnu værre..Jeg bestemte mig for at droppe mine planer om at rejse rundt om haiti og forsøge at komme ud af landet lynhurtigt..Men ved grænseovergangen fortalte de mig ved indgangen at grænsen var lukket i 3 dage pga af præsidentvalget..Jeg opsøgte konsulatet for at få råd…Ud træder Leth fra balkonen ovenover konsulatet-han var mig ukendt da-og sagde uden at lytte til et ord jeg sagde “at han ikke havet tid til at hjælpe mig”..Sagt helt febrilsk og smækket døren i..

    Leth, Du er sgu et usselt menneske..Jeg kan godt finde ud af at passe på mig selv…Men jeg har ingen respekt for dig og din person. Og får det aldrig..Du burde have brugt 30 sekunder på at rådgive mig..Du blev endda betalt for det..Og uden tvivl var jeg den eneste Danskere der overhovedet opsøgte dig den dag.

    Lars Von Triers stunt med herremands måltidet der, iblandt den sultende pøbel i haiti var genialt. Lige akkurat den forhindring Leth aldrig ville kunne overkomme..

    “Men ellers er jeg ikke tiltrukket af katte overhovedet – heller ikke af hunde for den sags skyld. ”
    Jørgen Leth

    Og tager kokken som lyst..Ja, et usselt menneske er du..Dit jammer om dine tabte værdier efter jordskælvet er alle ordentlige mennesker ligeglade..Hvis du tabte meget der, har du fortjent det.

    Jørgen Leth er et svin…

  3. Af Bent Coff

    -

    Læser normalt dine blogs, men kan ikke helt forstå, hvorfor du har skrevet denne her. Jørgen Leth er som kattene, han ikke kan lide, sgu` sin egen. Men det er da intet nyt i.
    Relevans ???

  4. Af t. sørensen

    -

    Jørgen Leth er en finurlig og rar person at lytte til. Ikke højtravende, men alligevel philosofisk og interessant at høre på. Et godt indslag på 24/7.

  5. Af søre.n Sørensen

    -

    Dog er jeg forholdsvis glad for dokumentaren han lavet om Tavi i Tonga..Har været i Tonga og mødt folk der kendte Tavi, endda medlemmer af den kongelige familie der-ikke svært at møde dem… og endda boet på en Ø i flere uger, overfor en vulkan Ø som tavi boet på..Besøgte øen der..Helt sindsygt at han boet der, et stykke tid..Selv de lokale holdt kun til det i få dage..Leth misbrugte dog Tavi, og forstod aldrig hans storhed på Tonga..Hans dokumentar-interessant som den er , da emnet er tavi og derfor ikke kan gå galt-er yderst dårlig lavet alligevel dog..

    Det hele drejer sig om person angreb mod Tavi, og mindre om hans betydning, liv og indflydelse..

  6. Af søre.n Sørensen

    -

    “det perfekte menneske” er vel det eneste Leth har lavet af værdi?

    Kun det mest uperfekte menneske, kan jo lave det perfekte menneske?

    Hans cykelløb dokumentarer som jeg også har set,,,vrøvl..Ævl..Leth lærte aldrig George Orwell at kende uden tvivl..
    http://www.orwell.ru/library/articles/spirit/english/e_spirit
    ……

  7. Af Niels Lauritsen

    -

    Jeg ser at 4-5 af hidtil 7 kommentarer til denne blog er fra en vis Sørensen, som ikke er særlig begejstret for hverken denne blok eller Jørgen Leth, hvilket jo er i orden, Men der indfinder sig en vis tvivl om han er normalt funderet, Eller blot har til sinde at hive denne blok, og dennes tema Jørgen Leth, ned i sølet, hvad det ikke fortjener ud fra hans førte fiktive argumentation, Helt ærligt, jeg betvivler at Sørensen har sine mentale funktioner normalt i brug, hvilket gør at det er svært at have respekt for kommentarer til artikler og blogs som hans. Jeg ved at det er en tung påstand at komme med, så jeg er villig til at undskylde og æde min hat hvis jeg er galt indstillet. Jeg har haft 3 kommentarer på 6 måneder. Sørensen nok 3-5 dagligt, vil jeg løst gætte på. Der er tilsvarende andre kommentatorer til bloggere her, som kører i samme rille. Det er synd at kommentarer og debat domineres af disse rygmarvs kommentatorer.

    .

  8. Af Henrik S

    -

    Rigtigt ASH
    I denne tid har vi virkelig brug for forbilleder som Leth.
    Ærlige mennesker der siger , at de tænker på sig selv , uden at ønske andre noget ondt , men som bare er ligeglade med hvad andre mener.
    Jeg er så træt af alle de dødsyge , hykleriske “humanister” der dæmoniserer alle andre i deres egen hellighed.
    Personer som søren sørensen trænger virkelig til at få fortalt , at dem har man ikke tid til. Der findes vigtigere ting end dem her i verden.
    Leth er vel det nærmeste man kommer en ikke-venligboer , dvs et rigtigt menneske.

  9. Af J. Hansen

    -

    Af Niels Lauritsen – 17. januar 2016 3:47
    “Jeg ser at 4-5 af hidtil 7 kommentarer til denne blog er fra en vis Sørensen, som ikke er undskylde og æde min hat hvis jeg er galt indstillet. Jeg har haft 3 kommentarer på 6 måneder.”

    Hvad med de hundredevis af kommentarer som Niels Lauritsen skriver i navnet P. Jensen og lignende.

  10. Af r. vangkilde

    -

    LIVSRYTMEN ! – – det handler om Jørgen, ELLER Coppi, Messi, Kessler, Mulle, og kropsrytmen, tempoet, og hvor er vi henne NU, eller i poesien, hvor Jørgen har lært os, at lytter til pulsen i
    selve livet KAN VI HOLDE RYTMEN, og kærligheden til selve livet , hvor alder ikke er en hindring.
    Tak til Jørgen som stadig øser ud af sin erfaring og fortælle kunst.

  11. Af Benny B

    -

    søre.n Sørensen – 16. januar 2016 23:21
    Jeg har gennem tiden altid godt kunne lide Leth. Historien om kokkepigen synes jeg var sjov, alene af den grund, at han stod fast på sit synspunkt og dermed forargede hele parnasset.
    Ang. Din oplevelse på Haiti.
    Man skal ikke tro på alt, hvad man hører specielt ikke i disse tider, men er det er jo en førstehåndsberetning om mandens habitus, du fremlægger her, så den giver da stof til eftertanke.

  12. Af J. Hansen

    -

    Benny B – 17. januar 2016 10:14

    Ja. Ambassadører og konsuler skal man ikke regne med hjælp fra.
    Jeg besøgte Manila i 1984.
    En dansker blev meget syg.
    Ambassaden blev kontaktet.
    Men ville ikke hjælpe.
    Manden døde.
    Ambassadøren er senere blevet ret kendt.
    Bl.a. fik han en stilling i Basra, da man troede, at Iraq krigen var slut.

  13. Af Jette Dali

    -

    2016 er blot 14 dage gammelt. Nytåret vil sent blive glemt takket være tusindvis af migranters angreb / overgreb på europæiske, også danske, kvinder. Og så vælger Anne Sophia Hermansen at blogge om Jørgen Leth. “Kokkens datter”? Fiktion? Socialrealisme? Vi får det formentlig aldrig at vide. Faktum er, at Leth på et tidspunkt sammen med ung, sort kvinde som den anden medvirkende havde et “antropoligisk samleje”, som blev konverteret til en film. Jeg erinder at have set noget af optagelserne på et tidspunkt. Imidlertid forholder Anna Sophia Hermansen sig ikke til dette på flere måder ekstremt interessante faktum. Ikke at jeg ikke forstår – og til dels deler – bloggerens fascination af hovedpersonen. Dog havde jeg gerne hørt fru Hermansens holdning til netop “Kokkens datter” , ikke mindst i lyset af nytårsnat.

  14. Af Solveig Mølgaard

    -

    Søren Sørensen: Hvilken JAMMER-kommode, du er 😉 Jeg er mega fan af JL !!

  15. Af Henrik Knage

    -

    Hvad fan´er meningen – er Berlingeren ved at blive en fan – klub, et strikkeselskab, en forsamling af piberygende hattedamer, en varmestue for feministiske skæve eksistenser, et anti kongehus, med en røget velfriseret bornholmsk sommersild, der ikke vil have “Henrik”, men hellere Paprika.

    Jørgen Leth – han er ok, men jeg tror han ville være ulidelig som dronning.

  16. Af Jette Dali

    -

    @henrik knage

    Touche! :)

  17. Af sør.en. s.øren.sen

    -

    Niels Lauritzen..

    Som trold emeritus, husk næste gang at relaterer til emnet, her den absolut ulidelige og det forfærdelige menneske Jørgen Leth..

    ” Jørgen har lært os, at lytter til pulsen i selve livet”
    Vrangkilde…

    Så skulle man godt nok have været noget livløs borgerlig til at starte med også, men det er der selvfølgelig også en del der er her.

    “Personer som søren sørensen trænger virkelig til at få fortalt , at dem har man ikke tid til. Der findes vigtigere ting end dem her i verden.”
    Henrik S

    Leth hvis han havet været Søren Sørensen, ville have sagt der eksistere intet vigtigere end Søren Sørensen. Han er det eneste perfekte menneske i denne verden..Leth er en emeritus ego tripper uden lige, Skulle aldrig have været konsul, og fortæller hvor håbløst det er når man giver visse borgerlige magt. Han tog kun jobbet for at få den årlige flybillet retur til DK og det årlige konsulent bidrag.Han er en “konsul holm” fra matador.. Når man giver sådanne “få magt som man har agt” typer, ender man med en der tager kokkens datter som lyst og ikke interessere sig i at rådgive statsborgere i nød i udlandet…………….

  18. Af Felix Sørensen

    -

    At den psykoinfantile Søren Sørensen ikke bryder sig om Jørgen Leth viser blot hvilken en interessant og fascinerende person han er – og hvilket småligt menneske sørensen er.

  19. Af søre.n Sørensen

    -

    At kim olsen -bedre kendt som psyKO- nu skriver under under navnet Felix iblandt hans tusind påtaget navne, er ingen videre overrasket over mere.

  20. Af Tom Snak

    -

    … Lyt spørgsmålet til Leth
    ” Hvordan håndterer man en røvslikker.. ? ”
    – det giver i denne forbindelse en mening.
    Det må jeg sige. Helt klart. Sådan er det.

  21. Af Birger Nielsen

    -

    Jeg er enig i, hvad du skriver om Leth. Han har en nogle gange lidt banalt og naiv tilgang til emnerne,
    og så alligevel en simpel og rationel tolkning. Rytmen og tonen i sproget er unikt og næppe tillært.
    Man fornemmer klart digteren.
    ASH har efter min ringe mening lidt af det samme, samt et dejligt og realistisk syn på tidens mennesker og begivenheder.

  22. Af hvorfor tillades sabotage af debatterne?

    -

    Det er lidt sært at sø ren marx von sø rensen og lignende typer får lov til at overfylde mange debatter hos berlin gske med vås og nonsens. På vistnok alle andre debatsteder er de forlængst smidt ud.

  23. Af Glenn Lynge Andersen

    -

    ASH bruger sin stilling i et medie til at gøre reklame for et andet medie, som hun også er ansat i. Medierundhyl af den mest ligegyldige slags. Hvorfor Berlingske overhovedet vil lægge hjemmeside til den type indlæg? Nå, ja; endes kolleger tænker på, at det en dag kunne være dem selv, der havde brug for at reklamere lidt for deres andre jobs.

  24. Af Glenn Andersen

    -

    Det fremgår i øvrigt overhovedet ikke af Berlingskes hjemmeside, at Anne Sofie Hermansen også har et program på samme radiostation som sender Jørgen Leths program.

  25. Af Eva Madsen

    -

    Hvorfor kan man ikke nøjes med at SMILE af / til Jørgen Leth – han er da dejlig befriende , ukompliceret at både se og høre på.

    Tror at han både er et godt og et ondt menneske som alle os andre.

    Hvorfor skal man hele tiden svine både blogholderen og deres emne til ?.

    Blogskribenterne har tillige også en tiltagende accelererende evne til at svine hinanden til – det kan være en pestilens at læse deres udgydelser.

    Er det for at komme af med den indre svinehund gr. indestængte følelser, ensomhed, mindreværdskomplekser m.v. ??

    Fordi man er uenig med blogholderen – behøver man ikke at tilsvine denne – jeg er selv blevet udelukket fra Uffe Ellemanns blogs – formentlig grundet af mine næsten altid divergerende meninger fra denne herre eller hans spytslikkere.

    Men sådan er der jo så meget.

  26. Af Søren Revser

    -

    Tjoh der er mange mennesker, som kommer legende leth gennem livet, vha. kendis fabrikkerne DR , TV2 samt Pressen, som jo også er massivt statsstøttet via tvangsbetalinger fra sagesløse tilskuere.

    Men pludselig forstår jeg ikke ASH’s aversion overfor kongehuset???

    Er ASH også blot et rent skuespil i Kendis segmentet?

  27. Af E.M. N

    -

    Niels Lauritzen og Henrik S

    ser ganske rigtigt omkring denne Søren Sørensens mærkværdigheder i såvel sproget og talen.

  28. Af søre.n Sørensen

    -

    Preben…Tag nu hjem til sankt hans med alt dit vås..Ingen gider høre om dine uhyggelige tilstande..

    AF E.M. N – 17. JANUAR 2016 17:50

    Endnu en savlende fra homo-en stavelse, der har brug for en hagesmæk og aldrig relatere til emnet..

  29. Af Jan Petersen

    -

    Iøvrigt er lidt reklame for en radiostation, stort set ingen lytter til, vel påkrævet. Kan huske jeg læste en artikel om Radio24syv, hvoraf det fremgik, at i tidsrummet omkring kl 13 har stationen overvældende 6.000 – 7.000 lyttere og resten af døgnet sjældent over 10.000 lyttere. Med et årsbudget på ca 93 mill kr altså en udgift på ca 9.300 – ca 14.000 kr pr år pr lytter.

    Det er sgu da indspist medie loge medievirksomhed, så det vil noget!

  30. Af søre.n Sørensen

    -

    AF SOLVEIG MØLGAARD – 17. JANUAR 2016 12:31
    Søren Sørensen: Hvilken JAMMER-kommode, du er 😉 Jeg er mega fan af JL !!

    Overbevisende retorik, mht. at det skulle være værd at beskæftige sig med JL må jeg nok sige.
    :)

  31. Af EM N

    -

    ,Søren Sørensen – eller er det nu S.øren Søren.sen eller ligneden, det nu staves af og for dette pseudonym Søren med nogen gange Marx som mellemnavn før Sørensen, der ikke rigtig ved, hvem han selv er og ikke glemmer at forse sig på andre m/k’er i mærkværdige vendinger, ingen forstår, og ingen smalle steder med homo nu, hvor han er ganske uforudsigelig i sin opfattelse her. Sådan skiftevis i forsvar for disse – og så nu .. – bare lige ud af den blå luft – sikke et debatniveau på b.dk .

    Nej, jeg må skuffe dig med, at jeg naturligvis ikke er homo. Det kan du selv være med de trækkerdrenge, du nylig har oplyst, at du blev tilbudt i et el andet arabisk land, fremfor en kvinde. Hvilken fornærmelse da overfor en gæsts seksualitet at antyde noget med homo, selv om din fortælling ikke lod os vide, om du så tog imod et sådant tilbud.

    Du kunne måske holde din kæft fremover.

  32. Af s.øren s.ørensen

    -

    Ja, over en milliard offentlige kr. er brugt på radio 24/7 og dens borgerlige møg..Over 6 år mener jeg blot..

    Glem ikke hvem ejeren er også? Berlingske, eller dens Belgiske ejere eller hvem nu ejer møget der..Ihvertfald er der lidt håb nu Politiken købte Børsen i sidste uge…Berlingske business er en direkte kopiering -og underdanig-af børsen der. Politiken skal nok sørge for at berlingske læsere fatter mindre mht penge i fremtiden. Der må de nok søge ind på politikens hus og Jyllands posten for info..I kan være sikker på at jeres Belgiske ejere ikke betaler en kr. mere end nødvendigt..Jeg forstår bare ikke hvorfor de gider beskæftige sig med ASH’s totalt forvrøvlende indlæg, siden hendes tv2 ansættelse? Før i tiden havet hun interessante indlæg..Det er rent vrøvl idag..

  33. Af s.øren s.ørensen

    -

    AF EM N – 17. JANUAR 2016 18:59

    Homo drejer sig naturligvis som menneskerace, hvis du gider kigge på Berlingskes forside lige nu og deres artikel herom “vi er alle homo”… “Homo en stavelse” er naturligvis blot relateret til dit indspark her af en linie…Gud herre bevares..Men skal skære alt ud i pap for de lavkulturelle….Men alle anstændige mennesker uanset observans er naturligvis “je suis homo”, “Je suis transseksuel” .Har haft mange homoseksuelle venner over tid og jeg har kendt en del der sprang ud..Og jeg ved hvor svært det var..

    Nej tog ikke imod tilbuddene og de var mange..Men de var nu gratis tilbuddene, trækkerdrenge koster vist så vidt jeg ved?. Men der er du vist mere ekspert som borgerlig homoseksuel der tæller kroner og øre?

    Jeg gør hvad jeg kan for at komme igennem filteret ja…Nye muligheder, og derfor har jeg lidt ytringsfrihed i B igen her og der, så længe det vare..

  34. Af preben jensen

    -

    Gad vist om medierne omkring den 9. april 1940 også foretrak smalltalk og damebladssnak om alle mulige bagateller, detaljer, cyklister og margarinepriser? Blev den tyske invasion og besættelse overhovedet omtalt, eller blev den forsøgt fortiet? ……. eller blev den nævnt i forbifarten i nogle bisætninger? Den nuværende invasion der kan ende i 100 års besættelse eller længere, gør medierne ihvertfald ikke meget ud af, bortset fra at de viser en masse billeder af kvinder og småbørn, selvom 98-99% af migranterne ligner sortskæggede mænd/soldater i civilt tøj.

  35. Af EM N

    -

    Søren Sørensen – 19:58

    Så gentager det sig, så det må tros at du er særligt seksuelt frustreret ved at udnævne andre til ligefrem borgerlig homoseksuel, der samtidig skulle kende prisen på trækkerdrenge. Nej, sådanne forsøgte en onkel for mange år siden via sit job inden for kriminalforsorgen ganske behjertet at hjælpe ud af miljøet for at redde dem fra en sørgelig skæbne også ved at frekventere Rådhuspladsens toiletter dengang.

    Du anvender det homoseksuelle alt efter, hvordan du skal kunne bruge det i forhold til andre mennesker, så du ikke ved, hvad du selv mener – men skal synes så ‘progressiv’, at du naturligvis er ‘Je homo’ el hvad du nu skriver – og endog har lært at stave til lavkulturelle – og ikke lavkulturalle. Det er jo et lille fremskridt.

    Men da dejligt, hvis der er udsigt til, at din tid eraf kortere varighed på b.dk.

    Gider ikke mere her – du sejler sikker fint i din egen sø af gylle.

  36. Af Jan Petersen

    -

    Selvsagt har statens fjerde magt – mainstream medier – stort set IKKE ændret sig siden 1940. Bortset fra at propagandaen er blevet langt mere sofistikeret og målrettet, ikke mindst takket være hele den politiske spinmaskine!

  37. Af Jesper Lund

    -

    Jeg følger med i Tour de France på tv. Jeg kunne sagtens undvære Jørgen Leths kommentarer. De er trættende at høre på. Der var engang han lavede en speciel racercykel kortfilm. Er det virkelig grunden til at tv2 bruger ham som kommentator?

  38. Af Helge Nørager

    -

    “Af preben jensen – 17. januar 2016 20:26

    Gad vist om medierne omkring den 9. april 1940 ”

    Kære Preben, det Kongelige bibliotek, har alle aviser du spørger om, og selv du kan få adgang til at læse dem.
    Prøv selv, jeg gentager Det Kongelige bibliotek, selv google kan finde netadresse.

    Og du vil indse at der var andet i verden end tyskere, du har desværre ret, det var andet end historier om Tysker, verden gik videre, mennesker er mennesker, aviser er aviser.
    Læs selv.

  39. Af s.øren s.ørensen

    -

    “der samtidig skulle kende prisen på trækkerdrenge. Nej, sådanne forsøgte en onkel for mange år siden”….
    EMN

    Misbrug starter allerede i barndommen, og familie kultur er et vigtigt pejlemærke her tit..

    Når leth tager kokkens datter som lyst, kommer dette formentlig også fra opvæksten i leth hjemmet? Man kan være bekymret for hans filminstruktør søn, om han følger faderens fodspor her?
    Generelt har den borgerlige blok et forkvaklet seksualmoral, med underdanige kvinder og for nogen åbenbart trækkerdrenge..

  40. Af EM N

    -

    Søren Sørensen

    Kunne være interessant at vide, hvad du ville kalde folk på ikke-borgerlige, venstrefløjen vel,for med samme problemer, du beskylder borgerlige for. Ikke fordi jeg venter svar eller er egentlig interesseret; men blot for fuldstændighedens skyld.

  41. Af Steen Nielsen

    -

    Jeg skrev engang et lille digt med titlen “Jørgen Leth”.
    Bør læses højt med nasal stemmeføring og let østjysk tone.

    Jørgen Leth

    Jeg sidder
    Jeg sidder og ser
    Jeg sidder og ser ud på verden
    Verden er omkring mig
    Ser på verden omkring mig
    Jeg sidder og ser ud på verden omkring mig
    Jeg er midt i verden
    Jeg er verdens centrum

  42. Af Brahuk Mafflum Ejler Ismun

    -

    HAN KNEPPER KOKKENS DATTER – NU KNEPPER HAN – DET GØR HAN – NU KNEPPES DÈR

    “Jeg tager kokkens datter, når jeg vil. Det er min ret. jeg kan have hende, som jeg vil. Hun klæder sig af her i the master bedroom, mens hendes mor er ved at gøre klar til aftensmåltidet eller er i gang med at stryge mine skjorter ude i garden. Jeg mærker efter, om hendes kusse er våd. Det er den, hun er klar, og jeg kan tage hende uden forspil.”

    – Jørgen Leth, “Kokkens datter”, Det uperfekte Menneske.

  43. Af Heine Renton

    -

    Hej. Jeg heddder Jørgen. Jeg er dejlig. Min pik er dejlig. Nu sutter jeg min pik. Min egen pik. Den sutter jeg nu med min egen mund. Ind og ud. Ud og ind. Det er dejligt. Det er det bestemt. Jeg sutter løs nu. Ud og ind. Det er hårdt arbejde. Som en bjerg etape. Jeg blæser i min pik. Puster i dén. Som Stan Getz på Broadway. Jeg blæser. Og nu kommer jeg. I min egen mund. Som Stan Getz også kom – og gik. På Broadway. I 1954.

  44. Af EM N

    -

    Det kunne være interessant at vide, hvad Søren Sørensen vil kalde ikke-borgerlige folk. De er nok snarere helgenkåret og dermed fritaget for noget – også dårlig moral eller deslige.
    , som borgerlige ses at være nærmest befængt med en masse.

    Jørgen Leth ved jeg ikke om er borgerlig – men da en uheldig formulering omkring det med kokkens datter. Og i virkeligheden ? Tror nu at vide, at pigen ikke bare lige var for hånden; men at der var tale om et slags kæresteforhold. Men yderligere detaljer behøver omverdenen ikke at vide om. Det bliver for meget udstilling og udlevering i hans eget regi – og ikke tilladeligt overfor pigen, bare fordi hun er udlænding og ikke har mulighed for at gøre noget her. Hun ved vel dårligt om det. Det er stærkt usympatisk – for at tjene penge og fortælle om sig selv.og sit sexliv ikke mindst. Det er dårlig stil.

  45. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jørgen Leth kan ses, i lyset af indvandringen nu i Europa og alt dette medfører for kvinderne af sexchikane, med et slags omvendt fortegn at have udvirket en ‘udnyttelse’ af en indfødt som den hvide herre, der også har penge til dette ved at have et seksuelt forhold til en datter af kokken. Han udnytter et afhængighedsforhold og gør pigen til sin private luder, måske for nemheds skyld i en periode – eller var det egtl et ligeligt kæresteforhold ? – io også i forh til den mere intime beskrivelse, som han åbenbart ikke set nogen smalle steder for at informere om.

    Pigen og hendes familie har ingen mulighed for at opponere, da de formentlig ikke ved om denne i og for sig udlevering. Vi ved heller ikke, hvad der har rørt sig i kokken, moren til datteren, eller i denne. Jeg tænker på, at moren er i et ansættelsesforhold, dvs afhængig af sit arbejde og dets økonomiske indkomme – ligedan vel datteren afhængig måske af morens indkomme, hvis hun stadig er i husstand med hende – en ‘fin udenlandsk herre’ er jo kommet til staden, ham modsiger man ikke – uanset hvad man mener, så længe man er ansat i hv f. Om der har været tale om et rigtigt forhold og ikke blot en foregiven og dermed måske ikke helt frivillighed i de seksuelle tjenesteydelser – og en mere passende alder i forh til Jørgen Leths egen, fx kokken, moren. Det vides måske ikke.

    Men – ellers kommer det jo ikke rigtig andre ved omkring de intimere dele i et forhold. Det er udlevering af en pige, der formentlig intet ved om denne fortælling og udlevering af hende også.

    Det er ikke i orden med navns angivelse på personer eller at de er let genkendelige, fordi flere vil vide, hvem kokken og datteren var, da de har befundet sig i længere tid i Jørgen Leths hus.

  46. Af s.øren s-ørensen

    -

    “jeg vil gerne se tv serier, men jeg ved ikke hvorledes jeg kan se tv serier..jeg vil gerne ha netflix, men ved ikke om sateliten kommer forbi her i port au prince…kan jeg fange tv serien når den kommer forbi? jeg ved det ikke men jeg vil gerne se tv serier…..Min søn siger jeg skal se tv serier og min datter tv serier..og jeg vil også gerne se tv serier..jeg går glip af meget ved ikke at se tv serier..Jeg vil gerne se tv serier, det vil jeg..meget gerne endda..hvorledes laver man tv serier? jeg ved det ikke..men jeg ved at jeg gerne vil kunne se tv serier..er ikke meget for danske tv serier…men er glade for mine film..hvem tog røven på hvem i de fem benspænd? Det gjorde jeg på lvt..Altså jeg har intet problem med at æde kaviar og drikke champagne foran sultende masser….Jeg føler mig hjemme der…Ligesom en tv serie jeg godt kunne tænke mig at se…tv serier er noget jeg godt kunne tænke mig at se…men jeg ikke hvordan jeg kan se en tv serie..”
    Leth i radion idag..

Kommentarer er lukket.