Kropsforskrækkelse anno 2011

Af Anne Sophia Hermansen 195

Gratisavisen 24timer skriver i dag, at mødre ikke længere kan tage deres sønner over 6 år med sig i omklædningsrummet. Særligt kvinder under 30 år føler sig efter sigende intimideret og krænket af, at drengene kigger på dem.

Det lyder jo en anelse kropsforskrækket og snerpet, men kvinderne bliver i avisen bakket op af Grethe Kragh-Müller, lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet, cand.psych. og specialist i børnepsykologi.

Hun synes, at det er i orden, at kvinderne protesterer.

- Nogle drenge kan måske være nysgerrige, og nogle kvinder føler sig betragtet selv om drengene egentlig bare er til stede. Så er det vel i orden, at kvinderne synes, at større drenge over seks år skal klæde om i det andet omklædningsrum, siger hun.

Er det ikke et meget seksualiseret blik at tillægge en lille dreng? Og hvis nu disse kvinder også føler sig betragtet af andre kvinder, skal vi så have indført separate kabiner med egen bruser? 

Jørgen Mosbæk, der er formand for Halinspektørforeningen, fortæller, at mange svømmehaller er i gang med at indrette særlige familieomklædningsrum, men herfra skal også lyde det forslag, at man udleverer specialdesignede bade-burkaer til de unge kvinder eller giver drengene bind for øjnene, så de ikke blufærdighedskrænker de stakkels badenymfer.

Pludselig synes 1970erne at være længere væk end 1870erne…..

Men der synes at være et skisma mellem den viktorianske blufærdighed i svømmehallen og så tidens ekshibitionistiske Paradise-kultur, som ikke kun går på tv-programmet af samme navn, men også på den flydende grænse mellem privat og offentligt, eksempelvis på sociale netværk som Facebook og Twitter. Et skisma mellem, at vi bevæger os i retning af stadig mere åndelig ekshibitionisme i takt med at vores krop bliver gradvis mere lukket for offentligheden - og nu altså er så snerpet til, at selv en 7-årigs blik kan opfattes som krænkende.

Men også et logisk skisma, for Viktoriatiden må siges at kalde meget pludseligt og insisterende på kvinderne i de danske svømmehaller. For et par år siden var det nemlig ikke blufærdigheden, der var et problem – næ, dengang var kvinderne utilfredse med, at de ikke kunne få lov at bade topløse. Politikere på Københavns Rådhus måtte heroisk kæmpe de bare brysters sag og inspireret af svenske feminister sprang en flok danske kvinder topløse i vandet i DGI-byen og krævede de bare brysters ret.

Det var i 2007. På knap fire år er brysterne altså blevet så hellige, at ikke engang børn må kigge på dem. Hvad er der sket i mellemtiden? Aner det ikke. Måske at vi er gået fra at kæmpe for frihedsrettigheder til at indgå i en sørgelig krænkelseskultur, hvis foreløbige lavpunkt må være her, hvor vi føler os som ofre for små børns blikke. 

Anyways, jeg vil se frem til at gå i svømmehal med min snart 7-årige søn og nu også til at klæde om i damernes omklædningsrum. Også til næste år.

Læs evt. mere om svømmehalskrænkerne her: http://www.24.dk/article.jsp?articleId=11621

195 kommentarer RSS

  1. Af jenni christensen

    -

    Karsten S.
    Dit “overdreven” står helt for din egen regning.

    Børn, der ikke har været udsat for seksuel eksponering, er ikke seksualiserede.
    De er blufærdige.
    Meget blufærdige i voksent selskab.
    Bliver generte, hvis de ser voksne afklædt, og ser væk, går helst væk.

    Og derfor er det også strafbart, at blotte sig.

  2. Af jenni christensen

    -

    @ Karsten S,

    Pædofilforeningen har meget probaganda mange steder.

  3. Af Simone de Beauvoir

    -

    Personligt har jeg aldrig forstået ‘kvindelejr-badningen’, hvor alle skal stå i samme lokale og bade. Jeg har altid hadet det.

    Jeg ved ikke, hvordan det foregår i resten af verden, men i England hvor jeg har boet, har de fleste fitness-centre små lettere afskærmede kabiner til hver badende and I love it! Endelig kan jeg få lov til at bade privat – for det er for mig en meget privat sag. En sådan løsning ville løse problemet med små-drengene og det er på tide, at vi slipper 70′ernes kvindelejr-mentalitet.

  4. Af L B

    -

    Jeg synes at både børn og voksne skal kunne acceptere at se nøgne kroppe, der ser forskellige ud. Især børn bør lære at man ikke skal pege fingre grine og kommentere andres krops udseende. Jeg er selv meget overvægtig, og er dødtræt af børn der peger fingre og taler højlydt om mit udseende. Kære forældre lær dem at vente til i er kommet hjem, med at spørge hvorfor nogle ser anderledes ud end de fleste.

  5. Af Morten Nielsen

    -

    @Karsten S Alt forladt. Det er notorisk svært ikke at misforstå hinanden i sådan en skriftlig samtale.

  6. Af anne-mette lecart

    -

    jeg er personlig ret ligeglad men det er min datter på 8 ikke.hun nægter at klæde om hvis der er en alderstilsvarende dreng til stede.jeg har et ret afslappet forhold til nøgenhed, men burde man ikke respektere de mindre piger der jo trods alt skal være der? bare en tanke..

    a.m.

  7. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    anne-mette lecart 15:05

    Helt sikkert – både drengene og pigerne skal respekteres. Det er de voksne, der for sig blot afgør, at det er i orden, fordi de stadig er mindreårige el opfattes af dem som små.

    De har følelser og rørelser, selv om de ikke er voksne, og det bør i høj grad respekteres, så de føler sig godt tilpas og ikke på nogen måde intimideres. De skal respekteres i lige så høj grad på deres person vegne som voksne bliver det – det vil sige ikke tvunget.

  8. Af Rasmus J.

    -

    Man er sku da ikke helt normalt skruet sammen hvis man føler at en 7 årig nok belurer en.

    Børn kan da nok kigge en efter i sømmende i al uskyldighed, men føler man sig virkelig generet af det, så er det vel bare at rette henvendelse til forælderen, der så vel som oftest nok skal få styr på afkommet.

    Hvorfor en sjælden og fjerntliggende risiko for problemer på den konto skal medføre generelle forbud, der forhindrer f.eks. en enlig mor i at have lov til at holde lidt øje med og hånd i hanke med sin 7 årige søn under omklædningen, kan jeg virkelig ikke se.

    …Og man må da håbe at disse stakkels mennesker, for hvem selv barneblikket er ulideligt tyngende, aldrig finder ud af at der er noget der hedder homosexualitet blandt voksne. Så bliver deres nerver da virkelig klædt af til skindet.

  9. Af jenni christensen

    -

    Rasmus J., 6. maj 2011 kl. 16:08

    Nu, du siger det.
    Det er formentlig lesbiske.

  10. Af Else Andersen

    -

    Det var måske en ide at lære de små pus at klare sig selv. Børn i 6-7 års alderen burde kunne klare sig selv, hvis de vel at mærke ikke har curlingforældre. Desuden kommer der folk i alle aldre og med mange forskellige skavanker,som ikke har lyst til at bliver overbegloet af drenge.

  11. Af Carsten E.

    -

    Langt de fleste ser intet problem i, at et barn er med mor i omklædningsrum.
    De der mener/føler der måtte være et problem – har selv et problem!
    Måske de er incestofre, har ekstremt dårligt selvværd, er lesbiske eller radikal-feminister.

    Vi må indføre et forbud mod, at kvinder der ikke tåler børn, får adgang til svømmehallen.

  12. Af Karsten S

    -

    @Jenni: Den staar helt for min egen – og boernepsykologien og -paedagogikkens – regning. Igen: Proev google og det der, der kaldes ‘at laese;. Faglitteraturen er overvaeldende paa omraadet. Og lad venligst vaere med at antyde, at jeg paa en eller anden maade skulle vaere paavirket af paedofile (!) Det soemmer sig VIRKELIG ikke for voksne, velfungerende mennesker, at foere saadan en adfaerd frem over for andre, der i den grad kan underbygge sine udsagn faktuelt.

  13. Af Fru Gad

    -

    Pudsigt nok har jeg netop skrevet indlæg om det samme, og faldt efterfølgende over dette fremragende indlæg. Tillad mig at indføre et nyt begreb: Paradoks-victorianisme, jf. http://frugad.blogspot.com/2011/05/paradoksvictorianisme.html

  14. Af Guess What

    -

    @ Fru Gad
    Fed artikel!!! :o ) kunne ikke være mere enig!

  15. Af Guess What

    -

    Og så vil jeg helt generelt sige til de voksne, (gider ikke at opremse alle her på bloggen, de ved selv hvem jeg mener efter endt læsning) der mener at det er overbeskyttelse, curlingagtigt, pinligt, nedgørende og hvad filan vi ellers har, at hive 6 årige med ind i henholdsvis kvinde eller mandeopklædningsrum. Fat det eller lær det uden ad: børn er lige så forskellige som voksne. Guess what børn bliver en dag til netop de her forskellige voksne!! Nogle børn er meget kække og ekstroverte og kan hurtigt klare sig og være selvstændige og er slet ikke til at ‘slå om kuld’ og andre børn er introverte, generte og føler sig utrygge uden deres forældre i et omklædningsrum fyldt med en masse tårnhøje fremmede. Hvorfor skal generte og introverte voksne have lov til at være netop dette og ikke børn?
    Når dette så er sagt, så tror jeg ikke at de unge knaldhætter der flasher tits & ass til alle der gider se dem på tv, nødvendigvis er de sammen der piver i svømmehallen, nej, de deltog nok i den der happening for nøgne kasser i DGI byen. Men det her mindretal af bonerte, generte kvinder som synes at det er ubehageligt at blive set på af børn fordi …ja fordi hvad egentlig? hvis det er pga fiktive, tænkte lyster er det jo direkte perverst at tillægge børn den slags motiver. Hvornår har vi nogensinde hørt om en gruppe 7 årige drenge der voldtog en 24 årig pige i en svømmehal – nej vel? Er der egentlig nogensinde én der er blevet gramset på af en 6, 7 årig i svømmehallen? øh nej vel. Så handler det ikke i højere grad om disses kvinders/pigers dårlige selvværd og andre mentale skavanker mv (jeg vil lade årsager til disse være usagte, da de jo kan være legio) Mange af disse kvinder, synes garanteret ligeså lidt om at andre voksne kigger på dem, men det kan kan jo ligesom ikke rigtig brokke sig over vel..men ungerne dém kan man brokke sig over og så lade alt det fortrængte og usagte blive projekteret over på disse 6 årige børn. Ynkeligt mangel på format og tolerence.

  16. Af Ronny Hansen

    -

    Et uhyggeligt stort antal debatdeltagere til et emne af så lav væsentlighed.

  17. Af Socrates Update

    -

    Tiderne har bare ændret sig: Som 7 årig cyklede og gik jeg selv til spejder, ridning og dans og var i stand til at passe mine små brødre. Om sommeren cyklede vi til stranden og fik svømmeundervisning i al slags vejr. Nogle gange var havet fyldt med brandmænd, og man risikerede at blive voldsomt forbrændt – men vi udeblev ikke fra undervisningen.
    (Til gengæld vidste vi overhovedet ikke, hvad en pædofil var, og jeg tror fortsat ikke jeg har mødt en i mit lange liv).

    Overbeskyttelsen har i den grad taget over af frygt for hvad? Hvor mange pædofile er der egentlig, og hvad er rikoen for at blive overfaldet i baderummet?
    Skulle man ikke prøve at ruste sine små drenge med en større tillid til verden og en større selvstændighed.
    Overbeskyttelse er jo i bund og grund et produkt af de voksnes mistillid til verden. Den videregives til børnene.

  18. Af Socrates Update

    -

    Min barndom var dengang man ikke blev indviet officielt i den teoretiske del af forplantningsprocessen.
    Den side af sagen skal jeg da lige love for, at de 6-8 årige drenge var i stand til at fortælle os piger med den tids powerpoint (hjemmelavede tegninger).
    :-) )
    Så gik man der og tvivlede nogle mdr eller år – indtil man så hingsten bedække hoppen, og hørte alle udtrykke deres store forhåbninger om et kommende føl til foråret.
    AK ja – en svunden tid. Men spændende

  19. Af Dennis Hansen

    -

    I dagens Danmark er jeg langt mere nervøs for en 6 årig piges tankegang i mændenes omklædningsrum, end nogle af de andre argumenter der er fremført…

    Tiderne har ændret sig temmelig meget…

  20. Af John Ulrich Poulsen

    -

    (til fr. Socrates Update, 7. maj 2011 kl. 07:04)

    Jo, man skal ikke undervurdere selv ret små børns lidt uudviklede følelsesliv over for det modsatte køn. Der havde jo godt nok været en meget køn lille nabopige allerede i forskolealderen, jeg var ret betaget af, og som jeg for det meste foretrak at lege med fremfor drengene. Som min mor beklagede sig: “Jeg synes aldrig, jeg ser dig mere” og hun fik svaret: “Nej, men det gør Rikke!”.

    Min store sorg over Rikkes fraflytning blev imidlertid øjeblikkelig dulmet, da jeg begyndte i 1. klasse og for første gang så kvinden i mit liv, som jeg helt sikkert ville giftes med, når jeg blev voksen. Denne skrækiblandede fascination, der på en gang var næsten elektrisk tiltrækkende og frastødende varede vel helt op til omkring til lige før puberteten. Intet var mere pinligt, end hvis andre – indbefattet den udkårne – skulle opdage ens allerdybeste hemmelighed. Intet under at jeg var så glad for at gå i skole. Genertheden var imidlertid til at tage og føle på, da hun en dag spurgte, om vi ikke skulle følges ad hjem fra skole, fordi hun skulle besøge nogen i min del af byen. Der var så meget opkastet sne og kun en lille smal skovlet sti til en person på fortovet, at jeg blev nødt til at vralte mig frem gennem snedriverne for i det hele taget at komme til at gå ved siden af hende. I øvrigt havde jeg temmelig svært ved at dele mine skolekammeraters noget overraskende opfattelse af piger som dumme og ligegyldige, og som nogle, der bare skulle drilles.

    Jeg tror, det er rigtigt, at børn meget under otte år ikke nærer nogen synderlig, rent fysik tiltrækning af det modsatte køn, men derfor kan man jo godt tage hensyn til deres sociale blufærdighed alligevel. Hvis min mor havde forlangt, at jeg som otteårig skulle gå med ind i damernes baderum, var jeg nok løbet hjemmefra med risiko for at blive sendt på børnehjem. Tænk, hvis der var nogen i skolen, der fik det at vide!

    Hvis børn i den skolesøgende alder i øvrigt ikke kan afholde sig fra offentligt at komme med bemærkninger om andres udseende, har de vist kun deres forældre at takke for manglende opdragelse. Det kan være meget kært hos treårige børn, men derefter er der kontant afregning.

  21. Af Morten Nielsen

    -

    Man skal have en meget mærkelig tankegang, hvis man som voksen kvinde eller mand, tillægger det at være et problem, at et barn i følgeskab med forældre, klæder om og bader i samme lokaler som én selv!

    Omvendt så er tingene også i stor forandring!
    Store dele af landet kvindelige befolkning lever deres liv alene. De evner dårligt at forholde sig til andre mennesker. Ønsker flere og flere regler og love, der skal regulere adfærd således, at den enkelte kvinde ikke behøver at skulle forholde sig til, at hun også vil blive gammel og dø, alene.

    Barnet der naturligt nysgerrigt orienterer mod verden omkring sig – pirker til den ensomme kvindes undertrykte bevidsthed om, at hun ikke lever hendes liv, men blot, på sidelinjen følger, tiden gå.

    Forbyd voksne kvinder at benytte svømmehaller, så er problemet løst effektivt.

  22. Af j nielsen

    -

    “(Til gengæld vidste vi overhovedet ikke, hvad en pædofil var, og jeg tror fortsat ikke jeg har mødt en i mit lange liv).”

    De sælger dem på apoteket. Tag en til to om dagen mod rygsmerter.

  23. Af j nielsen

    -

    “Hvis min mor havde forlangt, at jeg som otteårig skulle gå med ind i damernes baderum, var jeg nok løbet hjemmefra …”

    Hvis en mor forlanger det, vil bademesteren sætte en stopper for det. Grænsen går ved 8 års fødselsdagen.

  24. Af Leif F.

    -

    “Hvis en mor forlanger det, vil bademesteren sætte en stopper for det. Grænsen går ved 8 års fødselsdagen.”

    Kan kvinderne overhovedet stole på bademesteren? – han er jo en mand!!!

  25. Af John Ulrich Poulsen

    -

    De tider er vel forbi, hvor vi undervurderede børns sociale intelligens, særligt når de er mange i flok? De har altid vidst meget mere, end voksne med meget dårlig hukommelse troede, de vidste, eller bornerte voksne brød sig om, at de skulle vide. Særligt bønderbørn var umulige at bilde noget som helst ind med hensyn til forplantningens mysterier. Selv om sandelig også de havde et meget nært og uskyldigt forhold til både blomsterne og bierne og intet bedre vidste end at finde en lærkerede. Og jo, de hylede om kap med grisen, når den måtte lade livet til julesulet.

    Nutiden er lidt mere kompliceret, hvor børn allerede kort tid efter spædbarnsalderen på egen hånd er i stand til at trykke sig frem til de uartige sider på internettet. Men grundlæggende ændrer børns almindelige psykologiske udvikling sig nu nok ikke så meget på så kort tid, hvis ellers deres forældre giver sig tid til at være sammen med deres børn og forsøge at opdrage dem i tilstrækkelig grad uden at forveksle dem med små voksne. Det vil børneinstitutioner eller andre børn aldrig formå med samme vellykkede resultat.

  26. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg var ved Øresund i går aftes, hvor jeg med duft og bølger blev mindet om min svømmeundervisning som lille pige på Bjerre Strand, der ligger ml Humlebæk og Sletten og tænkte på denne indimellem lidt hysteriske debat om svømmehaller og omklædningsrum.

    Her var der træhuse, aflange – til venstre for piger/kvinder – og til højre for drenge/mænd – erindrer aldrig at have set en mor tage en dreng
    med derind. Så fuldstændig uhysterisk – og vi svømmede i alt slags vejr, og nej, hvor koldt – hvilket jeg blev mindet om i går aftes – midt i al idyllen.

    God weekend og debat.

  27. Af Marie K

    -

    Jeg synes det er temmelig snerpet ikke at ville have små drenge i omklædningen….derimod vil jeg dog gerne tilføje at mine børn har siden det 7. År gået i egen omklædning alene, dels fordi det var reglerne i Østerbro svømmehal, men så sandelig også fordi de selv overhovedet ikke har lyst til at være i det modsatte køns omklædning. Det kunne jo også være at den 8 årige synes det er vildt intimiderende at være sammen med så tilsyneladende mega lækre og sexede kvinder at han hellere vil ind hos mændene. Dog har jeg måtte sætte en bademester i sving, da de måtte have en hånd med skabene den første gang. Men børn vokser altså også med opgaven, så selv om de her kvinder efter min mening er pænt indbildske og hysteriske så kan det også være at det vil være godt for de små at komme ind til deres eget køn.

  28. Af j nielsen

    -

    Leif F skrev:

    “Kan kvinderne overhovedet stole på bademesteren? – han er jo en mand!!!”

    Osse inde hos damerne – ser man det! Gad vide om de får mange ansøgere til sådan et job.

  29. Af Leif F.

    -

    Er det tid at få lidt perspektiv på tingene?

    Her lidt pause musik: http://youtu.be/iiU2omjqg9A

  30. Af U Pedersen

    -

    Det er underligt, hvordan den part, der mener noget andet end en selv, altid er noget nær syg i hovedet – i modsætning til en selv selvfølgelig.

    Det er faktisk et komplekst emne, som jeg tror kræver mere end en debat på en blog for at forstå til bunds.

    Jeg har bestemt ikke svarerne, men jeg har da gjort mig nogle iagttagelser i forhold til unge piger og deres forhold til deres krop.

    Det handler nemlig ikke kun om, at de ikke vil klæde om i omklædningsrum, hvor der er børn af det andet køn til stede. De klæder helst heller ikke om i omklædningsrum, hvor der f.eks. kun er kvinder til stede.

    Jeg er fodboldspiller – en kvindelig en af slagsen – og piger under 20 klæder ganske enkelt ikke om efter en kamp. De er nødt til at tage en kamptrøje og et par shorts på til kampen, og det foregår med ryggen til alle andre i rummet. Efter kampen lister de kamptøjet af for at krybe i deres tøj. Intet bad – bare en svedig, klam krop ned i det almindelige tøj. De bliver egenlig iagttaget mere, fordi deres ageren synes underlig.

    Samme piger kan klæde sig ekstremt udfordrende, når de går ud en fredag aften. Intet skjules. De har heller intet imod at blamere sig på diverse hjemmsider, idet det åbenbart er moderne at fotografere på disse in steder.

    Den kontrastfyldte måde at agere på, har jeg vanskeligt ved at forstå. Men en form for ‘kropsforstyrrelse’ synes det at være – uden at jeg på nogen måde vil sygeliggøre det. Det er bare en anden tid.

    Forholdet til sexualiteten og kroppen har vel altid skiftet. I disse år er ikke kun de offentlige rum offentlige – det er de private rum også. Konstant skal man være årvågen i forhold til et kamera, fordi en eksponering på Facebook eller andre sociale medier aldrig er mere end et klik på mobilen væk.

    Synet på offentlig og privat har ændret sig. Hvad der kan synes ok for en generation, kan synes absurd og helt uantagelig for en anden. Begge parter bliver krænket af forskellige ting, fordi vores udsyn er forskellige.

    Men vi er nødt til at respektere, at vi er forskellige steder. Ikke alle gider overbegloes – hverken i et omklædningsrum eller af mænd på gaden, som åbenbart tror, at alle kvinder synes, det er fedt – og gemmer sig ind under parolen: at mænd har en hel anden sexualtrang!

    Samtidig skal forældre jo også kunne tage deres børn med til svømning uden at føle, at deres børn er sexualforbrydere.

    Måske er en aldersgrænse ok – så man tage far eller mor med alt efter køn. 6 år er dog lav sat. De er godt nok nogle små venner…

  31. Af Morten Nielsen

    -

    Hvis man ikke vil ses på, må man blive hjemme hos sig selv.

  32. Af A. H.

    -

    Det skal være forbudt at kunne se – og høre – og føle.

    Det er også noget pjat at dyrke motion, det er kropsfiksering, og derfor skal det ikke længere være muligt med svømmehaller.

    Kvinder og mænd og husdyr skal tilldækkes, også når de i hjemmet bader.

    Det skal simpelthen stoppes, det med at vi ser på hinanden.
    Og det skal forbydes, så der ikke er noget at rafle om.

    Ligesom med knivloven! – alle ved jo godt, at øjne kan dræbe. Øjne borer sig lige ind i sjælen – og ser alle hemmelighederne!

  33. Af j nielsen

    -

    U Pedersen skrev:

    ” … så man tage far eller mor med alt efter køn.”

    Forudsat at man har valget. Der er noget der hedder skilsmisser, der er noget der hedder eneforældre, og der er noget der hedder at have to børn af hvert sit køn.

  34. Af erik erik

    -

    “Forudsat at man har valget. Der er noget der hedder skilsmisser, der er noget der hedder eneforældre, og der er noget der hedder at have to børn af hvert sit køn.”

    Og så er der noget der hedder Anonyme Donor Børn, og dem kommer der flere og flere af – en slags androider der ikke har naturlige vilkår, og derfor potentielt er farlige i omklædningssituationer.
    Det synes jeg godt lige man må tænke på!

  35. Af j nielsen

    -

    Hvad er vi ovre i her – The Invasion of the Body Snatchers? Fald aldrig i søvn i en svømmehal.

  36. Af U Pedersen

    -

    Gud forbyde at man angriber voksne mennesker med børn. Men det har da strejfet mangen en ung og voksen, hvor gamle børn skal være, før forældre holder op med at slæbe dem med i omklædningsrummet.

    Børn på omkr. 9 år kan langt mere, end forældre tror. En purk på 9 år bør kunne hive sine badebukser op selv.

    Nogle tror, at deres børn vedbliver at være børn. Spørgmålet er, hvornår ens eget barn føler sig krænket af at være i et omklædningsrum med nogle af det andet køn.

    Men jeg er da ligeglad – jeg er ikke ramt af kropsforskrækkelse. Bliv for alt i verden ved med at slæbe dem med til de er 30 … Man når en alder, hvor det egentlig er mest synd for kiggeren ;)

  37. Af j nielsen

    -

    Grænsen går stadigvæk ved 8 års fødselsdagen. Ikke ved 10. Når de er fyldt 8 må man tage en kammerat med og sende dem ind for sig selv.

  38. Af H. H.

    -

    små børn skal have adgang med deres forældre til baderum.
    Er det en pige kan hendes far udmærket have hende med i damernes baderum.
    De voksne kvinder skal så ikke afklæde sig, de kan pudre sig under tøjet, og efterfølgende svømme i et seperat, aflukket og mørkt lokale.
    Kvinder må helst ikke ses – de fleste er ikke særlig skønne at se på, og andre er så vulgære, at børn kan få permanente traumer.
    Der er bare min mening – Et kvinde-badeløst-samfund. Tak.

  39. Af jenni christensen

    -

    @ Anne J., 5. maj 2011 kl. 11:13
    Ikke kun eventuelt have far med.
    Det skal de nødvnedigvis have eller en stor storebror.

    Smådrenge og heller ikke større drenge for del sags skyld, skal ikke uledsagede ind i mænds omklædningsrum – pædofiles jagtsted – i svømmehaller.

  40. Af m christensen

    -

    Jamen jøsses..
    Love, regler og paragraffer kan sku da ikke rede psyken på disse kvinder. Jeg vil klart anbefale en psykolog eller blive hjemme og rulle gardinet for, indtil selvtilliden igen er intakt.

  41. Af H. H.

    -

    Hvorfor er kvinder – nogle kvinde – så pokkers opsatte på, at børn skal være afklædte i deres selskab?

    “Vi er en gruppe på pædagogisk grunduddannelse, som har valgt at skrive et projekt om pædofili.Vi undrer os imidlertid over at de pædofile altid kun fremstår som værende MÆND!!?? Igennem pålidelige kilder har vi ladet os fortælle at der i næsten lige så stort et omfang findes KVINDELIGE pædofile…..”

    http://www.psykeogsex.dk/paedo01.htm

  42. Af Morten Nielsen

    -

    Hjælp, der er en anden Morten Nielsen her. Som jeg vist ikke er så enig med. :)

  43. Af leif larsen

    -

    nu er det så kommet frem at der er mange flere af kvinderne der er utro. mange flere end der er utro mænd.
    så hvorfor skulle der så ikke også være mange flere pædofile kvinder…når først vi får skrabet lidt på overfladen!!!

  44. Af Sarah Allermann

    -

    Jeg mener ikke denne problemstilling omhandler kvinders nypuritanske tankegang, men istedet mødres overbeskyttende adfærd.. Da jeg var 6 år gammel kunne jeg sagtens klæde om selv, så burde børn i dag sku kunne gøre det samme.. come on man, var det ikke en ide at opdrage børnene til lidt mere selvstændighed?

    Personligt er jeg ret ligeglad med om en 6 årig knægt kigger på mig. For lige at kommentere lidt på de her mænd, som kritiserer moderne danske kvinder for at udøve puritanisme og hvad ved jeg:

    Jeg er enig i Jeres betragtning om at kvinder i højere grad skal elske deres krop, vise den frem og alt det.. Længe leve 70´ernes frisyn..

    En af de ting jeg beundrer allermest ved 70´erne, er synet på hvorledes en kvindekrop skulle se ud.. NATURLIG, som vorherre har skabt den. Netop derfor var mange kvinder så frigjorte. En kvinde krop var smuk som den var.

    Jeg ville heller ikke have det mindste imod at rende nøgen rundt, hvis ideal kroppen i vores samfund anno 2011 bestod af almindelige kvinde kroppe. Desværre er det således i at idealkvinden har kunstige bryster, kunstig hudfarve, kunstige negle og kunstigt hår.. Denne klamme form for perfektionisme, hvor man guddommeliggør det kiruiske frem for guds eget arbejde, er det der gør at mange har svært ved at vise sig offentligt, eller bare se sig selv i spejlet… Personligt er jeg som regel glad for mit udseende, men lige så snart jeg ser disse kiruiske “mesterværker” får jeg da mega meget nedern på.. Straks er min ellers ok krop, intet værd.. og så gemmer man sig..

    Lad os dog vende tilbage til 70´erne hvor man accepterede menneskedyret som det var, og ikke SKABTE kunstige idealer.

  45. Af Kristina Thomsen

    -

    Selvfølgelig GLOR små drenge/piger på det andet køn, de er jo ikke klar over, at der findes så mange forskellige slags af det andet køn. De har måske set (måske ikke) set deres forældre nøgne nogle gange, så ja de er nysgerrige og forstår altså ikke helt, hvordan verden hænger sammen på det tidspunkt.

    Det afhænger mere af den enkelte dreng end alderen. Og ja pudsigt så klager mænd aldrig, nok fordi de er mere realistiske og tænker en fløjtende fis over sådan noget.

    Og endnu mere pudsigt, så er det nemlig yngre kvinder, som finder det forulempende, hvor kvinder (mit umiddelbare bud ud fra, hvad jeg oplever i svømmehallen, hvor jeg bruger en hel del timer) 25+ ikke virker til at være generet af det. Og det er da ganske naturligt at helt unge piger under udvikling er blufærdige og finder det pinligt at vise sig nøgen selv overfor mindre drenge, men synes ærligt, at de skal lære, at det er da altså ikke noget galt i.

    Og enig med en af de øvrige kommentar. Jeg ville aldrig sende mit barn alene ind i et omklædningsrum i en alder af 6 år. Der er de simpelthen ikke gamle nok (som udgangspunkt for der vil altid være undtagelser) til at kunne mestre den del selv.

Kommentarer er lukket.